|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
"چو یون-سان"، وزیر فرهنگ سابق کره جنوبی، ابتدا در ماه ژوئیه تبرئه شد و تنها به موجب یک کیفرخواست، مجازاتی تعلیقی علیه او صادر شد که دادستان‌ها خواستار تجدید نظر در خصوص حکم او شدند
  دادگاه تجدید نظر کره جنوبی امروز(سه‌شنبه) وزیر فرهنگ سابق این کشور را به جرم ایجاد "لیست سیاه" از 10 هزار هنرمند این کشور که منتقد رییس جمهور برکنار شده کره جنوبی بودند، به دو سال زندان محکوم کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، "چو یون-سان"، وزیر فرهنگ سابق کره جنوبی، ابتدا در ماه ژوئیه تبرئه شد و تنها به موجب یک کیفرخواست، مجازاتی تعلیقی علیه او صادر شد که دادستان‌ها خواستار تجدید نظر در خصوص حکم او شدند.

دادگاه عالی همچنین مدت حبس "کیم کی-چون"، رییس ستاد مشترک پارک گئون-های، رییس جمهور سابق کره جنوبی را نیز از سه سال به چهار سال افزایش داد.

چو پیش از بر عهده گرفتن سمت وزیر فرهنگ در سال 2016، مشاور سیاسی پارک بود و دادگاه درباره او گفت: عقلانی است که تصور کنیم وی در اقدام برای توقف حمایت دولتی از برخی هنرمندان دست داشته است.

این دادگاه در بیانیه‌ای اظهار کرد: نمی‌توان باور کرد که بحث و تصمیم‌گیری برای توقف کمک هزینه‌های دولتی، بدون دستور یا تایید این متهم صورت گرفته باشد.

چو که به قید وثیقه آزاد بود، فورا در دادگاه دستگیر شد.

فهرست سیاه که در سال 2016 ایجاد شد، با هدف قطع یارانه‌های دولتی هنرمندان و تامین مالی خصوصی و قرار دادن آنان تحت نظارت دولتی صورت گرفت.

در پی این اقدام، بسیاری از مردم از احزاب اپوزیسیون حمایت کرده یا از پارک و سیاست‌هایش انتقاد کردند.

این فهرست، هنرمندانی را در زمینه فیلمسازی، تئاتر، رقص، موسیقی، هنرهای زیبا و ادبیات شامل می‌شود.

از جمله این هنرمندان می‌توان به "هان کانگ"، رمان‌نویس برنده جایزه بین المللی "Man Booker" و "پارک چان-ووک"، کارگردان برنده جشنواره فیلم کن اشاره کرد.

پارک سال گذشته بر سر یک پرونده بزرگ فساد و سوءاستفاده از جایگاه زندانی شد و هم‌اکنون برای پرونده دیگری نیز تحت محاکمه است.

دادگاه تجدید نظر همچینین امروز رییس ستاد مشترک سابق پارک را به خاطر وادار کردن مقامات ارشد وزارت فرهنگ به استعفا بر سر مخالفت با این فهرست سیاه گناهکار شناخت.

حکم حبس یک وزیر فرهنگ سابق دیگر کره جنوبی، جانشین وزیر فرهنگ سابق و دو تن از مشاوران سابق پارک نیز به دلیل نقششان در ایجاد این فهرست سیاه، از 18 ماه به دو سال افزایش یافت.

دادگاه همچنین پارک را برای تایید سیستم سرکوب هنرمندان مسئول دانست.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین