|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۰۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
رییس‌جمهور گفت: ما باید راه پیشنهادی جوانان را ببینیم و بشنویم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم. راهی که‌ آنها پشنهاد می‌دهند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیر گذار باشد.
 رییس‌جمهور گفت: ما باید راه پیشنهادی جوانان را ببینیم و بشنویم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم. راهی که‌ آنها پشنهاد می‌دهند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیر گذار باشد.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای دومین نشست خبری خود در دولت دوازدهم با تبریک ایام‌الله دهه فجر گفت: ملت بزرگ ایران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج و تحقیر بودند و ده‌ها سال کشور در اختیار قدرت‌های بیگانه بود، تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی و پاک کردن کشور از انواع فساد و بی‌عدالتی را محقق سازند.

وی ادامه داد: امروز بعد از ۳۹ سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی همچنان شاهد حضور، مشارکت، نشاط، استقامت مردم در برابر انواع تهدیدها و موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های داخلی و خارجی هستیم.

نحوه اداره کشور باید رو به تکامل باشد

رییس جمهور با بیان‌ اینکه آرمان‌ها و اهداف انقلاب آرمان‌هایی است که راهنمای ما برای قرن‌های پیشرو است، اظهار کرد: هیچ وقت مردم از اصل استقلال آزادی و مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست برنمی‌دارند. راه همان راه است اما شیوه‌ها در سبک زندگی و نحوه اداره کشور باید رو به تکامل باشد.

روحانی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: افکار نسل جوان و راهی را که آنها توصیه می‌کنند را باید بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست. جوانان تنها نمی‌خواهند که صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار، ایده‌ و خواست‌هایی هستند. آنها دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد دارند و ما باید راه پیشنهادی آنها را ببینیم و بشنویم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم. راهی که‌ آنها پشنهاد می‌دهند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیر گذار باشد.

جوانان خواستار شنیدن صدا و اثر گذاری فکر و اراده‌شان در حاکمیت هستند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جوانان خواستار شنیدن صدا و اثر گذاری فکر و اراده‌شان در حاکمیت هستند.‌ آنها در اکثریت هستند. آن روز که انقلاب به پیروزی رسید تعداد جوانان کمتر از ۷ میلیون بود اما امروز حدود ۲۵ میلیون جوان داریم. جامعه آن روز و رابطه‌اش با دنیا، سطح سواد و اطلاعات عمومی با امروز بسیار متفاوت‌تر است.

افزایش نرخ ارز در کشور دلیل اقتصادی و تجاری ندارد

 حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایلنا مبنی بر اینکه اخیراً گفته اید در آمدهای ارزی کشور از نیازهای ارزی برای واردات بیشتر است و همچنین ذخایر  ارزی ایران از ۱۵۰ کشور دیگر بیشتر است. از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی هم مداوماً  نوسانات ارزی را غیر اقتصادی می داند. اما آقای روحانی، دلار الان ۴۸۰۰ تومان است. مخالفان دولت معتقدند که گرانی ارز اقدام خود دولت برای تامین کسری بودجه است، پاسخ جنابعالی چیست؟ بازار ارز بالاخره به ثبات می‌رسد؟، گفت:  در رابطه با مسئله ارز هم طبق سوالی که شما مطرح کردید و هم چیزی که ما گفتیم باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته‌های پیش است دلایل تجاری و اقتصادی ندارد. در تجارت و در تامین ارز، تراز مخارج ارزی‌مان مثبت است و این افزایش دلایل اقتصادی هم نمی‌تواند داشته باشد.

ادعای گران کردن نرخ ارز برای جبران کسری بودجه درست نیست

رییس‌جمهور تاکید کرد: این که می‌گویند دولت ارز را گران کرده تا کسری بودجه را جبران کند درست نیست. امسال همان بودجه‌ای که ابتدای سال تصویب کرده بودیم، به خوبی در این ده ماه جواب داده است.

وی با بیان اینکه آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود، افزود: در گذشته درآمد ارزی ما همان در آمد نفتی بود اما امروز ما فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری داریم و اکنون برای همه این ارقام ۱۲ و ۱۳ میلیاردی تصمیم‌گیری می‌شود. شرایط آینده ما شرایط بهتری است.، تصمیماتی در زمینه ثبات نرخ ارز اتخاذ شده که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده و می‌کند.

روحانی تصریح کرد: توصیه من به مردم این است که دارایی و مایملک خود را در این مسیر پر ریسک سرمایه گذاری نکنند چرا که مسیرهای خیلی بهتری از سرمایه‌گذاری در حوزه ارز وجود دارد.

سازمان تأمین اجتماعی باید از بنگاهای اقتصادی دست بردارد

روحانی در پاسخ به سوال مبنی براینکه نحوه پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی از دغدغه‌های اصلی کارگران است؛ اولویت تامین اجتماعی دریافت نقدی بدهی‌هاست؛ اما مجلس و دولت بر پرداخت تهاتری تاکید دارد که این در تعارض کامل با دستور شما مبنی بر کاهش تصدی گری دولت است از سویی بیم آن می‌رود که شرکت‌های زیان ده و سربار به جای بدهی به سازمان واگذار شود تدبیر دولت شما برای ایجاد امید در جامعه کارگری چیست، گفت:دولت توصیه‌های مهمی قبل از بحث بدهکاری به سازمان دارد؛ سازمان تأمین اجتماعی باید از بنگاهای اقتصادی دست بردارد. هر مقدار پول به آن بدهیم با این شرایطی که سازمان تامین اجتماعی دارد نمی‌تواند مسیر درستی را طی کند.

وی خاطر نشان کرد: من به وزیر کار تاکید کردم و از ابتدای کار دولت دوازدهم نیز شرط من این بوده است که بنگا‌ه‌های اقتصادی را واگذار کند. البته قدم های خوبی برداشته شده که باید سرعت آن بیشتر شود.

تنها راه نجات اقتصاد کشور واگذاری بنگاه‌های اقتصادی از سوی نهادهای دولتی و نیروهای مسلح است

روحانی تاکید کرد: نه تنها سازمان تامین اجتماعی بلکه همه بخش‌های دولتی از جمله بانک‌ها باید بنگاهای دولتی خود را واگذار کنند. چه نهادهای دولتی و چه غیر دولتی و چه نیروهای مسلح باید بنگاهای خود را واگذار کنند و این تنها راه نجات اقتصاد است.

روحانی در پاسخ به اینکه در آستانه ورود به چهل سالگی انقلاب  ه عنوان کسی که در این چهل سال در کانون مدیریت کشور بوده رمز پیروزی‌ها در این تحریم‌ها و مشکلات را چه می‌داند؟ گفت: اساس پیشرفت ما بر مبنای استقلال و اراده ملت برای تحول و پیشرفت است. یک ملتی اگر منسجم و مصمم باشد و حاکمیت هم حاکمیت خود مردم باشد و همه کسانی که در حکومت هستند منتخب خود مردم باشند؛ ملت در اهداف و آرمان های ملی خود پیش می‌رود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه از نظر توسعه انسانی و بر اساس همه آمارها وضعیت ملت خوب است گفت: شرایط ایران از نظر توسعه انسانی و علمی و بهداشتی نسبت به سال‌های اولیه انقلاب بسیار خوب است. تا زمانی که ما به آینده خود امیدوار هستیم، سرمایه اجتماعی ما روز به روز تقویت می‌شود.

قول می‌دهم روند رشد مداوم اقتصادی در دولت دوازدهم مستمر باشد

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: در صورتی که از امکانات کشور به عنوان یک کشور پر امکانات درست استفاده شود، مسیر پیشرفت را بهتر ادامه خواهیم داد. آمار از رشد اقتصادی حکایت دارد. رشد اقتصادی ما در سال ۹۳،  سه درصد بوده و یک وقت مانند سال  گذشته دو رقمی بوده است. من قول می‌دهم روند رشد مداوم اقتصادی در دولت ۱۲ مستمر باشد .

محدود کردن خواسته مردم به بخش اقتصادی هم نشنیدن صدای مردم است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه جنابعالی گفته بودید  "تا دیر نشده باید صدای  مردم را شنید " آیا صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به رکود و تورم و ناکارآمدی برخی مدیران شنیدید و آیا بنا هست تیم اقتصادی ترمیم شود یا خیر؟  گفت: من اشکالم به همین سبک سوال است. وقتی شما خواست مردم را فقط به بخش اقتصاد می برید همین نشنیدن صدای مردم است.

وی تاکید کرد: البته مردم در زمینه اقتصادی هم نقد دارند اما فقط بحث اقتصادی نیست؛ در بحث سیاسی و اجتماعی و سیاست خارجی خیلی حرف دارند. گوش ما باید شنوا باشد و بدانیم مردم چه می‌خواهند. دولت با همه توانش کار می‌کند.حتی شما به خبرگزاری خودتان هم مراجعه کنید در طول دولت یازدهم می‌بینید که مسیر تورم ما به سمت بالا نبوده بلکه  به سمت پایین بوده است. در اول سال ۹۳ تورم ۳۴.۷ درصد بود. در مقایسه با امروز که ۸.۲ است یعنی پایین آمده است. رشد اقتصادی ما در سال  ۹۱،  منفی ۶.۸ بوده و سال گذشته رشد اقتصادی دو رقمی بوده است.

رییس‌ جمهور توضیح داد: این یعنی راه دولت درست بوده است اما معنایش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است. این که دریافتی مستمری بگیران اقشار پایین را بیش از سه برابر کردیم و در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ بیش از ۳.۴ برابر شده است یعنی به فقر توجه داریم.  اینکه در ماده ۱۴ بودجه امسال برای ریشه کنی فقر مطلق بودجه گذاشتیم یعنی به فقر توجه داریم.

دولت به اعتراض مردم احترام می‌گذارد

وی گفت: اینکه در تبصره ۱۸ ما در بودجه امسال برای اشتغال منبع گذاشتیم،  یعنی ما توجه داریم. اینکه دولت شعارش مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است،  یعنی دولت از قبل گوش شنوایی داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم احترام می‌گذارد.

خوشحالم که همه می‌گویند صدای مردم را باید شنید

روحانی خاطر نشان کرد: در میان دولت‌های گذشته شاید رساترین سخن را این دولت گفته که اعتراض مردم را می‌پذیرد.  ما امروز پذیرفتیم و همه مسئولان کشور اصل اعتراض را پذیرفته اند. من خوشحالم که همه میگویند صدای مردم را باید شنید. این  روز  مبارکی است که همه ما اعتراض مردم را می‌شنویم.

ابایی از حرف زدن با کشورهای غیر منطقه نداریم

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اخیرا آمریکا سیاست خود را مبنی بر کنترل ایران قرار داده است و در مقابل ظریف ایده‌ای مبنی بر اتحاد‌های جدید گذاشته و هدف را تقویت ثبات می‌گوید، آیا ایران آماده است این ایده را با قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در میان بگذارد، گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای هستیم که مشکلات فراوانی در آن شاهد هستیم. راه اصلی را مذاکره با کشورهای منطقه می‌دانیم اما ابایی از حرف زدن با کشورهای غیر منطقه نداریم.

کشورهای خارجی به فکر فروش سلاح به کشورهای منطقه نباشند

وی افزود: هیچ ملاقات خارجی نداشتم مگر آنکه در آن راجع به مسائل منطقه حرف بزنم. همیشه گفتم هدف ما مبارزه با تروریسم و ثبات منطقه است. مردم منطقه باید بر آینده خود اختیار داشته باشند و کشور‌های خارجی در روند سیاسی این کشور‌ها دخالت نکنند و به فکر فروش سلاح نباشند.

روحانی گفت: با کشور‌های منطقه و کشورهای خارجی راجع به مسائل منطقه گفت‌و‌گو می‌کنیم. گاهی از آنها کمک می‌خواهیم. به طور مثال از کشورهای مختلف خواستیم در خاموش کردن جنگ یمن کمک کنند تا بمباران مردم بی‌گناه یمن به پایان برسد. ما همیشه با کشورهای دنیا حرف زدیم و باز هم حرف می‌زنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه برنامه اصلی شما جذب سرمایه‌گذار خارجی بود. اکثریت مردم به شما رای دادند زیرا به برنامه‌های شما امید داشتند.با امید مردم چه باید کرد، گفت: باید به آینده خود امیدوار باشیم. این حرف شعار نیست برای آن دلیل دارم. در سفر اخیر به کرمان دیدم ۱۰هزار طرح در روز یک افتتاح شد و استاندار کرمان از من دعوت کرد تا سال آینده هم به آنجا بروم زیرا برای سال آینده نیز ۱۰ هزار طرح برای افتتاح است. این یعنی امید در جامعه زنده است.

روحانی تشریح کرد: میزان سرمایه گذاری خارجی و فاینانس زیاد شده است. در بسیاری از موارد مهم سرمایه گذاری در بخش‌های مهم درحال مذاکره و اجرا هستیم.

تریبون‌ها با دولت هم‌صدا باشند/سرمایه گذارها مثل آهو هستند که با صدای بلندی زود فرار می‌کنند

وی با بیان اینکه داخل کشور درحال ساخت اتومبیل هستیم که ۳۰ درصد آن باید صادر شود اما میزان درخواست داخلی اجازه این کار را نمی‌د‌هد، گفت: طرحی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل داریم و همه این طرح‌ها به معنی امیدواری است. اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید سرمایه و فناوری حذب کنیم. راهش این است که تریبون‌ها با دولت هم‌صدا باشند. گاهی صداها ممکن است تاثیر گذار باشد. سرمایه گذارها مثل آهو هستند که با صدای بلندی زود فرار می‌کنند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از مدتی از آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه، شاهد تغییر موضع ایران هستیم. این تغییر موضع از چه روی اتفاق افتاده است؟ آیا ناشی از نگرانی و انزجار از روند همکاری ترکیه و روسیه است گفت: برای مسائل منطقه به ویژه سوریه روابط خوبی بین ایران، ترکیه و روسیه برقرار است و نکته‌ای که امروز طی تماس تلفنی با آقای پوتین مطرح کردند این بود که ضروری است در آینده نه چندان دور  اجلاس سران سه کشور را برای منطقه و سوریه را داشته باشیم و این روند همکاری را ادامه می‌دهیم. روابط ما با ترکیه و روسیه خوب است.

خواستار توقف عملیات ترکیه در سوریه هستیم

وی در رابطه با موضع ایران گفت: این موضع اصولی است که ورود یک ارتش به کشور دیگر باید با اجازه دولت کشور و رضایت مردم آنجا باشد و بدون اجازه، این اقدامات را نادرست می‌دانیم و می‌خواهیم هرچه زودتر عملیاتی که در شمال سوریه از سوی ترکیه ایجاد شده پایان یابد. همانطور که حضور آمریکایی‌ها در سوریه را کاملا محکوم می‌کنیم و آنها در سوریه اهداف ناصحیح دارند و به فکر تجزیه سوریه هستند، این عملیات را هم نادرست می‌دانیم.

روحانی در  پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه بانی فیلم در رابطه با بودجه‌ای که برای وزارت ارشاد در نظر گرفته شده و نگرانی جامعه هنری از مبلغ در نظر گرفته شده برای صرف در  زیرساخت‌های اساسی مانند ساخت سینما، گفت: یکی از مسئولیت‌های  وزارت ارشاد همین مواردی است که اشاره شد.  انتشار روزنامه‌ها مهم است و رابطه دولت با مردم از طریق رسانه‌ها است. رسانه‌های مکتوب برای ما دارای اهمیت بوده و وزارت ارشاد باید مشکلات آنها را دنبال کند.

برخی از استان‌هاهنوز سینما ندارند

رییس‌جمهور ادامه داد: اینکه بودجه ما کافی است یا خیر را اگر از آقای صالحی وزیر ارشاد بپرسید، می‌گوید کافی نیست اما اگر از نوبخت پرسیده شود می‌گوید کافی است. بنابراین اهدافی که اشاره کردید را کاملا تایید می‌کنم. برخی از استان‌هاهنوز سینما ندارند و باید بخش خصوصی را کمک و تشویق و یاری‌شان کنیم.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه ژاپنی مبنی بر اینکه آقای ترامپ تاکید کرده که اگر توافق هسته‌ای اصلاح نشود تحریم‌ها از سر گرفته خواهد شد و از توافق خارج خواهند شد، تصمیم ایران چیست؟ گفت:  من بسیار خوشحالم که آقای ترامپ بعد از یک سال که به کاخ سفید رفته هنوز نتوانسته به آن فریاد که توافق را پاره خواهد کرد دست پیدا کند و برجام آن قدر استحکام داشته که آمریکایی‌ها حداقل در این یکسال به آن پایبند بوده‌اند.

آغازگر نقض برجام نخواهیم بود

وی افزود:‌ ما از دوستان اروپایی‌مان هم که می‌پرسیم که تصمیم آمریکا و ترامپ چه خواهد بود آنها می‌گویند ما نمی‌دانیم. کسی نمی‌تواند درباره برجام و حتی توافقات تجاری آمریکا و توافق بین المللی آب و هوا پیش بینی کند که آمریکا چه تصمیمی را خواهد گرفت و آیا آن را برهم خواهد زد یا خیر. لذا ما بر مبنای اصول خود ادامه خواهیم داد. آغازگر نقض برجام نخواهیم بود.

نه خطی به برجام اضافه و نه از آن کم خواهد شد

روحانی تصریح کرد: به برجام نه خطی اضافه و نه از آن خطی کم خواهد شد. ما مسائل دیگر را با برجام مرتبط نمی‌دانیم. برجام یک تعهد هفت جانبه است و هفت کشور با هم توافق کردند و شورای امنیت هم در قطعنامه ۲۲۳۱ ، برجام را تایید کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برجام تعهد حزب دموکرات نیست، گفت: برجام توافق و تایید دولت آمریکا است و هر جناحی که بر سرکار باشد همچنان این تعهد پایدار است و دولت آمریکا همچنان متعهد است و آمریکا اگر تخلف کند به زیر پای تهعد خودش زده و اعتبار خود را مخدوش خواهد کرد. ما برای شرایط آینده پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما از برجام تامین شود ما در این توافق  خواهیم ماند. بودن یا نبودن آمریکا تاثیری در تصمیم ما نخواهد داشت. تصمیم اصلی ما این است که منافع اصلی ما با برجام تامین می‌شود یا خیر؟

وزیر علوم اعتراضی به بودجه دانشگاه‌ها نداشت

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار روزنامه فرهیختگان مبنی بر اینکه چندی پیش روسای دانشگاه‌ها در نامه‌ای نسبت به بودجه دانشگاه‌ها اعتراض کرده و آن را غیر واقعی می‌دانستند گفت: این نکته را من کمتر شنیده‌ام. چیزی که بیشتر دانشگاه‌ها دنبال می‌کردند تقویت آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی‌شان بود چرا که امکانات کمک آموزشی آنها بعضا کهنه شده و نظر ما این بود که ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق استفاده کنیم اما صندوق مکانیزم خودش را دارد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما باید مشکل دانشگاه‌ها را حل کنیم گفت: این بودجه چه کم باشد چه زیاد باشد، وزیر علوم اعتراضی برای بودجه نداشت و وزیر مربوطه اگر ایرادی موجود بود حتما هنگام تدوین بودجه به ما می‌گفت هرچند که همه وزرا به طور کلی یک اعتراض دارند و می‌گویند که بودجه ما کم است، اما بعضی از مشکلات به حق است.

روحانی در پاسخ به این سوال که رئیس سازمان برنامه بودجه گفته است امسال حدود یک میلیون شغل ایجاد خواهیم کرد دولت برای ایجاد این یک میلیون شغل چه خواهد کرد و تمرکز آن بر چه حوزه هایی خواهد بود با مزاح گفت: از خود آقای نوبخت بپرسید که این یک میلیون شغل را چگونه ایجاد خواهد کرد.

کمیسیون تلفیق پیش‌بینی ما برای ایجاد شغل را تغییر داده است

وی خاطر نشان کرد: بر اساس پیش‌بینی که ما در بودجه ۹۷ داشتیم و تبصره ۱۸ پیش‌بینی ما این بود که حدود یک میلیون شغل ایجاد شود اما نمایندگان موافقت نکردند.پیش بینی ما برای افزایش اشتغال بر مبنای تبصره ۱۸ بود که در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است. قرار بود مقداری را دولت، مقداری را صندوق توسعه و مقداری را بانک‌ها تامین کنند و در اشتغال خرج کنند اما تا به اینجا مطابق با پیشنهاد دولت این تبصره پیش نرفته است.

روحانی ادامه داد: آن چه که من می‌توانم به مردم بگویم این است که در سال گذشته پیش‌بینی ما شغل برای ۷۰۰ هزار نفر بوده است. تلاشمان این است که امسال این رقم بیشتر شود و حال در پایان سال مشخص می‌شود که تلاش ما نتیجه داده است یا خیر. در سال آینده همه برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای اشتغال بیشتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر تبصره‌های ما به آن صورتی که به مجلس داده‌ایم مصوب شود، رقمی که برای اشتغال پیش‌بینی‌شده محقق خواهد شد.

رئیس دولت دوازدهم در خصوص حوزه هایی که این مشاغل ایجاد خواهند شد، گفت: تمرکز دولت همان طور که در لایحه بودجه هم گفتیم بر ناوگان فرسوده و بازسازی آن، بازآفرینی‌ها شهرها است. همانگونه که آقای نوبخت پیش بینی می‌کند ۲۴۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد و حتی اگر مجلس با بازآفرینی شهرها موافقت نکند، ما انجام خواهیم داد. و درحوزه‌های اشتغال‌های خرد و متوسط هم تلاش خواهیم کرد. طرح‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برای اشتغال در  سال ۹۷ اجرایی خواهد شد حتی اگر بودجه آن در مجلس به مشکل برخورد.

اشکال جدول ۱۷ مشخص نبودن محل مصارف آن بود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا حذف جدول ۱۷ از بودجه ۹۷، با فشار دولت بوده است  گفت: اشکال این جدول این بود که دستگاه‌هایی در آن وجود داشت که از دولت پول دریافت می‌کردند اما محل مصرف و نتیجه آن هزینه‌ها مشخص نبود. آنها آمار ظاهری می‌دادند که این مقدار تحقیق کرده‌اند یا کتاب چاپ کرده‌اند ولی آثار و نتایج آن نامعلوم بود.

روحانی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های بودجه امسال شفافیت است تا هم برای دولت و هم مردم مشخص شده و شفاف شود که این پولی که داده می‌شود کجا هزینه می‌شود.قرار گرفتن برخی از نهادها زیر نظر وزارت ارشاد برای این است که بر آنها نظارت انجام شود و بر اساس عملکرد سه ماهه به آنها بودجه تخصیص بگیرد. دولت حتما تلاش کرد که این نهادها را از بودجه حذف کند.

ریس جمهور در خصوص اینکه به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۷ سال سختی برای ایران است و همه شواهد حاکی از این است که طرف آمریکایی به دنبال ناکارآمد کردن دولت دوازدهم است و اینکه چه برنامه‌ای برای باز کردن این گره‌ها دارد؟ گفت: در اینکه آمریکا دنبال ایجاد مشکل برای ملت یا دولت ایران است تردیدی نیست. اگر در دولت قبلی هم بحث بود، در این دولت همه اتفاق نظر دارند که دولت فعلی با همه توان دنبال اخلال است. اما باید دید چقدر توانمند است.

وی با بیان اینکه یک نمونه کار آمریکا همین بود که موضوع اعتراضات  را به یک مساله سیاسی بین المللی و امنیتی تبدیل کرد و به شورای امنیت برد گفت: اولین شکست مفتضحانه دولت فعلی امریکا در همین ارجاع به شورای امنیت بود که همه کشورها با او مخالفت کردند و به جای گوش دادن به حرف او، از تثبیت برجام حرف می‌زدند.

هیچ علامتی را نمی‌بینم که سال ۲۰۱۸ سال مشکل سیاسی باشد/روابط ما با اتحادیه اروپا امروز از همیشه بهتر است

روحانی افزود: از طرفی هیچ وقت کاخ سفید مجبور نبود نهار بدهد تا رای بگیرد. حالا در انتخابات سابقه داشته [کاندیداها] چلوکباب بدهند ولی دیدیم کاخ سفید چلو کباب داد تا رای بیاورد. پس این جور فکر نکنید چون آمریکا تصمیم گرفته فشار بیاورد پس می‌تواند. ما قاطعانه در برابر آمریکا می‌ایستیم و هیچ علامتی را نمی‌بینم که سال ۲۰۱۸ سال مشکل سیاسی باشد. من نه مشکل سیاسی می‌بینم نه منطقه‌ای. در اقتصاد همیشه دنبال فشار و تحریم بودند. ولی روابط ما با اتحادیه اروپا امروز از همیشه بهتر است.

وی افزود: روابط ما با اروپایی‌ها  در مقایسه با سال‌های قبل حتی در سال‌های قبل از ۲۰۰۵ روابط بهتری است. با روسیه روابطمان از همیشه بهتر است. با چین و بیشتر کشورهای منطقه رابطه خوبی داریم. مسائل منطقه آنطور که ما می‌خواستیم است. ما می‌خواستیم تروریسم زمین گیر شود اما آمریکایی‌ها نمی‌خواستند. الان هم طرح‌هایی برای سوریه دارند و نا موفق خواهند بود. فکر نمی‌کنم سال پیش رو یا سال آینده خودمان دچار مشکل خاصی به خاطر فشارهای آمریکا باشیم و تدبیر ما ادامه دارد.

روحانی در خصوص تحولاتی که در شبکه های اجتماعی رخ داده و اینکه در کشور ما هنوز اختلاف نظر در مورد اهمیت این فضا وجود دارد و در خصوص برنامه دولت برای شبکه‌های اجتماعی گفت: این سوال مهمی است. امروز در کل، بحث شبکه یا فضای مجازی، بسیار مهم است. ما که در حال حرکت به سمت دولت الکترونیک هستیم، برای ما این فضا مهم است.ما که در این فکر هستیم که جامعه ما بتواند ارتباط بهتری با دنیا داشته باشد و به فکر مشاغل هستیم، باید از ظرفیت این فضا استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر ارتباطات گفت: ایشان گفته‌اند در دو سال گذشته ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده و موبایل، محور است. ما الان در حال گسترش نسل سه و چهار موبایل در سراسر کشور هستیم. در هر استانی شهرهای جدیدی زیر این پوشش قرار دارند. اهداف ما هم فرهنگی است هم اجتماعی هم اقتصادی و سیاسی.

رییس شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: شما می‌بینید رئیس جمهور آمریکا توییتی در مورد سیاست خارجی منتشر می‌کند و میلیون‌ها پاسخ به آن داده می‌شود به طور ی که گاهی مجبور به عذر خواهی از مردم و مسلمانان می شود. این نشان می‌دهد این فضا در سیاست خارجی یک بازیگر عمده شده است. در  سیاست داخلی و مسائل اقتصادی نیز همین طو است. روز به روز آثار این شبکه‌ها بیشتر  می‌شود. دولت مصمم است هم در زیر ساخت و هم  در زمینه محتوا و پلت‌فرم هایی که نیاز داریم به سمت توسعه برود. شما پهنای باند را می‌بینید. سهولت دسترسی نسبت به گذشته بیشتر شده است. شما قبلا چند دقیقه برای دانلود یک فیلم کوتاه منتظر می‌شدید، اما الان  چند ثانیه منتظر می‌شوید. امروز  کسی فرصت ندارد نیم ساعت منتظر شود تا یک اثر فرهنگی را ببیند.

او گفت: در زیر ساخت کارهای خوبی شده است. در شبکه ملی قدم‌های خوبی برداشته شده است. البته دولت مصمم است شبکه‌های اجتماعی داخلی و پیام رسان‌های داخلی را هم تقویت کند و هم معتقد است که در این زمینه، انحصار معنا ندارد.  اگر  قرار باشد یک پیام رسانی همه فضا را منحصرا داشته باشد، به نفع کشور ما نیست. ما باید شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی را تقویت کنیم. مردم  باید استفاده کنند.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه در فضای مجازی عمدتا محتوا را خود ما درست می‌کنیم، یادآور شد: نسل جوان ما و همه معتقدان به انقلاب و هویت اسلامی و ایرانی باید با همه توان به این فضا بیایند. ما اگر  از همه فضا استفاده کنیم، این فضا چالش و تهدید نیست بلکه تبدیل به فرصت می‌شود. ما باید فضای مجازی را به یک فرصت بزرگ برای نسل جوان تبدیل کنیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد : دوره‌ای که می‌گفتیم آن را از پشت بام بی‌اندازیم پایین گذشته است. البته مقصودم دیش است نه آدم.  یا دورانی که می‌گفتند آن را فیلتر کنیم این را ببندیم تمام شده است. ما باید سواد آموزی کنیم تا جوانان بدانند چطور از این فضا برای خود و جامعه‌شان استفاده کنند.

برجام قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نیست

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر امریکا و اتحادیه اروپا اصرار به مذاکره مجدد بخشی از برجام و برنامه موشکی ایران داشته باشند، این موضوع موجب برهم خوردن برجام می‌شود و آیا روی کار آمدن ایران فرصت بازسازی روابط تهران و واشنگتن برهم زده است؟ اظهار داشت: فرصت خوبی نبوده است که بخواهد از بین ببرد یا نبرد. همانطور که درباره برجام در پاسخ به سوالات قبلی تاکید کردم، برجام قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نیست.

وی ادامه داد: برجام توافقی است که پس از ۳۰ ماه نوشته و توافق و امضا شده است و شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرده و تبدیل به توافق بین‌المللی شده است. معنا ندارد با کسی یا کشوری درباره برجام یا بخشی از آن بحث و مذاکره کنیم، چه امریکا باشد و چه غیر امریکا.

هرچه برای دفاع کشور نیاز باشد را تامین خواهیم کرد

رئیس شورای امنیت ملی درخصوص مذاکره بر سر مسائل دفاع موشکی تصریح کرد: هر چیزی که برای دفاع کشور چه موشک، چه زیردریایی یا هواپیما و... باشد، آن را تامین خواهیم کرد. تعهد ما در برابر دنیا آن است که دنبال سلاح کشتارجمعی نرویم و نخواهیم رفت نه به خاطر تعهد بلکه به دلیل فتوای رهبر ما.

روحانی با بیان اینکه ایران به دنبال سلاح غیرمتعارف که دیگران به دنبال آن هستند، نخواهد رفت، خاطرنشان کرد: ایران به دنبال سلاحی که ضداخلاق، شرع و تعهدات بین‌المللی است، نمی‌رود. ایران از آنچه برای دفاع از خود نیاز داشته باشد، استفاده کرده و عمل خواهد کرد و با هیچ کشوری هم در این باره مذاکره نخواهد کرد.

موشک ما برای سلاح کشتارجمعی نبوده است

وی افزود: موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی نبوده و برای تهاجم به هیچ کشوری نیز نبوده و نخواهد بود بلکه برای دفاع از خودمان است. موشک ما برای سلاح کشتارجمعی نبوده است زیرا سلاح کشتار جمعی نداشته‌ایم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امریکایی‌ها اگر می‌خواستند فرصتی برای رابطه با ملت ایران استفاده می‌کنند، خوب بود از فضای برجام استفاده می‌کردند، ابراز داشت: اگر امریکایی‌ها به تعهداتشان عمل می‌کردند، شرایط نویی فراهم می‌شد و ممکن بود درخصوص موضوعات دیگر با آنها مذاکره کنیم ولی آنها این فرصت را از بین بردند؛ چه دولت قبلی که آغازگر این مسیر بود و چه دولت فعلی که این فضا را از بین برده بود.

کلید روابط آینده ایران و امریکا در دست واشنگتن است

روحانی تاکید کرد: کلید روابط آینده ایران و امریکا در دست واشنگتن است و آنها باید از کارهای خلاف، فشار و تحریم دست بردارند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به روند عادی‌سازی روابط برخی از کشورها با اسرائیل که پروژه قرن نام گرفته است، این موضوع چه تاثیری بر روند مسائل منطقه‌ای و فلسطین خواهد داشت؟ بیان کرد: شرایط نسبت به گذشته حتما متفاوت است. دولتی که در واشنگتن بر سرکار است، متفاوت با دولت‌‌های گذشته است. آدمی در داخل کاخ سفید است که تاثیرگذار و صیهونیست است و مداوم با اسرائیل رفت و آمد داشته و بر مسائل جهانی ومنطقه تاثیر دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به این بیان اینکه اسرائیلی‌ها شرایط جدیدی را احساس می‌کنند که اشتباه است، یادآور شد: آنها احساس می‌کنند اکنون که ترامپ و کوشنر بر سرکار آمده و با توجه به اینکه در ریاض افراد ناپخته‌ای بر سرکار آمده‌اند، می‌توانند از این موضوع علیه ایران، منطقه و قدس استفاده کنند.

روحانی اضافه کرد: اسرائیلی‌ها به دنبال آن هستند و به همین خاطر است که ترامپ قدس را پایتخت رژیم منطقه اعلام می‌کند که البته موجب مقابله همه کشورها به جز دو کشور با این مسئله شد و همه سران کشورهای اسلامی به غیر از یکی، دو کشور با این موضوع مقابله کردند.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه باید هوشیاری کافی را داشته باشیم، عنوان کرد: کشورهای منطقه بیش از گذشته باید با هم متحد باشند و با گذشت زمان، افرادی که امروز در عربستان سعودی حاکم هستند، خواهند فهمید مسیری که انتخاب کردند، نادرست است و آنها را به نتیجه نمی‌رسد.

اسرائیل با همه کشورهای اسلامی دشمن است

رئیس دولت دوازدهم خطاب به سران سعودی گفت: تلاش برای حاکم کردن داعش در سوریه و عراق چه شد؟ تلاش برای اختیار گرفتن یمن بعد از این همه بمباران و ویرانی به کجا رسید؟ محاسبات‌شان غلط است. اگر کسی فکر کند اسرائیل دشمن ایران و دوست کشورهای منطقه است، اشتباه است زیرا اسرائیل با همه کشورهای اسلامی دشمن است. دلیل ما عملکرد اسرائیل در این هفتاد است که علیه کشورهای اسلامی اقدام به اشغال، کشتار و بمباران کرده است.

دل‌مان می‌خواهد رژیم عربستان سعودی بر سر عقل بیاید

روحانی با بیان اینکه دشمن اصلی چه بخواهیم یا نخواهیم رژیم صیهونیستی است، اظهار داشت: راه وحدت مسلمانان وحدت کشورهای اسلامی است. دل‌مان می‌خواهد رژیم عربستان سعودی بر سر عقل بیاید و مسیر خود را عوض کند و منافع مردم و مسلمانان را در مدنظر قرار دهد و اگر کمکی در این مسیر از دست ما بربیاد، دریغ نخواهیم کرد.

رییس جمهور در پاسخ پرسشی مبنی براینکه شما بیان کردید باید سعی کنیم اقتصاد از نفت را رها کنیم. چقدر در این زمینه موفق بودید، تصریح کرد:  این حرف درست است و باید قدم به قدم از نفت خام فاصله بگیریم. اکنون صادرات گازوئیل داریم و باید به صادرات بنزین برسیم. باید اتکا بودجه‌ای ما مخصوصا در بودجه جاری به نفت کم شود و اداره کشور با مالیات باشد.

کسی که مالیات قانونی را نمی‌دهد مفت‌خور است

وی با بیان اینکه نباید به پرداخت کننده‌های فعلی مالیات فشار بیاوریم گفت: از آنهایی که مالیات نمی‌دهند باید بگیریم. همه در کشور باید مالیات بدهند. در جلسات هفتگی که با رهبری دارم ایشان تاکید کردند همه باید تلاش کنند و فرهنگ مالیات جا بیافتد. همه باید مالیات بدهند و اگر کسی مالیات قانونی ندهند مصداق مثال قدیم است که مفت خور است.

وی افزود: وظیفه داریم مالیات قانونی بدهیم و استثنا نداشته باشیم مالیات دستگاه‌ها باید مشخص باشد و مشخص باشد اگر قرار است یک مدت دستگاهی مالیات ندهد آن مدت چقدر است. اگر بگوییم یک دستگاه مالیات ندهند و بقیه بدهند یعنی رانت و رقابت ناسالم.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دولت اتکا به نفت را کم کرده است گفت: در بودجه ۳۲ درصد درآمد نفتی ما به صندوق توسعه ملی می‌رسد. مساله اقتصاد دانش بنیان بسیار اهمیت دارد و تلاش‌های خوبی شده است. شرکت‌های زیادی در این زمینه فعال هستند و به آنها کمک می‌کنیم. ما مهاجرت معکوس داریم و امیدواریم جوانان تحصیل کرده به کشور برگردند. اکنون استارت آپ‌هایی داریم که توسط جوانانی که به کشور برگشتند تشکیل شده است. حمایت خود را از شرکت‌های دانش بنیان ادامه می‌دهیم.

روحانی در پاسخ به پرسشی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای تقویت جامعه مدنی گفت: این حرف درست است که ما تنها نباید در جامعه مدنی به احزاب اتکا کنیم اما بحث گسترده‌تر از این حرف‌ها است و سازمان‌های مردم نهاد نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

وی افزود: متاسفانه احزاب موقع انتخابات فعال می‌شوند. احزاب باید در طول سال فعال باشند. این امید و آرزوی من است که همه در این زمینه فعالیت کنند. یکی از مسائل مهم این است  که مردم در مورد مسائل مهم کشور بحث کنند. مگر نمی‌گوییم آلودگی هوا، زلزله مشکلات ما هستند اما راه حل چیست؟

رییس‌جمهور تاکید کرد: به هرحال باید مشکل آلودگی هوا را حل کنیم .فعلا تنها چیزی که بلدیم این است که مدرسه تعطیل می‌کنیم. وقتی اوضاع خیلی بد شد دو روز تعطیل عمومی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه راه درست، بی پول اجرا نمی‌شود گفت: می‌خواهیم آلودگی هوا از بین ببریم اما چه‌گونه باید خودروهای مصرف کننده انرژی از بین بروند. درحال حاضر طرح نوسازی حمل و نقل عمومی داریم که این کار بدون بودجه نمی‌شود. ما باید کاری کنیم که مردم پول وسیله نقلیه نو که دربازسازی به آنها می‌خواهیم بدهیم را داشته باشند. عربستان سعودی که چندین برابر ما نفت می‌فروشد قیمت بنزین و گازوئیل را دو برابر کرده است.

رییس جمهور گفت: ما به مجلس گفتیم در این زمینه همفکری کنیم البته هنوز دیر نشده است. دیروز برای خودروهای فرسوده جلسه بودیم که وزیر نفت گفت ما در روز ۵.۵ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم مگر می‌شود یک کشوری اینقدر نفت مصرف کند؟ خیابان‌ها ما تبدیل به پارکینگ شده است و در تعطیلات آخر هفته، جاده‌های ما هم پارکینگ می‌شود. برف بهانه شد گاهی هم که برف نیست می‌خواهیم برویم شمال و باید ۱۵ ساعت در راه باشیم.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات گفت‌و‌گوی ملی راه بیافتد گفت: باید راجع به مشکلات اساسی کشور حرف زد. من مکرر به این موضوع فکر بودم و در دولت هم مطرح کردم.

بسیاری از بخش‌های پیمان همکاری راهبردی ایران و افغانستان عملیاتی شده است

روحانی در پاسخ به خبرنگار تلویزیون تمدن افغانستان مبنی بر اینکه پیمان جامع همکاری دوجانبه بین افغانستان و ایران به کجا رسید؟ آیا این پیمان در بخش نظامی و امنیتی است یا خیر؟ همچنین با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در مورد حضور داعش در افغانستان آیا در صورتی که دولت افغانستان بخواهد از ایران درخواست کند که تجربه مستشاری و نظامی خود را در اختیار آنها قرار دهد، این اتفاق می افتد یا خیر؟ گفت: افغانستان همسایه شرقی ما است که در طول قرن‌ها رابطه خوبی با هم داشته‌ایم و ملت بزرگ ایران، مهمان‌وازی خوبی نسبت به برادران و خواهران افغانستانی داشته‌اند و امروز فرزندانشان در مدارس ما به صورت مجانی تحصیل می‌کنند و البته این کار فرهنگی و بسیار ارزشمندی است که آموزش و پرورش دارد انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: توافق مهم و همه‌جانبه‌ای میان ایران و افغانستان از زمان رییس‌جمهور پیشین افغانستان شروع شده و اکنون ادامه دارد که تقریبا بسیاری از بخش‌های آن عملیاتی شده و بخش‌هایی باقیمانده و در حال مذاکره هستیم.

افغانستان اگر کمکی بخواهند، آمادگی کمک کردن داریم

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: این پیمان همه‌جانبه است و در همه مسائل و بخش‌های مختلف در آن بحث می‌شود و اگر این پیمان مهم منعقد شود، حتما به نفع دو کشور خواهد بود.

روحانی با ابراز تاسف نسبت به وجود تروریسم در افغانستان اظهار داشت: اینکه مردم افغانستان با تروریسم مواجه هستند، بسیار متاسف هستیم و اگر کمکی بخواهند، آمادگی هم داریم. ما داریم روزبه روز می‌بینیم مردم از امنیت کمتری برخوردارند و شاید حضور نیروهای خارجی بهانه برای جذب جوان‌ها به تروریست‌ها باشد.

ایران در زمینه تروریسم کمک حال افغانستان خواهد بود

وی با ادامه داد: امیدوارم دولت و ملت افغانستان آنچه را که خود مصلحت می‌دانند در رابطه با کشورشان انجام دهند و حتما ایران در زمینه تروریسم کمک حال افغانستان خواهد بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه روز گذشته شاهد بودیم که بزرگترین طرح ناوگان حمل ونقل کشور افتتاح شد و همچنین در دستورکار هست که بحث نوسازی بافت‌های فرسوده کلید بخورد. دولت در خلال این طرح‌ها چه اهدافی را در نظر دارد؟ تصریح کرد: در همه نکاتی که اشاره شد در زمینه ناوگان حمل و نقل و بازآفرینی شهرها اهداف متعددی در کنار هم چیده شده است. وقتی در ناوگان حمل و نقل به نوسازی می‌پردازیم.

روحانی افزود: در درجه اول بخش صنعت ما به حرکت درمی‌آید و همچنین حدود ۳۰ هزار اشتغال افزایش می‌یابد. برای اینکه بتواند این نوسازی را انجام دهد. همچنین فناوری وارد کشور می‌شود و با شرکت‌های مختلف صحبت می‌کردیم، می‌گفتند می‌توانیم با این طرح دولت بسیار از قطعاتی را که از خارج وارد می‌کنیم خودمان با همکاری آنها بسازیم.

وی با بیان اینکه مسائل محیط زیستی برای ما بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: حدود ۵.۵ میلیون بشکه‌ای که ما مصرف می‌کنیم مقداری از آن را می‌توانیم در ناوگان‌ها صرفه‌جویی کنیم. کامیون‌های فرسوده ۶۵ لیتر مصرف دارند و در زمانی که نوسازی شود به ۲۵ لیتر کاهش می‌یابد. بنابراین صرفه‌جویی شده و رفاه حال مردم خواهد بود و ناوگان ما هم قابل رقابت خواهد شد.

رئیس شورای عالی اقتصاد با اشاره به بازآفرینی شهرها اظهار داشت: در این طرح برای جوانانی که خانه اولی هستند، تسهیلات ویژه فراهم می‌شود. همچنین آنهایی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند مسکن بهتری تعبیه و فراهم می‌شود و همچنین برای صنعت کل ساختمان تحرکی خوبی ایجاد خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: برای عبور از رکود و رسیدن به رونق بخشی که باقیمانده مسکن بوده که زمینه رشد آن فراهم شده است. بنابراین اهداف مختلفی را در این طرح‌ها دنبال می‌کنیم و امیدواریم سال ۹۸، سال شکوفایی این طرح‌ها باشد.

سوال شما اقتصادی است اما خیلی بوی سیاسی می‌دهد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جوان مبنی بر اینکه براساس قانون برنامه دولت یازدهم موظف بود طی چهار سال با شیب ملایم حامل انرژی را افزایش دهد و افراد برخوردار را حذف کند. چرا این اتفاق نیفتاد؟ آیا دلیلش انتخابات ریاست جمهوری بود؟ ابراز داشت: سوال شما اقتصادی است اما خیلی بوی سیاسی می‌دهد. این حرف هر دو درست است و اگر در برنامه هم نباشد، اکنون داریم به همه مردم یارانه پرداخت می کنیم و واقعا قشرهایی که نیاز ندارند نباید از این یارانه استفاده کند و باید در جای دیگری مصرف شود.

در رابطه با حامل‌های انرژی بین ما و مجلس اختلافی وجود ندارد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تلاش داشتیم تا با مجلس در این زمینه به تفاهم برسیم که نشد، عنوان کرد: به هر حال خودم هم با روسای کمیسیون‌ها جلسه برگزار کردم و همچنین با تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق و رییس مجلس جلسه  دوم برگزار کردیم اما به تفاهم شیوه این کار نرسیدیم.

روحانی افزود: در رابطه با حامل‌های انرژی بین ما و مجلس اختلافی وجود ندارد. حامل‌های انرژی باید افزایش تدریجی پیدا کند و قبول نداریم یک دفعه افزایش یابد اما مجلس باید حمایت کند و امیدوارم مجلس در تبصره ۱۸ یا پیوست‌ها این حمایت را انجام دهد.

وی یادآور شد: در فرصت مناسب باید با مردم صحبت کرده و این موضوع را توضیح دهیم و شیب ملایمی افزایش حامل انرژی‌های که مطرح شد درست است و دولت باید افرادی که نیازمند به یارانه نیستند یارانه آنها را قطع کنیم اما در زمینه شناسایی مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین