|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۹۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
بیگانه هراسی در آمریکا به مرز هشدار رسیده است. ما اکنون می‌بینیم که چگونه دولت آمریکا به خصوص دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا کشورهای دیگر را تحقیر می‌کند.
چاووش‌اوغلو در سفرش به لس آنجلس از آمریکا خواست که ماهیت واقعی سازمان فتو را ببینید.

 به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سفرش به لس‌آنجلس با انتقاد از موضع آمریکا در قبال سازمان فتو، وابسته به فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه از این کشور خواست که ماهیت واقعی این گروه را ببیند.

وی اعلام کرد: همه جهان دریافته‌اند که چگونه سازمان فتو یک سازمان "تروریستی " است. من امیدوارم که آمریکا نیز روزی این مساله را بفهمد. متاسفانه ما حمایت قابل قبولی از سوی آمریکا در مبارزه علیه فتو دریافت نکرده‌ایم. این کشور نه به درخواست‌های استرداد پاسخ مثبت می‌دهد و نه روند بازجویی در این باره را آغاز می‌کند.

ترکیه بارها سازمان فتو را به عنوان طراح اصلی کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ معرفی کرده و خواستار استرداد فتح الله گولن است.

وزیر امور خارجه ترکیه درباره روابط واشنگتن – آنکارا گفت: آمریکا یکی از متحدان مهم ترکیه است. ممکن است اختلاف نظرهایی میان دو کشور درباره برخی مسائل وجود داشته باشد اما در حال حاضر مهمترین تنش در روابط دو کشور به دلیل مساله فتو و مسلح شدن یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه توسط آمریکا است. ما تلاش می‌کنیم که بر این تنش‌ها از طریق گفت‌وگو غلبه کنیم. آنکارا یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه را شاخه سوری وابسته به پ.ک.ک می‌داند.

همچنین چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بحران سوریه گفت: وضعیت در سوریه در سال ۲۰۱۷ به خصوص پس از برداشته شدن گام‌های مشترک و اجرای روند صلح آستانه بهتر شده است. البته هیچ چیز هنوز به طور کامل خوب نشده است. در واقع بدون دستیابی به یک راه حل سیاسی و برقراری ثبات در سوریه ایجاد یک وضعیت کاملا خوب در سوریه امکان ناپذیر است اما ما تاکنون خوب پیش رفته‌ایم. تمرکز ما بر روند سیاسی است و ترکیه یک نقش هدایت کننده در پیش گرفته است.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت: بیگانه هراسی در آمریکا به مرز هشدار رسیده است. ما اکنون می‌بینیم که چگونه دولت آمریکا به خصوص دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا کشورهای دیگر را تحقیر می‌کند.

وی درباره توصیه‌های وزارتخانه‌های دو کشور به شهروندانشان درباره سفر به ترکیه و آمریکا گفت: این دو کشور نباید وقت خود را درباره اقدامات غیرضروری مانند هشدارهای اخیر وزارت خارجه آمریکا هدر دهند. ترکیه ایمن‌تر از آمریکا است.

انتظار می‌رود چاووش‌اوغلو پس از سفرش به لس‌آنجلس به کانادا رفته و در نشست بین‌المللی وزرای خارجه درباره کره شمالی شرکت کند.

همچنین وی قرار است با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیدار و گفت‌وگو کند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین