|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۲۰۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
طبق اندازه‌گیری شاخص دستگاههای سنجش کیفیت هوای مرکز کنترل و پایش محیط زیست، کیفیت هوای سه مرکز استان کشور طی ۲۴ ساعت گذشته در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفت و در این میان اهواز رتبه نخست را کسب کرد.
 سازمان حفاظت محیط زیست در آمارگیری روزانه خود شاخص کیفی هوای کلانشهرها و مراکز استانها در 24 ساعت گذشته منتهی به  ظهر امروز(سه‌شنبه بیست و چهارم بهمن ماه) را به‌طور کامل مورد بررسی قرار داد.

بر اساس گزارشهای مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور، شاخصهای ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و آلاینده‌های جوی در مراکز برخی استانهای کشور بیشتر از حد انتظار وجود داشته و به همین منظور سه مرکز استان به شرایط ناسالم و ناسالم برای گروههای حساس رسید.

به ترتیب آلودگی هوا، اهواز با شاخص 163، تهران با شاخص 115 و قم با شاخص 106  آلوده‌ترین نقاط کشور بوده‌اند که در این میان افراد بیمار، گروههای حساس، بیماران قلبی، زنان باردار‌، کودکان و افراد میانسال نباید در مرکز شهر و نقاط آلوده تردد داشته باشند.

بر اساس گزارش به‌دست آمده 17  مرکز استان کشور، شرایط بهتری را داشتند و کیفیت هوای آنها روی مرز سالم قرار گرفت و ساکنان این استانها به سبب برخی ناپایداریهای جوی روزهای گذشته و وزش باد موقتی، هوای سالم را استنشاق کرده‌اند.

اما طی این مدت کیفیت هوای پنج استان کشور به شرایط پاک رسید و در این میان بیرجند با شاخص  23 پاک‌ترین مرکز استان کشور لقب گرفت.

استان تهران نیز یکی از آلوده‌ترین نقاط ایران در 14 روز گذشته بوده است و حتی در برخی از روزها شاخص‌های اندازه‌گیری از عدد 170 نیز فراتر رفت.

بنابر تمهیدات اندیشیده شده از سوی مسئولان اگر شاخص عددی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بین 50 تا 100 باشند شرایط کیفیت هوا سالم است و شرایط ناسالم برای گروههای حساس نیز به میانگین عددی 100 تا 150 تعلق می‌گیرد اما اگر اعداد از 150 تا 200 قرار گیرند به این شرایط کیفیت هوا وضعیت قرمز یا شرایط اضطرار گفته می‌شود و کیفیت هوا در این میانگین برای همه افراد ناسالم خواهد بود.

اما کیفیت هوای استان خوزستان ظهر امروز به دلیل افزایش ذرات غبار در شرایط ویژه‌ای قرار گرفت. میزان غلظت غبار10میکرون در شهرهای اهواز 9000، بهبهان 223، حمیدیه 4825 ، خرمشهر 747، دزفوب 1844،سوسنگرد 2294، شادگان 493، شوش 3821 و ماهشهر 2101 میکروگرم بر متر مکعب شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین