|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۰۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰
تا به حال مومیایی های زیادی پیدا شده اند که داستان های متفاوتی داشته اند، اما در این مطلب می خواهیم درباره مومیایی ۵۳۰۰ ساله ای صحبت کنیم که با پیدا شدن آن جان هفت نفر را گرفته است. اتسی نام این مومیایی است که از اوتسال همان منطقه‌ای که وی را یافتند گرفته‌ شده‌ است.
تا به حال مومیایی های زیادی پیدا شده اند که داستان های متفاوتی داشته اند، اما در این مطلب می خواهیم درباره مومیایی ۵۳۰۰ ساله ای صحبت کنیم که با پیدا شدن آن جان هفت نفر را گرفته است. اتسی نام این مومیایی است که از اوتسال همان منطقه‌ای که وی را یافتند گرفته‌ شده‌ است.



 او کهن‌ترین مومیایی طبیعی یافت‌ شده در اروپاست. البته تشخیص واقعی یا خیالی بودن این موضوع که او دارای یک نفرین شوم است، چیزیست که هنوز هم برای دانشمندان در پس ابهام قرار دارد، اما این رازآلود بودن و همچنین اینکه پس از گذشت چندین سال از مرگشان می توانند اینقدر ترسناک باشد، خود نکته ی جالبی است. با الی گشت در ادامه مطلب مومیایی اتسی همراه ما باشید.

پیکر یخ زده ی این مومیایی را که هزاران سال پیش در کوهستان های اروپا در زیر برف مدفون شده بود را در سال ۱۹۹۱ دو کوهنورد آلمانی پیدا کردند. جسد این مومیایی در زیر برف به طول کامل پوشیده شده بود، از زمانی که این جسد یخ زده پیدا شد، ۷ نفر جان باختند. پژوهشگران و دانشمندانی که بر روی این مومیایی کار می کنند، نیز در این باره گفته اند مومیایی اوتسی به احتمال زیاد توسط اصابت تیر شلیک شده از یک کمان به قتل رسیده‌ است. همچنین از گرده‌های داخل معده اوتسی می‌توان حدس زد که او در فصل بهار کشته شده باشد.



این دو فرد در ابتدا فکر کردند که این جسد ممکن است متعلق به مردی باشد، که از شدت سرما مرده است آنها سعی کردند تا او را بیرون بکشند، پس از مدتی که برای بیرون آوردن وی تلاش می کردند سرانجام از لای سنگ ها مومیایی اتسی بیرون آمد. این جسد یخ زده در لفافه ای از پوست حیوانات و علف پیچیده شده بود و همراه آن ابزارهایی مثل سنگ چخماق، تبر دست ساز و چاقویی بود.

پس از اینکه این مومیایی پیدا شد، نفرین شومش هم نیز شروع شد. اول از همه جان همان کوهنوردی که برای اولین بار جسد را دید گرفت. او حین راهپیمایی در همان محل کشف جسد، به طرز مشکوکی بوسیله کولاک کشته شد و شخصی که جسد این کوهنورد را پیدا کرد، ۱ ساعت بعد به دلیل حمله ی قلبی فوت شد. بعد هم نوبت به باستان شناسی رسید به نام Konrad Spindler که مسئول تحقیقات اولیه روی جسد بود و بر اثر گرفتگی عضلانی شدید جان سپرد!

همانطور که مشاهده می کنید تمامی افرادی که مردند بی هیچ دلیل خاصی بوده است، همین موضوع سبب شده تا شایعه ای مبنی بر نفرین مومیایی در بین مردم ایتالیا و حتی جهان به وجود بیاید.

آخرین قربانی نفرین مومیایی، باستان شناسی آمریکایی به نام تان لوی بود که بعد از اینکه کتابی درباره این مومیایی را تمام کرده بود، جسدش در خانه اش پیدا شد.یکی از نظریات در این باره این است که اوتسی، از این همه رفت و آمد و آزمایش های مختلف خسته شده و به همین دلیل نفرین او جان افراد را گرفت. اما هنوز دلیل قطعی برای این پدیده ی مرموز وجود ندارد.

شبیه سازی صدای اتسی
دانشمندان در سال ۲۰۱۶، با استفاده از تکنولوژی سی تی اسکن موفق شدند صدای این مومیایی را بازسازی کنند. آنها توانستند از تارهای صوتی مومیایی، گلو و دهان وی یک مدل دیجیتالی تهیه کنند. با اندازه‌گیری، طول مجرای صوتی و تارهای صوتی این مومیایی، توانستند به طور نسبی و تقریبی صدای این مومیایی را شبیه سازی کنند. طبق این شواهد بدست آمده دانشمندان پیش‌بینی کرده اند، که صدای این مومیایی در فرکانسی بین ۱۰۰ هرتز تا ۱۵۰ هرتز بوده و در مقیاس نرمال و طبیعی صدای یک مرد امروزی است.

محل نگهداری مومیایی اتسی
جسد این مومیایی هم اکنون، در سردخانه ی موزه باستان شناسی شهر تیرول ایتالیا نگهداری می شود. همچنان رازهایی پشت پرده درباره این مومیایی باقی مانده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین