|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۲۰۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
یکی از عوارض ناشی از سرماخوردگی در کودکان و بزرگ سالان تب و لرز است. عامل به وجود آمدن تب مقاومت گلبول های سفید در برابر ویروس بیماری است. در حالی که لرز یک عمل موثر برای پایین آوردن دمای بدن است که معمولا قبل از تب رخ می دهد.

یکی از عوارض ناشی از سرماخوردگی در کودکان و بزرگ سالان تب و لرز است. عامل به وجود آمدن تب مقاومت گلبول های سفید در برابر ویروس بیماری است. در حالی که لرز یک عمل موثر برای پایین آوردن دمای بدن است که معمولا قبل از تب رخ می دهد.

روش هایی برای پایین آوردن تب
۱- تا حد ممکن آب و مایعات بنوشید
نوشیدن ٨ لیوان آب در روز برای بدن انسان بسیار مفید و طبعا ضروری است. تلاش کنید تا هر دو ساعت یک لیوان بزرگ آب بخورید. خشکی پوست و ارگان های بدن باعث بروز بسیاری از مشکلات از جمله کمبود آب بدن، اختلال در کارکرد کلیه ها و کبد و… خواهد شد. تا حد ممکن از نوشیدن مایعات کافئین دار پرهیز کنید چراکه علاوه بر زیان های آنها مانند نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا (که بر کسی پوشیده نیست) این مایعات مقدار زیادی از آب بدن شما را از بین می برند و در نتیجه بدن شما احساس کم آبی بیشتری خواهد کرد. سعی کنید تا مایعات بهتر و مفید تری را جایگزین آن کنید. مانند آبمیوه های طبیعی و خانگی سالم!
علاوه بر مایعات، سوپ های خانگی نیز می توانندبه نحو زیادی بر نب و لرز و سرماخوردگی تاثیر داشته باشند.

۲- در خانه بمانید و دمای اتاق را پایین بیاورید.
بهترین راه مبارزه با تب و لرز ماندن در خانه و استراحت در بستر است. هرچه بدن حرکت کمتری داشته باشد گردش خون پایین تر باشد، توانایی عملکرد ویروس آتفولانزا کاهش میابد. پس در خانه بمانید و دمای اتاق را پایین بیاورید. دمای مناسب اتاق بین ٢٢ الی ٢۵ درجه سانتی گراد است. در صورتی که هوا گرم و مرطوب است از یک پنکه استفاده کنید یا مقداری پنجره ها را باز کنید.
در صورتی که تب و لرز در خارج از خانه به شما دست داد، بهترین روش بی حرکت ماندن بدن و نشستن در سایه است.

۳- پاشویه و دوش آب گرم
عمل پاشویه به عملی اطلاق می شود که خنکی و رطوبت را به پوست شما برمی گرداند. این عمل بسیار در پایین آوردن دمای بدن و توقف لرز تاثیر دارد. در صورتی که تب و لرز شما متوقف نشده است این راه خل را امتحان کنید. مقداری آب ولرم را داخل یک ظرف بزرگ ریخته و پاهای خود را در آن قرار دهید. همچنین میتوانید یک دستمال نخی تمیز را آغشته به آب ولرم کرده و بر روی پیشانی و یا زیربغل خود قرار دهید. این ترفند به سرعت دمای بزن را کاهش داده و ویروس را از بدن دور میکند. توجه داشته باشید در صورتی که از آب سرد استفاده کنید لرز بدن بیشتر شده و همچنین دمای بدن بالارفته و تب نیز مدت بیشتری مهمان شما خواهد بود.

دوش آب گرم به مدت ۵-١٠ دقیقه کمک شایانی به گردش خون بدن می کند. گرمای آب به تعریق بدن سرعت بخشیده و دمای آن را پایین می آورد. در صورتی که سرماخورده اید و یا تب و لرز دارید، حتما پس از یک دوش آب گرم احساس سلامت بیشتر خواهید داشت.

۴- از سیگار دوری کنید.
از روش های دیگر برای کاهش تب و لرز، تغییر در رژیم غذایی و استعمال موادی است که قطعا برای بدن مضر است. یکی از آنها استعمال دخانیات است. نیکوتین موجود در سیگار باعث ضعیف کردن مقطعی سیستم ایمنی بدن شده که عمل دفع ویروس ها را سخت تر می کند. در نتیجه میزان دمای بدن افزایش یافته و تب و لرز بیمار بیشتر خواهد شد.

نکته مهم
در صورتی که با ترفند های گفته شده در بالا تب و لرز شما کاهش پیدا نکرد به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین این راه کار ها فقط در خصوص کاهش تب و لرز ناشی از آنفولانزا و سرما خوردگی بوده و درصورتی که ناشی از عارضه دیگری باشند کاربرد نخواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین