|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۸۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
ملادیچ ۷۴ ساله به ۱۱ فقره جرم شامل نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم است که از زمان فروپاشی یوگوسلاوی سابق پس از سقوط کمونیست در دهه ۱۹۹۰ اتفاق افتاده است.
 قضات جرایم جنگی سازمان ملل قرار است روز چهارشنبه حکمی تاریخی علیه فرمانده سابق ارتش صرب‌های بوسنی را که مسئول بدترین اقدام خشونت آمیز از جنگ جهانی دوم است، صادر کنند.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، این قضاوت و حکم احتمالی آن از سوی دادگاه جرایم جنگی یوگوسلاوی در لاهه و در مورد پرونده ۲۲ ساله علیه راتکو ملادیچ، یکی از فرماندهان سابق ارتش صرب‌های بوسنی صادر می‌شود که به "قصاب بوسنی" معروف است.

ملادیچ ۷۴ ساله به ۱۱ فقره جرم شامل نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم است که از زمان فروپاشی یوگوسلاوی سابق پس از سقوط کمونیست در دهه ۱۹۹۰ اتفاق افتاده است.
پرونده ملادیچ یکی از نخستین پرونده‌ها پس از ایجاد و تشکیل دادگاه جرایم بین‌المللی برای یوگسلاوی محسوب می‌شود.

تصمیم‌گیری روز چهارشنبه همچنین حکم آخر این دادگاه به منظور آماده‌سازی برای بستن این پرونده در ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی پس از دو دهه بررسی آن محسوب می‌شود.

دادستان‌ها می‌گویند، ملادیچ نقش اصلی را در کمپین نظامی ایفا کرده که منجر به پاکسازی قومیتی برای ایجاد صربستان بزرگتر در جریان جنگ خونبار بوسنی در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ شد؛ جنگی که منجر به کشته شدن ۱۰۰ هزار تن و بی خانمانی ۲.۲ میلیون تن شد.

ملادیچ که فرماندهی سربازان صرب‌های بوسنی در اواسط ۱۹۹۵ بود همچنین دستور داد تا کمپینی ۴۴ ماهه برای کشتار در سارایوو صورت بگیرد که در جریان آن ۱۰ هزار تن که اکثر غیرنظامی بودند، جان خود را از دست دادند.

دادستان‌ها همچنین این فرد را مقصر اصلی گروگانگیری ۲۰۰ تن از صلح‌بانان سازمان ملل و دستور برای پاکسازی شهرهای بوسنی و بیرون راندن کروات‌ها، مسلمانان و سایر ساکنان غیر صرب دانسته‌اند.

وی احتمالاً به حبس ابد محکوم خواهد شد.

این در حالی است که ملادیچ به قضات گفته بابت کشتار غیرنظامیان متاسف است اما تمامی اتهامات علیه خود را رد می‌کند.

وی که در خانه‌اش در صربستان در ۲۰۱۱ و پس از ۱۶ سال فرار دستگیر شد در جریان دادرسی‌های مکرر با قضات، شاهدان، دادستان‌ها و حتی افرادی که برای حضور در دادگاه آمده بودند، درگیر می‌شد.

همچنین وکلای ملادیچ تاکید دارند که او یک هیولا نیست و خواستار تبرئه‌اش از تمامی اتهامات شده‌اند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین