|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۲۰۶۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
با وجود آنکه غربی‌ها مذهب بودایی را یک ایدئولوژی ذاتا صلح طلب تلقی می‌کنند اما موج خشونت‌های اخیری که از سوی چند گروه کوچک اما با نفوذِ راهبان تندروی بودایی در بخش‌هایی از آسیا مشاهده شده این تلقی را از مذهب بودایی مبنی بر اینکه یک مذهب مدارا کننده است، تغییر داده است.
 با وجود آنکه غربی‌ها مذهب بودایی را یک ایدئولوژی ذاتا صلح طلب تلقی می‌کنند اما موج خشونت‌های اخیری که از سوی چند گروه کوچک اما با نفوذِ راهبان تندروی بودایی در بخش‌هایی از آسیا مشاهده شده این تلقی را از مذهب بودایی مبنی بر اینکه یک مذهب مدارا کننده است، تغییر داده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: چند روز پیش یک گروه از راهبان بودایی در سریلانکا یکسری شورش‌ها علیه مسلمانان را رهبری کردند که دست‌کم سه کشته برجای گذاشته و موجب شد که بیش از ۲۰۰ مکان متعلق به مسلمانان تخریب شود.

این جدیدترین موج از خشونت‌های فرقه‌ای بود که به تحریک ملی‌گرایان بودایی به راه افتاد.

در عین حال در میانمار نیز راهبان افراطی ملی‌گرای بودایی تحت رهبری یک روحانی این مذهب به نام "ویراتو" به تشنج‌ها علیه اقلیت کوچک مسلمان در این کشور هرچه بیشتر دامن زده و از سرکوب ارتش میانمار که آوارگی حدود ۷۰۰ هزار نفر از مسلمانان قوم روهینجا را در پی داشته تجلیل کردند.

در کشور تایلند نیز که همسایه میانمار است یک راهب بودایی مشهور در اظهاراتی آتشین خواهان به آتش کشیده شدن مساجد مسلمانان به دست پیروانش شد. چه چیزی این موج تندروی‌ها از سوی پیروان مذهبی را که اغلب ،به درست یا غلط، با عدم خشونت معادل داده شده موجب شده است.

این در حالی است که غربی‌هایی که اغلب تلقی آنها از دین بودایی تحت تاثیر تبلیغات هالیوود، کلاس‌های مدیتیشن، نقل قول‌های الهام بخش دالایی لاما و همچنین تورهای مسافرتی به مناطق گرمسیر و اتفاقات مربوط به "نسل بیت" قرار داشته اتفاقات خشونت آمیز اخیر مربوط به راهبان بودایی شوکه کننده بوده است.

مایکل جریسون، یک کارشناس مذهبی در دانشگاه "یانگزتاون" که کتابی درباره بودایی و خشونت نوشته می‌گوید در سراسر تاریخ همواره بودایی‌هایی بوده‌اند که از مذهب برای توجیه خشونت استفاده کردند.

او گفت: این یک ذهنیت رایج است و مهم نیست که در سریلانکا باشد یا میانمار یا تایلند و آنها احساس می‌کنند که دین بودایی تحت تهدید قرار دارد.

او گفت: هر یک از این مناطق تاریخچه خود، آرمان‌های خود و تحریک گران خود را دارد. این عاملان تحریک همچنین به یکدیگر مرتبط هستند.

این در حالی است که در بسیاری از موارد اخیر در آسیا این تهاجم و خشونت اغلب هدفش مسلمان‌ها بوده است.

بعد از آنکه طالبان در افغانستان مجسمه بودا را منفجر کرد و مناقشه جنگ با تروریسم بالا گرفت، به گفته جریسون شکایت‌های تاریخی به افراط کشیده شده با اسلام هراسی محاصر تلاقی پیدا کرد.

بنیادگران بودایی به رغم چندین قرن همزیستی مسالمت آمیز اخیرا اسلام را یک دین مهاجم که امپراتوری‌های بودایی در مالزی و اندونزی را ساقط کرده و اکنون نیز به همان دلیل کشورهای بودایی را به قصد جهاد و یا با تاکتیک افزایش زاد و ولد تهدید می‌کند، می‌دانند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین