|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۱۹۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
مسافران قطار در سفرهای داخلی و خارجی باید قوانین و مقرراتی را رعایت کنند و البته در سفرها از حقوقی نیز برخوردارند.
 با توجه به وسعت جغرافیایی ایران و البته هزینه بالای مسافرت هوایی و جاده‌ای، سفر با قطار همواره جزو اولویت‌های نخست ایرانیان بوده است اما مسافرت ریلی قوانین و مقرراتی دارد و حقوق خاصی را نیز برای مسافران در نظر می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، مسافران قطار در سفرهای داخلی و خارجی باید قوانین و مقرراتی را رعایت کنند و البته در سفرها از حقوقی نیز برخوردارند.

- طبق مقررات راه آهن جمهوری اسلامی ایران، پیش فروش بلیت قطار در سراسر کشور از طریق شبکه رایانه‌ای با قیمت یکسان و از یک ماه پیش از سفر آغاز خواهد شد.

- هر مسافر تنها با ارائه گذرنامه معتبر و البته به نام خود حق سفر دارد و موجود نبودن بلیت در یکی از واحدهای پیش فروش به منزله این است که در سراسر کشور بلیت این سفر خاص وجود نخواهد داشت.

- همچنین متقاضیان برای سفر گروهی نیز اجازه دارند با ارائه مدارک لازم و تکمیل فرم ویژه برای دریافت بلیت گروهی اقدام کنند.

- طبق اعلام راه آهن کسانی که با تعداد بیشتر از 10 نفر قصد خرید بلیت داشته باشند از تخفیف ویژه نیز بهره مند خواهند شد. مسافران سفرهای گروهی باید تا رسیدن به مقصد، همراه مسئول گروه با قطار مندرج در بلیت سفر کنند و تغییر انفرادی در درجه بلیت ممکن نیست.

- یکی دیگر از قوانینی که باید از سوی مسافران قطار رعایت شود، مسائل اخلاقی است. طبق قوانین راه آهن ماموران قطار اجازه دارند از مسافرت اشخاصی که در قطار رفتار ناشایست داشته یا مقررات جاری کشور رعایت نکنند امتناع کنند. البته اشخاصی که به علت بیماری یا علل دیگر نیز برای همسفران خود ایجاد ناراحتی یا مزاحمت کنند نیز جزو همین گروه خواهند بود.

تهیه و استرداد بلیت

شرکت‌های مسافری متعهد شده‌اند در کنار پیش‌فروش زمان بندی شده قطار و البته پیش فروش رایانه‌ای و غیر حضوری آن تسهیلاتی را نیز در اختیار مسافران قرار دهند.

شرکت‌های مسافربری برای جانبازان و خانواده‌های شاهد بلیت نیم بها صادر می‌کنند و در صورت تشخیص بنیاد که حضور یک نفر را با جانباز الزامی در نظر بگیرد با ارائه نامه از سوی این مرکز همراه جانباز نیز با بلیتی نیم بها سفر می‌کند.

همچنین برای کودکان زیر 12 سال هزینه سفرها نیم بها خواهد بود و کودکان زیر دو سالی که نیاز به اختصاص جا نداشته و از طرف والدین موضوع را اعلام کنند فقط 10 درصد بهای بلیت را پرداخت می‌کنند.

چگونگی ابطال بلیت

در زمینه ابطال و استرداد بلیت نیز مسافران باید قوانین خاصی را مدنظر داشته باشند. بلیت تا یک ساعت پس از صدور به شرط عدم حرکت قطار با پرداخت کامل بهای آن به مسافر قابل ابطال است و بلیت قطارهای مسافری در ساعات اداری در کلیه مراکز فروش رایانه‌ای بلیت قابل استرداد و طبق شرایط زیر است:

- تا ساعت 12 روز قبل از حرکت قطار 90 درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.

- تا سه ساعت قبل از حرکت 70 درصد بهای بلیت پرداخت می شود.

- از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه حرکت قطار 50 درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.

- استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نیست.

- همچنین طبق مقررات سازمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران بلیت باید تا پایان سفر همراه مسافر و در دسترس وی باشد. پیش از سوار شدن به قطار و هنگام سفر ارائه کارت شناسایی معتبر الزامی است.

- در صورت مفقود شدن بلیت مسافر باید مراتب را به باجه بلیت فروش ایستگاه اعلام کند تا طبق مقررات بلیت المثنی لازم تهیه شود.

- در صورت درخواست بلیت بیش از دو کوپه نیز مسافرت گروهی ثبت خواهد شد و به منظور رفاه حال خانواده‌ها و کسانی که به تنهایی سفر می کنند بنا درخواست متقاضی بلیت کوپه ویژه صادر خواهد شد.

مسافران در صورت تاخیر حرکت قطار چه حقوقی دارند؟

در زمینه خسارت تاخیر در حرکت قطار نیز مسافرین از حقوقی برخوردارند. در صورتی که مسافر یک ساعت قبل از حرکت قطار در ایستگاه حضور داشته و برای پرداخت خسارت لاشه بلیت را تا حداکثر یک ماه پس از زمان حرکت قطار ارائه کنند می تواند خسارات مدنظر خود را دریافت کند.

گروه‌هایی که در ایام کاهش تقاضا درخواست مسافرت گروهی داشته باشند در ایام متعادل سفر در اولویت سفر خواهند بود و شرکت‌های مسافربری برای گروه‌هایی که درهنگام درخواست بلیت بیش از یک ماه به تاریخ حرکت اقدام کرده باشند جا رزرو خواهد شد.

البته طبق قوانین راه آهن در ایام پیک سفر مجوز بلیت گروهی صادر نخواهد شد.

این قوانین مشمول سفرهای داخلی و البته تورهای بین المللی است که با مجوز و همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود. طبق حقوق حاکمیتی هر کشور امکان تغییر در تعرفه‌ها و حقوق بالا متصور خواهد بود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین