|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۲۰۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
منابع خبری روز چهارشنبه از تغییر سفیر انگلستان در ایران خبر داده‌اند.
 وزارت خارجه انگلستان در بیانیه‌ای روز چهارشنبه از تغییر سفیر این کشور در تهران خبر داد و اعلام کرد «راب مکِر» جایگزین «نیکلاس هاپتون» شده است.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است مِکر از آوریل ۲۰۱۸ عهده‌دار این سمت خواهد شد.

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای به مناسبت تغییر سفیر گفته است: «ایران، می‌تواند نقش مهمی در خاورمیانه بازی کند، اما ضروری است که این کار را به نحوی سازنده انجام دهد- این چیزی است که من در سفرم به تهران، دسامبر سال گذشته آن را روشن کردم.»

جانسون همچنین از توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک «موفقیت دیپلماتیک عظیم» یاد کرده و آن را حاصل سال‌های دیپلماسی صبورانه و مستمر خوانده است.

وزیر خارجه انگلیس ابزار امیدواری کرده سفیر جدید کشورش بتواند از تجربیات بین‌المللی خود برای تعامل انگلیس با ایران استفادهخ کند.

این اتفاق پنج روز بعد از تعرض هواداران یک فرقه تندرو به سفارت ایران در لندن صورت گرفته است. در آن حادثه، روز جمعه طرفداران فرقه شیرازی با ورود به بالکن ساختمان سفارت، پرچم ایران را شکستند.

وزارت خارجه ایران در پی این حادثه، «نیکلاس هاپتون» را احضار و مراتب اعتراض شدید ایران را به وی ابلاغ کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه گفته بود «هاپتون» در آن دیدار عذرخواهی رسمی دولت انگلیس را ابلاغ کرد.

جانسون در بیانیه جدیدش از مسئله بازداشت اتباع انگلیسی که در ایران به جرائم امنیتی محکوم شده‌اند به عنوان «چالش‌های» موجود در روابط تهران و لندن نام برده است.

«مکر» در بیانیه‌ای پس از انتصابش به سمت سفیر انگلیس گفته است: «از انتصاب به عنوان سفیر جدید انگلیس در ایران مفتخرم. تعامل ادامه‌دار انگلیس با ایران برای هدف ما جهت تبدیل کردن خاورمیانه به مکانی امن‌تر و باثبات‌تر حائز اهمیتی حیاتی است.»

وی در این بیانیه همچنین خاطرنشان کرده است: «من منتظر همکاری با دولت ایران و شریکان بین‌المللی برای حفظ توافق هسته‌ای برجام و گسترش روابط دوجانبه‌مان، از طریق تعامل سازنده در حوزه‌های حقوق بشر، بازرگانی و جستجوی راه حل‌های سیاسی برای درگیری‌ها در یمن، سوریه و نقاط دیگر هستم.»

سفیر جدید انگلیس کیست؟

«مکر» پیش از پیوستن به وزارت خارجه انگلستان، بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ در وزارت دفاع این کشور فعالیت می‌کرده است. وی بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ در سفارت انگلیس در بوخارست رومانی فعال بوده و سپس به اداره خاورمیانه وزارت خارجه انگلستان منتقل شده است.

او در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ در سفارت انگلیس در واشنگتن دبیر اول خاورمیانه و ضدتروریسم بوده است.

او در سال ۲۰۰۲، اندکی پس از حوادث یازده سپتامبر به لندن بازگشت و مدیر اداره سیاستگذاری ضدتروریسم وزارت خارجه انگلیس شد.

فعالیت در سفارت انگلستان در هند و کنیا هم از دیگر سوابق دیپلماتیک مکر است. مکر پیش از اعزام به تهران، مدیر ریسک سیاسی شرکت نفت و گاز «بی‌جی» بوده است.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین