|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۱۶۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
لایحه وضعیت فوق العاده در کشور ترکیه برای پنجمین دوره متوالی در جلسه شامگاه روز دوشنبه مجلس ملی این کشور تصویب و برای اجرا در سه ماه آینده تمدید شد.
 لایحه وضعیت فوق العاده در کشور ترکیه برای پنجمین دوره متوالی در جلسه شامگاه روز دوشنبه مجلس ملی این کشور تصویب و برای اجرا در سه ماه آینده تمدید شد.

به گزارش ایرنا، این لایحه پس از تصویب در شورای امنیت ترکیه، توسط نخست وزیری این کشور برای تایید نهایی به نهاد قانون گذاری ترکیه ارائه شده بود.

دوره چهارم وضعیت فوق العاده در ترکیه در تاریخ 19 ماه جاری (27 تیرماه) به اتمام می رسد.

وضعیت فوق العاده تصویب شده به مدت سه ماه معتبر بوده و از ساعت 01.00 روز چهارشنبه 19 ماه جاری میلادی اجرایی می شود.

ترکیه بعد از کودتای 15 جولای سال گذشته میلادی در چهار دوره متوالی حالت فوق العاده که تا 20 جولای(28 تیرماه) ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه طی هفته های اخیر چند بار اعلام کرده بود که وضعیت فوق العاده در این کشور برای پنجمین دوره نیز تمدید می شود.

برابر قانون، حالت فوق العاده در ترکیه زمانی تصویب می شود که شورای امنیت ملی ترکیه آن را پیشنهاد داده و در شورای وزیران در این باره تصمیم لازم اتخاذ شده و با ارائه لایحه از سوی نخست وزیری، در مجلس این کشور تصویب و در صورت لزوم برای دوره های مورد نیاز تمدید می شود.

حالت فوق العاده در ترکیه به دولت اجازه می دهد تا بدون نیاز به مصوبه پارلمان، قوانین جدیدی را که حکم قانون دارد، تصویب و اجرا کند که به اعتقاد فعالان سیاسی، موجب محدود شدن آزادی ها و مخدوش شدن حقوق بشر شده است.

بر اساس تصمیم دولت ترکیه متاثر از قانون وضعیت فوق العاده و با صدور بخشنامه های در حکم قانون، تاکنون 38 هزار و 202 نفر از متهمان کودتا از کار تعلیق و 103 هزار و 844 تن نیز اخراج شده اند و مجموع آنها 142 هزار و 46 نفر است.

تاکنون برای 34 هزار و 320 نفر از این افراد حکم بازگشت به کار صادر شده است.

شمار متهمان مرتبط با کودتای سال گذشته ترکیه بیش از 169 هزار نفر اعلام شده است.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین