|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۰۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
تحلیلگران می‌گویند علت استقرار تعداد بیشتری از نیروهای پاکستانی در عربستان حفاظت از خاندان سلطنتی این کشور در پی پاک‌ساری‌های درونی در داخل این خاندان و افزایش آسیب پذیری حاکمان عربستان است.
 تحلیلگران می‌گویند علت استقرار تعداد بیشتری از نیروهای پاکستانی در عربستان حفاظت از خاندان سلطنتی این کشور در پی پاک‌ساری‌های درونی در داخل این خاندان و افزایش آسیب پذیری حاکمان عربستان است.

به گزارش پایگاه میدل ایست آی، یک روزنامه پاکستانی این طرح را اقدامی اسرارآمیز توصیف کرد. گروهی از سیاستمداران پاکستان نیز خواهان بحث و مناظره درباره این اقدام شده‌اند. همچنین وزیر دفاع نیز از بابت این اتفاق احضار و بازخواست شده است.

اما چند روز بعد از آنکه پاکستان اعلام کرد بالغ بر ۱۰۰۰ سرباز جدید به عربستان اعزام می‌کند هنوز جزئیات ماموریت آنها و اینکه چه کاری قرار است انجام دهند و چرا اعزام شده‌اند مبهم باقی مانده است.

یکی از این تحلیلگران به نام کمال علام، عضو موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس می‌گوید عربستانی‌ها احتمالا از بابت یک مساله داخلی نگران هستند و نمی‌توانند به اطرافیانشان اعتماد کنند بنابراین به سراغ پاکستانی‌ها رفته‌اند.

سه سال پیش پاکستان از فرستادن سربازانش برای شرکت در مداخله نظامی تحت رهبری عربستان در یمن خودداری کرد.

ارتش پاکستان به طور رسمی درباره اعزام نیروهای جدید به عربستان گفته که این سربازان در یک ماموریت مشاوره و آموزش شرکت خواهند کرد و به هیچ وجه خارج از مرزهای عربستان به ویژه در یمن مستقر نخواهند شد.

خرم دستگیر، وزیر دفاع پاکستان روز دوشنبه به سنای این کشور گفت: در حال حاضر ۱۶۰۰ پرسنل نظامی ما در عربستان هستند. با این حال بعد از یکسری توضیحات دستگیر درباره این استقرار نیروهای جدید سیاستمداران هنوز پاسخ خود را نیافته و ناراضی هستند.

رضا ربانی، رئیس سنای پاکستان گفت: این حرف‌ها هیچ جزئیات بیشتری درباره تصمیمی که اتخاذ شده آشکار نکرد. من متاسف هستم و این بیانات ناکافی بوده‌اند.

همچنین ربانی وزیر دفاع پاکستان را به دلیل خودداری از دادن جزئیات بیشتر درباره این تصمیم متهم به "اهانت به پارلمان" کرده است.

تحلیلگران در پی این بازخواست‌ها و ابهامات گمانه‌زنی‌ می‌کنند که ماموریت واقعی این نیروهای پاکستانی حفاظت از خاندان سلطنتی حاکم بر عربستان باشد.

چند ماه پیش مقام‌های این کشور به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دست به یک پاکسازی داخلی میان اعضای خاندان سلطنتی و بازرگانان به بهانه مبارزه با فساد زده و صدها نفر را دستگیر کردند.

علام اظهار داشت: این اولین بار نیست که پاکستانی‌ها از خاندان سلطنتی محافظت کردند. در اوایل دهه ۱۹۷۰ ملک فیصل که سیاست خارجی پان – اسلامی داشت و ذوالفقار علی بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان روابطی نزدیک برقرار کردند که طی آن اولین حضور نظامیان پاکستان و عربستان اتفاق افتاد.

بوروس رایدل، تحلیلگر سابق سیا و مدیر پروژه اطلاعات بروکینگز گفت: به درخواست ملک فهد در سال ۱۹۸۲ ژنرال ضیاء الحق، رئیس‌جمهور سابق پاکستان یک یگان زرهی به عربستان فرستاد و این یگان یک نیروی نخبه برای دفاع از سلطنت عربستان درمقابل هرگونه دشمن داخلی و خارجی محسوب می‌شد.

رایدن معتقد است که اتفاق جدید نیز قرار است در راستای مستقر کردن نیروها به عنوان نیروی محافظ شخصی محمد بن سلمان و حمایت از محافظان سلطنتی استفاده می‌شد.

وی افزود: این واحد وفادار به او و پاکستان خواهد بود و در صورتی که دشمنان وی برای کشتن یا سرنگونش اقدام کنند مداخله خواهد کرد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین