|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
البته اروپایی‌ها خودشان هم با آمریکا و شخص آقای ترامپ نه فقط در برجام که در سایر مسائل به ویژه در موضوع کنوانسیون آب و هوای پاریس مشکل دارند معاهده‌ای که رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش خروج از آن را امضا کرد.
 رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: موگرینی در قبال همسویی تروئیکای اروپایی با آمریکا در صدور بیانیه علیه کشورمان درخصوص حرکت علمی ایران در پرتاب ماهواره بر، هیچ پاسخی نداشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ کمال خرازی درباره همسویی تروئیکای اروپایی با آمریکا پس از آزمایش موشک ماهواره بر کشورمان گفت: اتفاقاً این از مسائلی بود که به خانم موگرینی تذکر دادم که موشک ماهواره بر سیمرغ اصلاً برای انتقال ماهواره طراحی شده است و کلاهک هسته‌ای و غیر هسته‌ای ندارد.

او افزود: به خانم موگرینی گفتم چه معنی دارد که سه کشور اروپایی در صدور بیانیه علیه کشورمان همراهی کنند و پرتاب این موشک ماهواره بر را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بدانند؟ و خانم موگرینی جوابی برای این موضوع نداشت زیرا این موضوع بسیار صریح است و این موشک برای کلاهک ساخته نشده است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: متأسفانه فشارهای آمریکا کارساز می‌شود و کشور‌ها این واقعیات را نادیده می‌گیرند اما این‌ها باید از جانب ما تذکر داده شود تا بدانند آنچه که ما انجام می‌دهیم دقیقاً منطبق با برجام است و دیگران هستند که در این زمینه تخلف می‌کنند.

خرازی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما همچنین درباره برخی زمزمه‌ها مبنی بر خواست آمریکائیان برای بازرسی از مراکز نظامی کشورمان تاکید کرد: مسائل نظامی در هر کشوری محرمانه است و به این سادگی نمی‌شود به عرصه‌ای ورود کرد که ضامن امنیت کشورهاست.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان، امنیت کنونی کشورمان را ناشی از تلاش جوانان و دانشگاهیان در حوزه‌های نظامی و رشادت رزمندگانی دانست که توانسته‌اند ثبات و امنیت در ایران برقرار کنند.

او همچنین درباره دیگر مباحث مطرح در رایزنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست اخیر گفت: در این نشست نگرانی‌هایی که داریم مطرح شد بویژه آنچه در منطقه غرب آسیا روی داد که بخشی از آن ناشی از اشتباهات اروپایی‌ها بود.

خرازی افزود: از موضوعات مطرح در این نشست این بود که چگونه می‌توانند با کمک به برقراری صلح و امنیت در منطقه، امدادرسانی به آوارگان و کمک به بازسازی منطقه اشتباهاتشان را جبران کنند.

او گفت: در این نشست همچنین درباره روابط کشورمان با اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردیم و بر این موضوع تاکید شد که باید تلاش کرد اعتماد بیشتری میان ایران و این اتحادیه برقرار شود تا برای حل مسائل و همکاری بیشتر میان دو طرف راهگشا باشد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: همچنین درباره برنامه‌های اتحادیه اروپا برای مقاومت در برابر فشارهای آمریکا گفت‌وگو کردیم اعم از فشارهای آمریکا علیه کشورمان و زورگویی این کشور به خود اروپایی‌ها و اینکه چگونه می‌خواهند از استقلال و منافع خود دفاع کنند.

خرازی دیدگاه‌های موگرینی را درباره روابط ایران و اتحادیه اروپا بسیار مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت او شاهد رشد بیشتر دو طرف و حل مسائل بویژه در حوزه بانکی و مالی باشیم.

او همچنین درباره گفت‌وگو‌هایش با موگرینی درباره نقض برجام از جانب آمریکایی‌ها اظهار داشت: به او گفتم در حالی که شما در بیانیه‌تان اجرای کامل برجام را از اعضای ۱+۵ خواستید آقای ترامپ در دیدار با رهبران گروه جی ۲۰ در اروپا از آنان خواست با ایران همکاری تجاری نکنند و این نقض صریح برجام است.

خرازی تصریح کرد: این اقدام رئیس جمهور آمریکا نه فقط نقض روح برجام که نقض متن برجام است زیرا همه این‌ها متعهدند که ‌‌نهایت حسن نیتشان را در اجرای برجام و توسعه روابط اقتصادی ایران نشان دهند و این موضع آمریکا متن برجام را نقض می‌کند.

او گفت: این نشان می‌دهد که مسئولیت اتحادیه اروپا در حمایت از برجام بسیار مهم است و اینکه چگونه می‌خواهند در آینده از برجام در برابر فشارهای آمریکا محافظت کنند.

خرازی افزود: البته اروپایی‌ها خودشان هم با آمریکا و شخص آقای ترامپ نه فقط در برجام که در سایر مسائل به ویژه در موضوع کنوانسیون آب و هوای پاریس مشکل دارند معاهده‌ای که رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش خروج از آن را امضا کرد.

او ابراز امیدواری کرد: همکاری ایران و اتحادیه اروپا در سطوح مختلف بتواند به درک بهتر مسائل به ویژه مسائل منطقه کمک کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین