|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۹۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
در این گزارش به بررسی نکات مهم جشنواره های ششم تا دهم فیلم فجر می پردازیم.
در این گزارش به بررسی نکات مهم جشنواره های ششم تا دهم فیلم فجر می پردازیم.

جشنواره فیلم فجر رویدادی هنری است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 61 به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بنیاد فارابی، در دو بخش اصلی سینمای ایران و جهان شروع به کار کرد.

جشنواره فیلم فجر از ابتدای شروع تا سال 74 فقط به آثار داخلی سینما می‌پرداخت؛ اما از سال 74 علاوه بر پرداختن به آثار داخلی بخش بین‌الملل نیز به جشنواره فیلم فجر اضافه شد.

از جوایز جشنواره بین المللی فیلم فجر می‌توان به سیمرغ بلورین (جایزه اصلی جشنواره)، دیپلم افتخار و لوح زرین اشاره کرد.
در این گزارش به اتفاقات مهم پنج دوره دوم جشنواره فیلم فجر که از سال 61 آغاز شده است، می پردازیم؛

دوره ششم جشنواره؛ جشنواره ای که فیلم های خاطره برانگیز زیادی دارد
در این دوره جشنواره در سال 1366،کیانوش عیاری باز هم برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم «آن سوی آتش» شد. سعید پورصمیمی نیز برای بار دوم و پیاپی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم به دو فیلم دوست داشتنی رسید.«کانی مانگا» به کارگردانی سیف اله داد و «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده. اما برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد یک جوان خوش آتیه بود؛ فرامرز قریبیان. بازیگر بدون حاشیه ای که سالهای سال حضورش در هر فیلم، گیشه را تضمین می کرد. همچنین پروانه معصومی برای بار دوم، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در دو فیلم «شکوه زندگی» و «جهیزیه ای برای رباب» کسب کرد.

جشنواره هفتم؛ جشنواره ای بعد از جنگ تحمیلی که بانوان به خوبی در آن درخشیدند
با وجود پایان جنگ تحمیلی در بهمن 1367، شرایط کشور هنوز به حال عادی بر نگشته بود و جشنواره تقریباً مثل سالهای جنگ بود.
در این دوره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم به اثر «در مسیر تندباد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی رسید. کارگردانی که با شروعی خوب و کارگردانی چند فیلم از جمله «شیر سنگی» و «جاده های سرد» در سالهای بعد از آن چنانکه باید در سینما ندرخشید، ولی با ساخت سریال پرهزینه و عظیم «در چشم باد» توانست حضور خود را بار دیگر البته در تلویزیون تثبیت کند.
همچنین در این سال رویا نونهالی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای «فیلم عروسی خوبان» به خانه برد.
همچنین در این سال سیمرغ بلورین برای اولین بار روی شانه فاطمه معتمد آریا نشست و نوید یک بازیگر توانمند را در آینده به سینمای ایران داد.

دوره هشتم جشنواره؛ دوره ای که حاتمی کیا در آن سیمرغ گرفت
با اینکه جنگ تحمیلی به پایان رسیده بود، اما فیلمهای مربوط به دفاع مقدس فعال و پویا بودند. ابراهیم حاتمی کیا برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای «مهاجر» شد. فیلم دیگری که کارنامه یکی از کارگردانان سینمای ایران را دگرگون می کند، «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی است. فیلمی که بعد از اکران، طرفداران آتشینی برای خود دست و پا کرد. هر چند به همان اندازه که موافقانی داشته و دارد، به همان اندازه مخالفان پر و پا قرص هم دارد. هامون، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را نصیب زنده یاد «خسرو شکیبایی» می کند.
در این سال اکبر عبدی جوان، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «مادر» علی حاتمی کسب کرد. فیلمی که یکی از ماندگارترین فیلمها در تاریخ سینمای ایران شد و در روز مادر برای سالهای متوالی از تلویزیون پخش می شد.

دوره نهم جشنواره؛ پرده آخر رکورددار دریافت سیمرغ/ سعید پور صمیمی باز هم سیمرغ می گیرد
جشنواره سال 1369، جشنواره «واروژ کریم مسیحی» است. او با فیلم پرده آخر چهار جایزه را از آن فیلم خود می کند؛ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فریماه فرجامی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای نیکو خردمند و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای سعید پورصمیمی.همچنین سعید پور صمیمی با دریافت این سیمرغ رکورددار می شود.
یداله صمدی نیز بعد از چند سال با فیلم «آپارتمان شماره 13» به جشنواره آمد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم را کسب کرد.

جشنواره دهم فجر؛ درخشش فیلم «مسافران» بیضایی
سیمرغ افسانه ای، این بار بر دوش بازیگران فیلم کارگردانی می نشیند که سالها درباره اساطیر ایران پژوهش کرده است. سه سیمرغ جشنواره فیلم فجر سال 1370 به فیلم «مسافران» بهرام بیضایی اختصاص می یابد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به مرحومه جمیله شیخی و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فاطمه معتمدآریا و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به مجید مظفری برای بازی در فیلم مسافران رسید.
همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم به نیاز به کارگردانی علیرضا داوودنژاد می‌رسد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به فرامرز صدیقی به خاطر بازی در فیلم دادستان.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین