|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۶۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
وزیر انرژی و آب افغانستان در پارلمان این کشور با تاکید مشکل آب در این کشور اظهار کرد که استفاده بی‌رویه از منابع و ذخایر آبی توسط همسایگان افغانستان سبب مشکلات محیط زیستی کشورهای منطقه شده است.
 وزیر انرژی و آب افغانستان در پارلمان این کشور با تاکید مشکل آب در این کشور اظهار کرد که استفاده بی‌رویه از منابع و ذخایر آبی توسط همسایگان افغانستان سبب مشکلات محیط زیستی کشورهای منطقه شده است.

«علی احمد عثمانی» وزیر انرژی و آب افغانستان در پارلمان این کشور اعلام کرد که برنامه استراتژی ملی آب افغانستان را درباره مدیریت آب و دیپلماسی آبی تهیه کرده است.

وی افزود که در این استراتژی تمامی چالش‌ها در راستای ساخت سدها و تاثیرات محیط زیستی در افغانستان و کشورهای منطقه بصورت دقیق مطالعه و بررسی شده است.

عثمانی گفت که بر اساس همین استراتژی ساخت 40 سد در افغانستان دیده شده است اما با مشکلات جدی روبرو هستیم و هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری نیست.

وزیر انرژی و آب افغانستان همچنین گفت: دیپلماسی آب در چارچوب استراتژی ملی آب و با مطالعات محیط زیستی در افغانستان و کشورهای همسایه، آماده شده است.

وی بیان کرد: کشورهای همسایه‌ می‌گویند مشکل آب دارند ولی واقعیت این است که افغانستان هم مشکل آب دارد و استفاده بی رویه از منابع آبی توسط همسایگان ما برای همه مشکلات محیط زیستی بوجود آورده است.

عثمانی اظهار داشت که ایران 6 حوزه آبی دارد و ده‌ها سد روی این حوزه‌ها ساخته که شمار زیادی از این سدها روی چهار حوزه مشترک آب با افغانستان ساخته شده است.

ساخت این سدها روی دو حوزه مشترک آبی، سبب خشکاندن سرچشمه آن برای افغانستان شده است در حالی که ما تنها سد سلما را ساخته‌ایم.

وی تاکید کرد: بر اساس مطالعات این وزارتخانه، مشکلات محیط زیستی ناشی از کمبود آب در ایران و افغانستان ناشی از مدیریت ناسالم منابع آبی توسط دولت ایران است.

وزیر انرژی و آب افغانستان گفت که حاضر است در این مورد با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کند.

عثمانی همچنین تصریح کرد که به دیپلماسی فعال برای حل مشکلات آبی با کشورهای همسایه نیاز داریم و برای آغاز گفت‌وگو باید منابع آبی این کشور مشخص شوند.

«عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان افغانستان نیز گفت که از طرح‌های وزارت انرژی و آب این کشور حمایت می‌کند.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین