|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۲۰۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
آقاي روحاني در انتخابات 92 و 96 راي قوي‌اي از ملت گرفت و به همین خاطر توقعات بسیاری از او می رود. به هر حال در سخنرانی های انتخاباتی خود وعده هایی داده بود که باید با استفاده از ظرفیت های قانونی و اختیارات خود آن ها را محقق کند.
  نامه‌نیوز نوشت:غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران به اظهارات اخیر روحانی در مورد حل‌وفصل اختلافات از طریق رفراندوم نقد دارد و معتقد است که حرف‌های روحانی مصداق «آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می‌کرد» است.

غلامحسین کرباسچی درباره پیشنهاد رئیس جمهوری برای حل اختلافات از طریق رفراندوم گفت: آقای روحانی در آن سخنرانی اظهار نظری داشتند که نمی توان به آن ایراد گرفت اما نگفتند که چه موقع و کجا می توان و باید از این ابزار استفاده کرد. یکی از دلایل انتقاد به این اظهارات به نظر من این است که ما هنوز تا رسیدن به جایی که از ظرفیت اصل 59 قانون اساسی استفاده کنیم، خیلی راه داریم. یعنی ظرفیت های قانونی بسیاری وجود دارد که می توان از طریق آن ها مسایل را حل کرد. خود آقای رئیس جمهور اختیارات بسیاری دارند و می توانند تصمیمات موثری بگیرند. فرمان 8 ماده ای امام که به آن اشاره کردند مساله خاص و پیچیده ای نیست که نیاز به قانون شدن داشته باشند. آقای روحانی می تواند با صدور و ابلاغ یک بخشنامه زمینه اجرایی آن را فراهم کند.

اهم اظهارات کرباسچی به شرح زیر است:

*اين صحبت ها از زبان رييس‌جمهور به عنوان یک رهنمود بسيار خوب است اما مردم از دستگاه اجرایی توقع دارند که قبل از پرداختن به موضوعاتی مثل رفراندوم ، از ظرفيت‌هاي قانوني خودشان استفاده كنند. آقاي روحاني در انتخابات 92 و 96 راي قوي‌اي از ملت گرفت و به همین خاطر توقعات بسیاری از او می رود. به هر حال در سخنرانی های انتخاباتی خود وعده هایی داده بود که باید با استفاده از ظرفیت های قانونی و اختیارات خود آن ها را محقق کند.  

*این حرف های آقای روحانی مصداق « آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد» است. درست است که ایشان هم تحت فشارهای بسیار سیاسی و تبلیغاتی قرار دارد اما باید رودربایستی ها را کنا گذاشته و با توجه به اختیاراتش عمل کند. باید از نیروهایی توانمند استفاده کند. متاسفانه امروز بخشي از نيروهاي قطار انقلاب درايستگاه دولت پياده شده‌اند. بهتر است كه دولت در گام نخست درمحدوده سازماني خود نيروها را سوار  قطار انقلاب كند. یا حداقل قدیمی تر ها را به واگن های عقب تر فرستاده و اجازه دهد که جوانان لوکوموتیو را برانند. نیروهای بالاتر از 60 سال حتی از نظر جسمانی نیز توان کار موثر ندارند. لازم است که در مقام عمل نیز همین رویکردی که از آن صحبت می کنند را داشته باشند و جوان‌ها را در سمت‌هاي مختلف قرار دهند. طبیعتا اگر نيروي جوان و تازه‌نفس و باانگيزه روي كار بيايد، تحولي ايجاد و اعتماد مردم به مسوولان كشور بيشتر مي‌شود.  خود آقای روحانی تاکید کردند که هر کسی به قانون اساسی پایبند است، انقلابی است. به این ترتیب اجازه دهند این همه جوان انقلابی توانایی خود را نشان دهد.

*{درباره بازگرداندن افراد پیاده شده از قطار انقلاب}: در این خصوص مسئولان ارشد کشور باید فکر و چاره اندیشی کنند.به عنوان مثال اگر می خواهیم که چهره‌هایی موثر امکان ورود به مجلس شورای اسلامی را داشته باشند، باید به جای گروه‌های سیاسی از شورای نگهبان بخواهیم که زمینه ورودشان را فراهم کند. شورای نگهبان باید  در روند فعالیت ها و عملکرد خود تجدید نظر جدی داشته و اجازه دهد همه آنهایی که به قانون اساسی التزام دارند، با هر سلیقه‌ای در انتخابات شرکت کنند.

*متاسفانه آقای روحانی نیز در گزینش وزرای کابینه بیش از هر چیز نظر احتمالی مجلس را در نظر گرفت و این با شایسته‌سالاری در تضاد است. نمایندگان مجلس نیز قبل از هر چیز به تایید صلاحیت و رای آوری در انتخابات بعدی فکر می کنند. متاسفانه نماینده‌گان مجلس با وزیری که به حرف‌شان گوش کند، کاری ندارند و حل گرفتاری‌های حوزه انتخابیه خود را در اولویت قرار می دهند. در این وضعیت معتقدم که باید مشکل را در سطح کلان کشور حل کرد. همه مسئولان و مقامات باید شایسته‌سالاری را در اولویت قرار داده و بر اساس آن گزینش کرده و کسی را از قطار انقلاب پیاده نکنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین