|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۷۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
طب سنتی و طب چینی که از روش های درمانی است که برای درمان و بهبود بیماری های مختلف استفاده می شود.یکی از عارضه ها و بیماری هایی که به وسیله طب چینی میتوان درمان کرد پوکی استخوان است.
 طب سنتی و طب چینی که از روش های درمانی است که برای درمان و بهبود بیماری های مختلف استفاده می شود.یکی از عارضه ها و بیماری هایی که به وسیله طب چینی میتوان درمان کرد پوکی استخوان است.

مطالعات جدید محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا نشان می دهد با استفاده از یکی از گیاهان طب سنتی چینی می‌توان پوکی استخوان را بدون عارضه جانبی درمان کرد.

 این گیاه که از خانواده مریم گلی است، Salvia miltiorrhiza نام دارد و تحقیقات نشان می‌دهد بدون عارضه جانبی می‌تواند از کاهش حجم تراکم استخوان جلوگیری کند.

محققان با استفاده از یک ترکیب مشتق شده از این گیاه، به روشی دست یافتند که به صورت انتخابی آنزیمی به نام CatK را مسدود کنند. این آنزیم نقش مهمی در شکستن کلاژن در پوکی استخوان دارد. مطالعات نشان می‌دهد داروهای جدید پوکی استخوان نیز بر مسدود کردن این آنزیم تمرکز دارند؛ ولی عوارض جانبی مانند فیبروز پوست و مشکلات قلبی به همراه دارند.

مطالعات انسانی و حیوانی نشان می‌دهد گیاه مشتق شده از Salvia miltiorrhiza نه تنها از کاهش تراکم استخوان‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه تراکم مواد معدنی استخوان موش‌هایی که با این ترکیبات درمان شده‌اند، 35 درصد افزایش یافته است.

امید است این دارو با غیرفعال کردن آنزیم CatK بتواند در آینده‌ای نزدیک برای درمان پوکی استخوان مورد استفاده قرار گیرد.

پوکی استخوان بیماری مربوط به استخوان است. در این بیماری اصطلاحا استخوان ها متخلخل می شوند. ساختار میکروسکوپی استخوان ها به صورت لانه زنبوری است. منافذ و خانه های استخوان پوک بسیار بزرگتر از استخوان سالم است. در این حالت استخوان ها به تدریج تراکم خود را از دست می‌دهند و بسیار حساس و شکننده می‌شوند.

متاسفانه این بیماری هیچ علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می شکند؛ به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می شود.

کم تحرکی، عدم استفاده از مواد حاوی کلسیم، کاهش ویتامین D در بدن، ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان، استفاده از داروهای استروئیدی، یائسگی زودرس (کمتر از 45 سال)، استعمال دخانیات، کاهش استروژن در بدن و شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید، بیماری سلیاک، نارسایی مزمن کلیه، آرتریت روماتویید، بیماری های مزمن کبدی و دیابت نوع 1 از مهمترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان هستند. نتایج این مطالعه در نشریه Bone and Minera- Research منتشر شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین