|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۲۰۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
هشدار وزارت دفاع روسیه در مورد حق مسکو برای پاسخگویی به حمله آمریکا به دمشق، دو کشور را در معرض خطر درگیری مستقیم در سوریه قرار داده، البته کارشناسان احتمال چنین ریسکی از سوی آمریکا را بسیار بعید دانستند.
 هشدار وزارت دفاع روسیه در مورد حق مسکو برای پاسخگویی به حمله آمریکا به دمشق، دو کشور را در معرض خطر درگیری مستقیم در سوریه قرار داده، البته کارشناسان احتمال چنین ریسکی از سوی آمریکا را بسیار بعید دانستند.

 روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: رهبران نظامی روسیه این حق را برای خویش محفوظ داشته‌اند که به حملات احتمالی آمریکا به دمشق و منطقه غوطه شرقی در حومه آن پاسخ دهند. همانطور که ژنرال "والری گراسیموف" رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه روز گذشته اعلام کرد، اگر جان نیروهای نظامی روسی در سوریه در معرض تهدید قرار بگیرد، مسکو به این مسئله واکنش جدی نشان خواهد داد.

در محافل کارشناسی بر این عقیده هستند که اگر آمریکایی‌ها واقعا تصمیم به اقدام نظامی علیه دولت سوریه بگیرند، بعید است منطقه‌ای را انتخاب کنند که نظامیان روسی در آنجا باشند تا مسکو برای پاسخگویی به این اقدام تحریک شود.

ژنرال گراسیموف در تفسیر تهدید طرف آمریکایی به امکان حمله موشکی به مناطقی از شهر دمشق که در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد، هشدار داد: «در پایتخت سوریه چندین تاسیسات متعلق به وزارت دفاع روسیه، تعداد زیادی از مشاورین نظامی روسی، نمایندگی مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه و نیز نیروهای پلیس نظامی روسیه مستقر هستند. به همین دلیل اگر جان اتباع و نظامیان روسی در معرض خطر قرار بگیرد، روسیه قطعا تدابیر لازم برای پاسخگوی به چنین حملاتی را اتخاذ خواهد کرد.»

این مقام بلندپایه نظامی یادآور شد که وزارت دفاع روسیه اطلاعاتی موثقی بدست آورده که گروه‌های مسلح سوری خود را برای استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم غیرنظامی آماده کرده‌اند. وی افزود: «برای این منظور در چند منطقه غوطه شرقی عده ای از زنان، کودکان و افراد سالخورده جع آوری شده‌اند تا قربانی این نقشه شوم شوند. ضمن اینکه فعالان «کلاه سفید» هم با دوربین‌ها خود آماده هستند تا از این صحنه گزارش تهیه کرده و سپس دولت سوریه به ارتکاب این جنایت متهم کنند.»

به گفته ژنرال گراسیموف، واشنگتن نیز قصد دارد در پاسخ به این حادثه با استفاده از حملات موشکی و بمباران هوایی، مناطق دولتی شهر دمشق را هدف قرار دهد.

مقامات مسکو دائما سعی دارند نسبت به فراهم سازی مقدمات تحریکاتی از سوی گروه‌های مسلح با استفاده از سلاح شیمایی در سوریه هشدار بدهند. ولی کشورهای غربی بدون توجه به این هشدارها و بدون بررسی شواهد و قرائن، دولت سوریه را به این حملات متهم کرده است.

هشدار لاوروف در باره عواقب سنگین سناریوی نظامی علیه دمشق
روز دوشنبه "نیکی هیلی" نماینده دائم آمریکا در نشست شورای امنیت که به بررسی اجرای قطعنامه شماره 2401 در مورد آتش‌بس در سوریه اختصاص داشت، دولت سوریه و روسیه را به عدم اجرای این سند متهم نموده و در عین حال اعلام کرد که ایالات متحده گزینه های متعددی را در نظر داشته و اگر لازم باشد خود دست به اقدام خواهد زد. هیلی تهدید کرد اگر اقدامات نظامی نیروهای دولتی سوریه در حومه دمشق متوقف نشود، امکان اقدام نظامی جدید آمریکا علیه "بشار اسد" بعید نیست.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته (سه شنبه) در جمع خبرنگاران به طرف آمریکایی در مورد عواقب سنگین سناریوی نظامی علیه دولت سوریه هشدار داده و تاکید کرد: «اگر حمله نظامی جدیدی از سوی آمریکا به سوریه انجام شود، عواقب آن بسیار سنگین و خطرناک خواهد بود. و خانم هیلی باید به یاد داشته باشد که اظهارات غیرمسئولانه از پشت تریبون شورای امنیت یک مسئله است، ولی این موضوع جداگانه ای است که نظامیان آمریکایی و روسی دارای کانال ارتباطی هستند و از طریق این کانال‌ها بطور واضح گفته شده که چه اقداماتی می توان انجام داد و چه اقداماتی اصلا مجاز نیست. و ستاد عملیاتی ائتلاف آمریکایی به خوبی از این مسئله آگاه است.»

آمریکا بعید است به جایی حمله کند که نیروهای روسی مستقر باشند
در محافل کارشناسی روسی یادآور شده‌اند: اگر رهبران آمریکا تصمیم به اقدامی بگیرند، احتمالا مجددا از موشک‌های «توماهاک» استفاده خواهد شد.

"کریل سیمونوف" رئیس مرکز تحقیقات اسلامی موسسه توسعه نوآورانه و کارشناس شورای امور بین الملل روسیه به این روزنامه گفته است: «آمریکایی‌ها مسلما از حملات هوایی استفاده نخواهند کرد و این حمله توسط موشک‌های «توماهاک» انجام خواهند شد. مشکل اینجاست که روسیه در حوزه دریای مدیترانه بعید است بتواند کاری برای ممانعت از این مسئله انجام دهد و توان لازم برای مقابله با حمله به دمشق را ندارد.»

به عقیده این کارشناس برجسته، اظهارات ژنرال گراسیموف نیز بیشتر در این جهت گیری است تا از اقدامات یکجانبه آمریکا جلوگیری شود. به گفته وی، ضمن اینکه اگر آمریکا واقعا تصمیم به حمله نظامی دوباره به سوریه را بگیرد، محلی را انتخاب خواهد کرد که هیچ خطری نظامیان روسیه را تهدید نکند. همانطور که در مورد حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات، چنین اقدام کرد.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین