|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۳
کد خبر: ۲۰۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰
چه خوب است که انسان رویا داشته باشد و از آن بهتر زمانی است که هدف داشته باشد. رویا، یک هدف بدون دست و پاست. داشتن رویایی که به هدف ختم می شود می تواند انگیزه ای برای زندگی باشد. البته این هدف باید شفاف و قابل دسترس محسوب شود و باید طوری به آن پر و بال دهیم که خود به خود به سمت ما حرکت کند.
 چه خوب است که انسان رویا داشته باشد و از آن بهتر زمانی است که هدف داشته باشد. رویا، یک هدف بدون دست و پاست. داشتن رویایی که به هدف ختم می شود می تواند انگیزه ای برای زندگی باشد. البته این هدف باید شفاف و قابل دسترس محسوب شود و باید طوری به آن پر و بال دهیم که خود به خود به سمت ما حرکت کند.

قرارگرفتن در چنین حالتی برای هر شخصی ایده آل و موفقیت آمیز است. برای تبدیل یک رویا به هدف، باید شفاف سازی کامل صورت گیرد. تمام جزییات بررسی شوند و به قدری واضح باشد که بتوانید آن را لمس و حس کنید. باید به احساس و درک کاملی از هدف خود برسید. از خود بپرسید زمانی که به هدف خود دست پیدا می کنید چه حسی خواهیدداشت؟ داشتن اهداف به زندگی و کسب و کار شما در تمام مراحل جهت می دهد. اهداف به شما دلایلی برای زندگی و کار و انگیزه ای برای ادامه دادن آن خواهندداد. اهداف، دلایلی هستند برای زود بیدار شدن و دیرتر خوابیدن.

نداشتن اهداف مثل دریانوردی بدون نقشه و قطب نماست. اهداف مانند نقشه راه هستند که به شما کمک می کنند سریع تر و مطمئن تر به مقصد برسید. زمانی که هدف داشته باشید، تمام فرصت های ناشناخته ای را که اطرافتان هستند، ملاحظه خواهید کرد. اهداف به شما کمک می کنند تا مراحل اجرایی را نیز به بهترین شکل به پیش ببرید و نیز مسیرهای انحرافی و بن بست را از جلوی پای شما بر می دارد. همچنین تمام تصاویر و ایده هایی را که در ذهن و قلب شماست، آشکار می سازد.

اهمیت نوشتن اهداف را می دانید؟
هرگاه خواستید دعا کنید مراقب باشید که چه می خواهید، چون حتما برآورده خواهندشد. شاید در همان زمان مورد نظر شما یا دقیقا طبق خواسته شما نباشد؛ ولی قطعا دست خواهید یافت. پس تا می توانید و برای این که نزدیک تر به خواسته های شما باشد، آن را محدود و دقیق تر کنید. به عنوان مثال باید بگویم که اگر برای شروع کار می خواهید اقدام کنید، نگویید «کاری می خواهم که درآمد خوبی داشته باشد و در طبیعت باشد» بگویید «می خواهم کار پرورش زنبور عسل در طبیعت را انجام دهم». با این کار، شما مستقیم به هدف اصلی خود نشانه رفته اید و با تمام قدرت پیش خواهیدرفت.

چگونه هدفگذاری کنید؟
همان گونه که گفته شد ابتدا باید یک رویا یا آرزو داشته باشید. هر آن چه را می خواهید، در ذهن خود قرار دهید «بدون هیچ محدودیتی». به خودتان اجازه رویاپردازی بدهید، همان گونه که در کودکی این کار را می کردید. خیال پردازی کنید و طوفان فکری به راه اندازید. سپس ایده ها را روی کاغذ بیاورید و بررسی کنید کدام یک برای شما مهم تر و حیاتی تر هستند. حال زمان آن فرارسیده تا دقیقا رویای خود را تعریف کنید و دلیلی برای آن داشته باشید. یک هدف واضح و متعالی انتخاب کنید؛ اگر هدف خیلی راحت باشد، احساس نمی کنید که دستاوردی داشته است و اگر غیرواقعی باشد، شما برای رسیدن به آن کاری نخواهید کرد. این را بدانید که شما نه می توانید آب اقیانوس را به جوش آورید و نه مردگان را زنده کنید.

برای رسیدن به هدف حتم داشته باشید که با گام هایی بلند و یک شبه به آن نمی رسید. بلکه با قدم های کوتاه و با بینشی که در طی مسیر به دست می آورید، به هدف تان دست خواهیدیافت. پس روی یک کاغذ سفید، یک هدف اصلی را بنویسید و در کنار آن، زمانی برای دستیابی به آن هدف تعیین کنید. تا جایی که می توانید این زمان نزدیک به واقعیت باشد.
برای دستیابی به یک هدف بزرگ، زمان بندی کنید و تمام مراحل و مسیر پیشرفت را باز مان های کوتاه تر مشخص کنید تا دسترسی آسان تر و لذت بخش تر شود.

رازهای دستیابی به اهداف
اهداف الهام بخش تعیین کنید: هدف شما به اندازه ای بزرگ باشد که شما را به چالش بکشد. به خاطر داشته باشید، اگر خود را به چالش نکشید، دسترسی به هدف نیز غیرممکن خواهدبود.
اهداف تان را با وضوح مشخص کنید: دقیقا بدانید که چه می خواهید. هرچه اهداف واضح تر و شفاف تر باشند، دسترسی نیز آسان تر خواهدشد. مثلا اگر بخواهید منزلی را بخرید، تعیین این هدف که می خواهم یک منزل بخرم، کافی نیست. برای این کار، مساحت، مکان، تعداد اتاق و حتی طبقه چندم را نیز عنوان کنید. پس از دانستن این اطلاعات مطمئن باشید که دستیابی به منزل رویاهای تان آسان تر خواهدبود.

جملاتی کمکی بنویسید: چند خط در مورد این بنویسید که چرا می خواهید به این هدف دست یابید. این جملات به صورت انگیزشی باشند و همیشه جلوی چشمان خود قرارشان دهید تا در طی مسیر به شما کمک کنند.
مدام روش عملکرد را بررسی کنید: دانستن نقشه راه به تنهایی کافی نیست و باید مدام این نقشه و مراحل طی مسیر را بررسی و ارزیابی کنید.

هرگز از اهداف اصلی فاصله نگیرید: هر روز زمانی اختصاص دهید و هدف خودتان را مرور کنید. هر صبح و شب این کار را انجام دهید تا هیچ وقت از هدف اصلی فاصله نگیرید. با این کار، ذهن و قلب و رفتار شما همواره در مسیر رسیدن به آن هدف خواهدبود. اگر از این کار خسته نشوید، بدانید که هدف شما مهم است و حتما به آن دست می یابید.

به تعویق نیندازید: به تعویق انداختن یک قاتل خاموش است. بدانید و آگاه باشید که برای دسترسی به هدف باید عمل کنید. دانستن و داشتن نقشه به تنهایی کافی نیست. دنیا مملو از افرادی است که ایده های بسیار خوبی دارند، ولی هیچ گاه آنها را اجرا نکرده اند.
از جمله فواید بسیار مهم در تعیین هدف این است که پس از مدتی میزان انگیزه و انرژی زیادی را که در زندگی شما به وجود آمده، ملاحظه خواهید کرد. کنترل زندگی را در دست خواهید داشت. با تعیین هدف، سرنوشت خود را تغییر می دهید. هدف، به شما دلیلی برای زندگی می دهد. هدف، کاری می کنید صبح زودتر برخیزید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین