|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۱
کد خبر: ۱۸۴۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
هر مذاکره‌ای مشروط به تاکید بر وحدت کشور، قانون اساسی، احترام به حاکمیت دولت فدرال بر گذرگاه‌های مرزی‌، فرودگاه‌ها، منابع طبیعی، نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی کرد خواهد بود.
یک هیئت عالی‌رتبه کرد برای رفتن به بغداد جهت مذاکره با مسؤولان عراقی در دولت فدرال در زمینه بحران همه‌پرسی استقلال کردستان و ورود ارتش عراق به کرکوک آماده می‌شود.

 عرفات کرم، نماینده پارلمان عراق و عضو حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی اظهار داشت: ۳۲ حزب کرد روز یکشنبه برای توافق بر سر طرح نقشه راه خاص کردستان عراق در زمینه ارتباط با بغداد جمع شدند و توافق کردند که هیئتی را به منظور دیدار با مقامات عراق به بغداد بفرستند.

کرم به ارم نیوز گفت: دولت عراق و اقلیم کردستان هیچ راهی جز مذاکره برای حل بحران کنونی ندارند و همچنان اقلیم جزوی از عراق است و هیچ جایگزینی برای مذاکره بر اساس قانون اساسی و قوانین اجرایی نیست.

وی درباره همه‌پرسی تاکید کرد: اقلیم آماده تعلیق نتایج همه‌پرسی و آغاز مذاکرات بدون شرط با گروه‌های عراقی است. این چیزی است که بارزانی در دیدارها و مذاکرات دو جانبه‌اش بر آن تاکید می‌کند.

کرم فاش کرد، تلاش‌هایی از سوی دولت آمریکا، کشورهای خارجی و منطقه‌ای برای حل بحران از طریق مذاکرات سازنده و توافقات در جریان است که به زودی آغاز خواهد شد.

پیشتر سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق گفته بود، دولت عراق هیچ تاریخی برای استقبال از هیئت رسمی کرد برای مذاکره با بغداد تعیین نکرده است.

الحدیثی افزود:‌ هر مذاکره‌ای مشروط به تاکید بر وحدت کشور، قانون اساسی، احترام به حاکمیت دولت فدرال بر گذرگاه‌های مرزی‌، فرودگاه‌ها، منابع طبیعی، نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی کرد خواهد بود.

این در حالی است که در استان سلیمانیه تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان عراق تلاشی برای به حاشیه راندن بارزانی از صحنه سیاسی کردها از طریق اعزام تیمی میانه‌رو از احزاب اپوزیسیون به بغداد در جریان است تا راه حلی مسالمت‌آمیز برای اوضاع کنونی یافت شود؛ به طوریکه پیش‌بینی می‌شود ریاست این تیم سیاسی کرد را برهم صالح برعهده داشته باشد.

در این راستا احمد حمه، عضو گروه جماعت اسلامی که از گروه‌های مخالف محسوب می‌شود، گفت: احزاب میانه‌روی کرد در حال بررسی اعزام هیئتی به دور از احزاب حاکم کردستان به بغداد هستند تا چارچوبی برای توافقی جدید تعیین شود.

اما ناظران معتقدند،‌این گام غیرواقعی است و نمی‌توان بارزانی را بعد از سال‌ها در قدرت بودن و تشکیل لابی کرد برای باقی ماندن در پست و نیز در اختیار داشتن پست‌های حساس از سوی خانواده‌اش از صحنه کنار زد و از قدرت در اقلیم کنار گذاشت.

حزب دموکرات کردستان از سال‌ها پیش قدرت را در اربیل و اکثریت را در پارلمان کردستان عراق در دست دارد.

احزاب کرد اپوزیسیون کرد روز گذشته از مسعود بارزانی و کوسرت رسول معاونش خواستند برای آماده سازی برگزاری انتخابات در کردستان از پست‌های خود استعفا کنند و دولت نجات ملی تشکیل شود.

این در حالی است که احمد بیره، سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق روز یکشنبه گفت:‌ شروطی که دولت عراق برای مذاکره میان بغداد و اربیل تعیین کرده، غیرقابل قبول است.

این اظهارات بیره در کنفرانس مشترک با سخنگوی حزب دموکرات کردستان و رهبران اتحادیه اسلامی و دیگر نمایندگان اقلیم مطرح شد.

بیره گفت: اگر دولت عراق نیت جدی برای مذاکره دارد چرا حکم جلب رهبران کرد را صادر می‌کند. شروط دولت عراق غیرقابل قبول است.

محمود محمد، سخنگوی حزب دموکرات نیز تاکید کرد: ما خواهان آغاز مذاکره غیرمشروط با بغداد و منتظر پاسخ دولت عراق برای انجام مذاکره هستیم.

در عین حال محمد ایلخانی، رئیس حزب توسعه ترکمانی گفت:‌ ترکمان‌ها در کنار کردها در یک خندق هستند.

ایلخانی افزود: ۵۰ هزار ترکمانی از شهر بردی به دلیل عملیات نظامی و حملات کوچ کرده‌اند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین