|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۱۸۷۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
'بروس ریدل' مشاور ارشد سابق کاخ سفید به دنبال تحولات اخیر منطقه و عربستان سعودی و اعلان استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان، در تحلیلی به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: ایران هماورد عربستان سعودی و قدرت غالب و چیره منطقه است.
 'بروس ریدل' مشاور ارشد سابق کاخ سفید به دنبال تحولات اخیر منطقه و عربستان سعودی و اعلان استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان، در تحلیلی به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: ایران هماورد عربستان سعودی و قدرت غالب و چیره منطقه است.

سی ان ان از 'بروس ریدل' (Bruce Riedel) به عنوان پژوهشگر ارشد اندیشکده 'بروکینگز' (Brookings Institution ) پرسید، شک و تردید هایی درباره کناره گیری سعد الحریری از مقام نخست وزیری لبنان و همانطور آزادی وی در عربستان وجود دارد، نظر شما چیست؟

وی در پاسخ گفت: ما می گوییم که تغییر عمده ای در سیاست خارجی عربستان سعودی رخ داده است، زیرا این کشور به طور سنتی سیاست محتاطانه وکم مخاطره ای را دنبال می کرد، اما از زمان پادشاهی ملک سلمان (بن عبدالعزیز) و سر برآوردن محمد بن سلمان ولیعهد وی، شاهد هستیم که سیاست خارجی عربستان هرچه بیشتر مداخله جویانه تر، بی پرواتر و در پاره ای موارد بسیار خطرناک شده است.

ریدل افزود: اکنون یمن و جنگی که در آن درگرفته، شاهد بدترین بحران بشری است، قطر با تحریم عربستان مواجه است که ناکام مانده و اکنون بیم آن می رود که شاهد همین سیاست در لبنان باشیم.

سی ان ان درادامه از وی پرسید: عربستان با این اقدام خود می خواهد چه کاری انجام دهد، بویژه در این مورد بخصوص که نخست وزیر لبنان را فرا می خواند و حال بصورت تشویق، ترغیب، اجبار و یا هر طوری که آن را بنامیم، وی در تلویزیونی عربستان اعلام استعفا می کند؟

مشاور ارشد سابق کاخ سفید در پاسخ گفت: همه اینها به خاطر حزب الله و ایران است، این گروه از سران عربستان بیش از اسلاف خود، کنترل خود را در قبال ایران از دست داده اند و دلیلی برای آن وجود دارد: در هماورد منطقه ای بین عربستان و ایران، این کشور (قدرت) غالب و چیره است. نگاهی به منطقه بیاندازید، چیرگی ایران در جنگ داخلی سوریه و در حمایت از بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه)، در عراق شاهد تسلط ایران هستیم که مدیون اقدام احمقانه کردها (همه پرسی جدایی از عراق) و همچنین تجاوز نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 است.

این پژوهشگر ارشد موسسه بروکینگز در ادامه به سی ان ان گفت: عربستان با هزینه ای گزاف در باتلاق یمن گرفتار شده است. واقعیت حزب الله نیز به عنوان سازمان و جناح قدرتمند سیاسی لبنان از مدت ها پیش به اثبات رسیده است و عربستان ناامیدانه برای مقابله با آن تلاش می کند.

سی ان ان از مشاور سابق کاخ سفید پرسید: با توجه به توئیت اخیر دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) که گفته عربستان دقیقا می داند چه می کند که به این صورت اختیار تام به ولیعهد آن می هد، ریاض چگونه می تواند این سیاست را پیش ببرد؟

پژوهشگر ارشد موسسه بروکینگز در پاسخ گفت: تنها موفقیت بزرگ عربستان در سیاست خارجی این است که خوب می داند چطور دونالد ترامپ را بازی دهد، همانطور که در میزبانی ماه مه گذشته نشان داد که می داند چگونه به او (رئیس جمهوری آمریکا) تملق بگوید و وعده دهد.

ریدل در ادامه به سی ان ان گفت: من فکر می کنم آنچه در پس توئیت های رئیس جمهوری آمریکا باید دید، این است که دولت او عمیقا نگران رخدادهای لبنان و همچنین داخل عربستان است. 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه آمریکا به این مساله اشاره کرده و سیاستمداران آمریکایی نیز دراین باره عصبی و نگران هستند.

مشاور ارشد سابق کاخ سفید افزود: پیامی که دولت ترامپ باید به پادشاه و ولیعهد جوان عربستان بدهد این است که 'مراقب باشید' و 'بیشتر احتیاط' کنید تا به دامی که ایرانی ها گسترانیده اند، نیافتید، مراقب جلوی رویتان باشید و درست بیندیشید و برای آخر کار راهبردی در ذهن داشته باشید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین