|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۱۸۷۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
او در کشورهايي نظير ايتاليا، بلژيک، استراليا و اتحاديه اروپا (به مدت ١٥ سال) سفير بوده و به مدت پنج سال هم مدير کل سياسي وزارت امور خارجه و پنج سال هم مشاور وزير امور خارجه وقت بوده است. او همچنين در شوراي استراتژيک وزارت امور خارجه هم عضويت دارد.
  با حکم محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس‌جمهوري، مجيد تخت‌روانچي معاون اروپا و آمريکاي وزارت امور خارجه به عنوان معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهور منصوب شد و از طرف ديگر، حميد ابوطالبي که قبلا اين سمت را عهده‌دار بود، حکم مشاور رئيس‌جمهوري را از سوي حسن روحاني دريافت کرد.

 در حکم واعظي براي ابوطالبي آمده است: «... انتظار دارد با افزايش بهره‌وري مجموعه و تعامل هدفمند با دستگاه‌هاي ذي‌ربط نسبت به ارائه بهنگام گزارش‌هاي تحليلي از موضوعات سياسي، اجتماعي و امنيتي اقدام نماييد».

همچنين در حکم حسن روحاني براي حميد ابوطالبي آمده است: «نظر به مراتب تعهد، توان علمي و سوابق ارزنده جناب‌عالي، به موجب اين حکم به عنوان «مشاور رئيس‌جمهور» منصوب مي‌شويد. توفيق شما را در انجام وظايف محوله با رعايت اصول قانون‌مداري، اعتدال‌گرايي و منشور اخلاقي دولت تدبير و اميد در خدمت به اسلام و ملت شريف ايران از خداوند بزرگ مسئلت مي‌نمايم».

نام مجيد تخت‌روانچي بيش از هر چيز هنگام مذاکرات هسته‌اي ايران با ١+٥ مطرح شد. اگرچه او از سال ٩٢، به عنوان معاونت امور اروپا و آمريکاي وزارت امور خارجه منصوب شده بود. تخت‌روانچي متولد سال ٣٧ و از جمله تحصيل‌کنندگان در آمريکاست. او ابتدا تحصيلات خود را در رشته فني به پايان رسانده و بعد به سَمت علوم سياسي گرايش داشته است. تخت‌روانچي در ابتدا کارشناسي مهندسي عمران خود را از دانشگاه کانزاس آمريکا به سال ٦٠ دريافت کرد و بعد هم ارشد همان رشته را به سال ٦٢ در همان دانشگاه گذراند. بعدا در سال ٧١، در مقطع کارشناسي ارشد رشته اقتصاد سياسي بين‌المللي و توسعه در دانشگاه فوردهام آمريکا ادامه تحصيل داد و در نهايت در سال ٨٩، دکتراي علوم سياسي خود را از دانشگاه برن سوئيس دريافت کرد.

تخت‌روانچي از دهه ٦٠ وارد بدنه وزارت امور خارجه شد و در سمت‌هايي مانند معاونت اداره مجامع بين‌المللي وزارت امور خارجه و رياست اداره سازمان ملل وزارت امور خارجه به ايفاي نقش پرداخته است. بعد از آن به عنوان رايزن ايران نزد سازمان ملل و سفير ايران نزد سازمان ملل معرفي شد. او همچنين سابقه حضور در سوئيس و ليختن‌اشتاين به عنوان سفير را هم در پرونده خود دارد. تخت‌روانچي در خلال سال‌هاي دهه ٨٠، همچنين دستيار ويژه وزير امور خارجه و مشاور وزير امور خارجه وقت بوده است. از دو، سه روز گذشته خبر تغيير تخت‌روانچي و نقل مکان او از وزارت امور خارجه به نهاد پاستور مطرح شده بود و روز گذشته با حکم واعظي همه چيز رنگ واقعيت گرفت.

تخت‌روانچي به جاي حميد ابوطالبي به پاستور مي‌رود و ابوطالبي با حکم رئيس‌جمهور مشاور او خواهد شد. نام ابوطالبي بعد از آن مطرح شد که او را به عنوان نماينده ايران در سازمان ملل معرفي کردند. اين معرفي اما با مخالفت دولت ايالات متحده روبه‌رو شد چراکه شبکه آمريکايي «بلومبرگ» و ديگر مقامات آمريکايي، «حميد ابوطالبي» را به‌عنوان يکي از دانشجويان شرکت‌کننده در تسخير سفارت آمريکا در ١٣ آبان سال ١٣٥٨ معرفي کردند. اين در حالي بود که هم ابوطالبي و هم دانشجويان تسخيرکننده اين ادعا را تکذيب کردند. ابوطالبي گفته بود در جريان اشغال سفارت تنها مترجم گروگان‌ها بوده است و اين سخن مورد تأييد دانشجويان تسخيرکننده هم قرار گرفت. با اين حال، نمايندگان تندرو سنا از جمله کروز طرحي را از تصويب گذراندند که هدف اصلي آن ممانعت از ورود ابوطالبي به خاک آمريکا به عنوان کشور مقر سازمان ملل متحد بود.

به موجب اين قانون، کساني که «تروريست‌هاي شناخته‌شده» توصيف شده بودند، از ورود به خاک آمريکا و خدمت در سازمان‌ ملل متحد که مقر آن در نيويورک است، منع مي‌شدند. شبکه خبري «سي‌ان‌ان» اين قانون را «با هدف مقابله با ايران به دليل انتخاب حميد ابوطالبي به‌عنوان نماينده جديد ايران در سازمان ‌ملل» توصيف کرد. هرچند بسياري مانند «سي‌ان‌ان» معتقدند هدف اين قانون ممانعت از ورود «ابوطالبي» به خاک آمريکا بود، ولي در لايحه هيچ اسمي از سفير جديد ايران برده نشده بود و تنها از «تروريست‌هاي شناخته‌شده» سخن به ميان آورده بودند. باراک اوباما اين قانون را امضا کرد و لازم‌الاجرا شد. به اين ترتيب با وجود واکنش‌هاي مقامات ايراني، ابوطالبي نتوانست به عنوان نماينده ايران در سازمان ملل حضور پيدا کند. اين در حالي بود که او پيش‌تر به عنوان «معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري» انتخاب شده بود.حميد ابوطالبي معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري، متولد سال ١٣٣٦ تهران و داراي مدرک دکتراي جامعه‌شناسي تاريخي از دانشگاه لوون فرانسه، کارشناسي ارشد جامعه‌شناسي سياسي از دانشگاه سوربن فرانسه، کارشناسي ارشد تاريخ فرهنگ و تمدن‌ اسلامي از دانشکده الهيات دانشگاه تهران و کارشناسي جامعه‌شناسي از دانشگاه تهران است.

او در کشورهايي نظير ايتاليا، بلژيک، استراليا و اتحاديه اروپا (به مدت ١٥ سال) سفير بوده و به مدت پنج سال هم مدير کل سياسي وزارت امور خارجه و پنج سال هم مشاور وزير امور خارجه وقت بوده است. او همچنين در شوراي استراتژيک وزارت امور خارجه هم عضويت دارد.

عضويت در هيئت علمي دايره‌المعارف بزرگ اسلامي، عضو شوراي راهبردي سياست خارجي و هيئت علمي سياست خارجي و رئيس گروه مطالعات آسياي مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام و از اعضاي هيئت علمي و تحريريه نشريه بين‌المللي ايرفا نيز از جمله سوابق ابوطالبي است.

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین