|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷
کد خبر: ۱۹۱۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
با توقف ثبت سفارش برنج خارجی، قیمت این کالا در بازار 10 درصد افزایش یافت.
  برنج خارجی در یک هفته گذشته با رشد قیمت 500 تا 700 تومان مواجه شده است. بیش از سه میلیون و 200 هزار تن مصرف برنج در کشور است که 2  میلیون تن آن تولید و بقیه وارد کشور می شود.

طبق آمار گمرک در 8 ماه امسال بیش از یک میلیون و 60 هزار تن برنج وارد کشور شده است که به گفته محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی واردات بیش از اندازه بوده است.  وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید داخل و واردات برنج با قیمت ارزان و قابل استفاده برای اقشار ضعیف جامعه در اولویت است ، افزود : ثبت سفارش برنج که از اول آذر آزاد اعلام شده بود در 4 آذر برای بررسی بیشتر بازار بسته شد.

بسته شدن ثبت سفارش واردات برنج خارجی به سرعت در قیمت این کالا در بازار اثر گذاشته و افزایش داده است. به گفته بنکداران مواد غذایی ضرر این بالارفتن قیمت متوجه مصرف کننده می شود. توزیع کنندگان عمده برنج با بیان اینکه با توجه به کمبود برنج خارجی در بازار این ممنوعیت تصمیمی نادرست است ، می گویند : در این تصمیم به بازار و تجار توجهی نمی شود بنابراین دلیل افزایش قیمت برنج برای ما نیز معلوم نیست اما انباشته بودن این کالا در انبارهای خارج از شهر برای ما نیز جای سوال دارد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از بازار مولوی به عنوان مرکز عمده فروشی و توزیع خوار و بار در سراسر کشور، محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز با اشاره به اینکه یک سوم برنج مورد نیاز بازار باید وارد شود ، ادامه داد: این واردات باید به صورت کنترل شده انجام شود تا با افزایش حجم این کالا و انباشت آن مصرف کننده مجبور به استفاده از محصول تاریخ مصرف گذشته نباشد.  وی افزود : برنج وارد شده به کشور هنوز به بازار نرسیده است. سرانه مصرف برنج در کشور 40 کیلوگرم است بنابراین نحوه تنظیم بازار این کالای پرمصرف نیازمند توجه بیشتر است. تصمیم گیری ها نیز باید با توجه به حفظ حقوق مصرف کننده و تولید کننده انجام شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین