|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۷
کد خبر: ۱۷۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
در طول 25 سال عمر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع 292 مصوبه داشته که 187 مصوبه آن اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان و 46 معضل نیز وجود داشته است. از جمله موضوع بودجه سری که باید در اختیار رئیس‌جمهور باشد و همچنین اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بر سر بانک مرکزی.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص پرونده های مفتوح محمود احمدی نژاد در قوه‌قضائیه و حضور او در مجمع تشخیص، گفت: مسائل شخصی افراد از نظر قانونی به مجمع هیچ ارتباطی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محسن رضایی صبح امروز (سه‌شنبه) در اولین نشست خبری خود در  دوره جدید فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، با  تشکر از مقام معظم رهبری در امر انتصاب مجدد اعضاء مجمع، گفت: با انتصاب این افراد امر مشاوره در سطح عالی کشور ادامه پیدا می‌کند و امیدواریم در دوره جدید بتوانیم انتظارات مقام معظم رهبری را برآورده کنیم.

وی ادامه داد: در طول 25 سال عمر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع 292 مصوبه داشته که 187 مصوبه آن اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان و 46 معضل نیز وجود داشته است. از جمله موضوع بودجه سری که باید در اختیار رئیس‌جمهور باشد و همچنین اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بر سر بانک مرکزی.

رضایی خاطر نشان کرد: در این مدت 40 سیاست کلی ازجمله سیاست اقصاد مقاومتی و سیاست کلی محیط‌ زیست به تصویب رسیده و 16 استفساریه داشته‌ایم که تمام این فعالیتها در 636 جلسه صحن مجمع و 1803 جلسه کمیسیونی انجام گرفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد« با ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ چیزی در کشور به بن بست نمی رسد و مجمع اتاق فکر نظام است که هر اختلافی به آن اعلام شود قانونا حل و فصل خواهد شد.

وی با اشاره به وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: جاری و ساری کردن امر ولایت نخستین وظیفه مجمع است و اختلافات را براساس مصلحت مردم و نظام حل می کند.

رضایی یادآور شد: نظارت بر سیاست‌های کلی کشور نیز وظیفه دیگر مجمع است. در عین حال مجمع تشخیص وظیفه حل اختلافات را نیز برعهده دارد و بعضا بین مجلس و شورای نگهبان بر سر قوانین اختلافاتی پیش می آید که به رده بالاتر آمده و این اختلافات باقی نمی‌ماند ودر مجمع تشخیص گره گشایی میشوند.

وی همچنین اظهار کرد: برای بازنگری در قانون اساسی نیز شورایی تشکیل می شود که همه شخصیتهای حقیقی مجمع تشخیص که در حال حاضر به 38 نفر رسیده در صورت لزوم و اگر مقام معظم رهبری نیاز به تغییر قانون اساسی دیدند، در این شورا حضور دارند و اکثر اعضای شورای بازنگری قانون اساسی از مجمع هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتصاب آیت الله هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع توسط مقام معظم رهبری، گفت: ایشان از شاگردان آیت الله صدر بودند و احتمالا تنها فردی هستند که آیت الله  صدر به ایشان اجازه اجتهاد دادند و رابط امام خمینی با آیت الله صدر بودند. در عین حال با شهید حکیم نیز مجلس اعلا را درست کردند و قطعا ریاست نهادی که می‌خواهد اختلافات مجلس و شورای نگهبان را حل کند باید از علما و مجتهدین باشد.

رضایی با اشاره به ایجاد تغییراتی در دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ساختار مجمع در این دوره تغییر می کند و کل مجموعه های منتسب به مجمع همه به دبیرخانه منتقل می شود. از جمله مرکز مطالعات راهبردی از جمله وظیفه مرکز مطالعات راهبردی به دبیرخانه منتقل شده و این مرکز منحل می شود.

وی افزود: کارهای موازی نیز در مجموعه مجمع از بین می رود و نظام متمرکز مدیریتی تشکیل می شود به طوری که همه امور در دبیرخانه انسجام و یکپارچگی می گیرد. هرچند براساس مصلحت مقام معظم رهبری که در حکم نیز به آن اشاره کردند ممکن است تغییرات دیگری نیز داده شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش تعداد اعضای مجمع از 44 به 49 نفر در این دوره، گفت: آقایان شاهرودی و جنتی دو نفری هستند که هم شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی دارند.

رضایی خاطر نشان کرد: در این دوره از نظر سیاستهای کلی ما موظف به ساماندهی شدیم و احیانا عناوین جدیدی را بررسی می کنیم. آیین نامه نظارت و آیین نامه مجمع نیز تغییراتی خواهد کردو در راستای چابک سازی مجمع تشخیص برخی کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را به دانشگاه‌ها واگذار خواهیم کرد و دیگر نیازی به پژوهشکده های وابسته به مجمع نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد: نظم و انضباط در کشور به این بستگی دارد که سیاست‌های کلی به برنامه و قانون تبدیل شوند و این قوانین در جامعه پیاده‌سازی گردد. لذا تبعیت از سیاست‌های کلی در تمام دستگاه‌های کشور امری عمومی و قانونی است.

وی به ایجاد تغییراتی در مسند نظارت مجمع نیز اشاره کرد و افزود: قرار است هیئت نظارت در مجمع گزارش‌ها را بررسی کند در حالیکه قبلا گزارش‌ها به کمیسیون نظارت و بعد به صحن می‌آمد اما اکنون در همان هیئت تصمیم‌گیری می شود و این، امر نظارت را تسریع خواهد کرد.

رضایی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی خود از افراد حاضر در تیم اقتصادی دولت دوازدهم گفت: امیدواریم تیم اقتصادی دولت موفق باشد و بتواند مشکلات را حل کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: دولت با عملی کردن قول و قرارهای خود می تواند اعتماد مردم راجلب کند و انتظار داریم تصمیم‌گیری‌های دولت جدید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام باشد.

رضایی همچنین گفت: بررسی کارآمدی سیاست‌های کلان کشور نیز از نظر کارایی و میزان عملی شدن آنها توسط گروهی ارزیابی خواهد شد.

وی افزود: لازم به ذکر است که بسیاری از بحثها مبنی بر تغییرات صورت گرفته در زمان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفته بود و قرار بود از نظر سیاستگذاری و نظارت تغییراتی انجام شود.

رضایی همچنین از تغییر محل جلسات مجمع تشخیص خبر داد و گفت: زمانی که این موضوع قطعی و نهایی شود به اطلاع خواهیم رساند.

فرمانده سابق سپاه پاسداران در زمان جنگ تحمیلی درادامه با اشاره به سفر سرلشگر باقری به ترکیه گفت: گویا قصد دارند شمال عراق را تجزیه کنند که این موضوع در همه کشورهای اطراف تغییراتی ایجاد خواهد کرد. این تجزیه موجی از درگیری و بی‌ثباتی در منطقه به وجود می آورد و جمهوری اسلامی معتقد است که مرزهای جغرافیایی کشورها نباید تغییر کند و ما طرح تجزیه اردن، عراق و سوریه را قبول نداریم. بنابراین مسئولان نظامی ما با تصویب شورای امنیت ملی و دستور مقام معظم رهبری به ترکیه سفر کردند تا جدیت ما در این موضوع مشخص شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درادامه در پاسخ به این پرسش که آیا مجمع بحث و بررسی پیرامون مسئله حصر داشته یا خیر گفت: ما زمانی می توانیم به موضوعی ورود پیدا کنیم که به ما محول شود. در حال حاضر شورای امنیت ملی و قوه‌قضائیه  مسئول رسیدگی به این موضوع هستند.

رضایی در خصوص اینکه آیا گزارشی مبنی بر اینکه کدام دولتها به سیاست‌های کلی نظام پایبندی نداشتند وجود دارد یا خیر، گفت: بحث نظارت در این دوره جدی خواهد شد و پیش از این به دلیل برخی اختلافات سه قوه نمی شد گزارش کاملی ارائه کرد اما این موضوع در دوره جدید جدی گرفته می شود. تلاش می شودتا آنجا که ممکن است اختلافات درون نظام حل و فصل شود و هرجا لازم باشد به اطلاع مردم و رسانه ها خواهد رسید.

رضایی همچنین در خصوص طرح مباحثی مبنی بر عدم تمایل آیت الله هاشمی شاهرودی برای ریاست مجمع و اصرار او به ایشان اظهار کرد: زمانی که مقام معظم رهبری به آیت الله هاشمی شاهرودی این پیشنهاد را دادند، ایشان گفت که به خاطر مشغله در شورای نگهبان و شورای حل اختلاف و زمانی که برای تدریس می گذراند او را معاف کنند اما تاکید کردند که اگر رهبری حکم کنند، می پذیرد. من نیز اعلام آمادگی کردم که به ایشان کمک کنم اما بحث اصرار نبوده است.

وی درباره برنامه مجمع تشخیص برای مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در این دوره 5 ساله حتما اولویت‌هایی تعیین می کنیم و اقتصاد، اشتغال، سیاست‌های کلی فضای مجازی و فناوری اطلاعات و مبارزه با فساد را در نظر خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که اولویت اصلی دولت دوازدهم چه باید باشد، اظهار کرد:  اینکه مجلس اکثریت کابینه را تصویب کرد یعنی بین مجلس و دولت هماهنگی و جود دارد و دولت می تواند از این فرصت استفاده کرده و عملکرد خوبی ارائه دهد. چراکه در دولتهای قبل اختلافات زیادی بین مجلس و کابینه بود. از نظر مجمع نیز انتظار ما پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و سرعت دادن به آن با تاکید بر اشتغال و تولید است.

رضایی با اشاره به حضور افرادی که اکنون در پست‌های اجرایی جایگاهی ندارند و اکنون در مجمع تشخیص قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: مجمع جایگاهی دارد که باید افرادی با تجربه در عالیترین سطح تصمیم گیری قرار گیرند. چراکه قوانین از دل سیاست‌های کلی بیرون می آیند. پس کسانی باید به مقام معظم رهبری ایده، نظر و مشاوره بدهند که از دانش و تجربه کافی برخوردار باشند و طبیعتا کسانی مانند نمایندگان مجلس و روسای جمهور سابق این ویژگی را دارند و باید در اتاق فکر نظام قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد:نسل سوم و چهارم با استعداد و صاحب نظر انقلاب نیز شناسایی شدند و در کارهای کارشناسی و کمیسیونها ورود پیدا می کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: در رابطه با برجام نوعی محافظه کاری در مسئولان مربوطه می بینیم در صورتی که موادی مثل ماده 36 در برجام وجود دارد که دولت می تواند عمل متقابل قویتری در برابر تحریم‌ها داشته باشد و خیلی کارها می‌شد انجام داد. مانند فعال کردن کارخانه کیک زرد. به هر حال امیدواریم کمیسیون نظارت دقت بیشتری داشته باشد تا پاسخ مناسبی در چارچوب برجام به طرف مقابل داده شود.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین