|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۱۶۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
پورمحمدی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی وزیر دادگستری رابط بین قوا است، اظهار کرد: قوانین اخیر در راستای افزایش اختیارات وزیر دادگستری و اینکه مجلس مشکلی از وزارت خانه را حل کند، نبود بلکه می‌خواست راه سوال از قوه را باز کند.
 وزیر دادگستریاز پایین بودن نظام بهره‌وری در کشور انتقاد کرد و گفت:‌مدرک‌زدگی و عنوان‌زدگی مصیبت بزرگی برای ماست و ناکارآمدی ما را در عرصه اجرایی رقم زده است.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در بیست و سومین نشست حقوقی-کاربردی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی قوه قضاییه با موضوع دستاوردهای حاصل از رابط بین قوابودن در دوره مسئولیت در وزارت دادگستری، بر ضرورت فراگیری هنر مدیریتی و اجرایی و قضایی تاکید کرد و گفت: قاضی علاوه بر اطلاعات و معلومات علمی باید هنر قضاوت داشته باشد یعنی از شم قضایی، فضا‌شناسی، محیط‌شناسی، محیط‌شناسی، هوش و فراست بهره‌مند باشد.

وزیر دادگستری ادامه داد: مدرک‌زدگی و عنوان‌زدگی مصیبت بزرگی برای ماست و ناکارآمدی ما را در عرصه اجرایی رقم زده است. در حال حاضر نظام بهره‌وری ما بسیار ضعیف است و تولید ناخالص داخلی ما بر اساس منابع و میزان هزینه‌ها و فرصت‌ها بسیار پایین است.

او افزود: سرجمع ۱۵ میلیون پرونده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و این نشان از زحمات مجموعه عوامل است اما خروجی این تلاش‌های انبوه چیست؟ ما در دستگاه قضایی به دلیل حجم کار زیاد خستگی جسمی و روحی را شاهدیم، مراجعه کننده با انتظارات و توقعات زیادی به محاکم مراجعه می‌کند و مشکلات جدی برای همکاران ما دارد.

پورمحمدی با بیان اینکه یکی از اهداف مجازات و فلسفه آن پیشگیری است، اظهار کرد: آیا با وجود تمام تلاش‌ها آسیب‌های اجتماعی متوقف شده است؟ در اینجا افزایش بهره وری و کارآمدی بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند.

عضو دولت تدبیر و امید اضافه کرد: با وجود تراکم بالای کار در محاکم، قضاوت‌هایی که نسبت به برخی از قضات و کارکنان می‌شود بی‌انصافی است، این افراد فشارهای زیادی در راستای تحقق عدالت و صدور حکم تحمل می‌کنند.

او با تاکید بر آموزش حرفه‌ای گفت: از شما درخواست دارم خود را گرفتار آموزش‌های کلاسیک، روتین درسی نکنید چرا که این روش‌های متداول جاری و معیوب کارایی ندارد و باید توان حرفه‌ای کارگزاران افزایش یابد.

پورمحمدی با بیان اینکه بسیاری از شغل‌ها به دلیل نبود انسان‌های حرفه‌ای خالی است تصریح کرد: نباید اجازه دهیم این چرخه معیوب و ناکارآمد ادامه یابد.

وزیر دادگستری تصریح کرد: ما باید آموزش حقوق عمومی و اجتماعی به مردم دهیم. ما صدهزار حقوقدان داریم که شغل ندارند و هزاران میلیارد به دلیل عدم استفاده از این سرمایه از بین می‌رود. در حال حاضر با ابلاغ الکترونیک اطاله دادرسی و بسیاری از مشکلات کاهش یافته است.

او گفت: مقام معظم رهبری نیز عدم رضایت خود را از نظام اداری، بوروکراسی و دیوان سالاری بیان کردند بنابراین افزایش و ارتقا حرفه آموزی و مدیریت و شم قضایی ضرورت دارد.

 پورمحمدی با بیان اینکه باید در بین دستگاه‌ها تعامل منطقی و حساب شده در جهت هم افزایی وجود داشته باشد گفت: قاضی مستقل از تطمیع‌ها و فشار‌ها و کشش‌ها انشا حکم کند و از هیچ کس نباید پروایی داشته باشد. اما کارهایی باید از سوی سایر دستگاه‌ها صورت گیرد که آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد و تسهیل در امور اجتماعی حاصل شود. دولت هم اگر می‌خواهد تعامل کند باید تلاش کند که پرونده‌های قضایی کاهش یابد.

وزیر دادگستری ادامه داد:‌ ریاست قوه قضائیه با دولت تعامل دارند و من در اینجا از ایشان بابت توقف اجرای احکام صادر شده بر علیه دستگاه‌های دولتی و اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری تشکر می‌کنم اما پرونده وقتی به ماده ۴۷۷ می‌رسد یک فرایند طولانی و وقت گیر طی می‌شود.

او به دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در جریان انتخابات چون یک کاندید و رقیب از قوه قضاییه بود مطالبی که مطرح می‌شد خطاب به قوا بود و این امر پسندیده نیست.

 پورمحمدی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی وزیر دادگستری رابط بین قوا است، اظهار کرد: قوانین اخیر در راستای افزایش اختیارات وزیر دادگستری و اینکه مجلس مشکلی از وزارت خانه را حل کند، نبود بلکه می‌خواست راه سوال از قوه را باز کند.

او با تاکید بر رصد و کنترل و تقویت سیستم‌های نظارتی ادامه داد: با افزایش گشت‌های تعزیزات و سیستم‌های نظارتی، توانستیم ۵۰ درصد پرونده‌های تعزیرات را کاهش دهیم.

وزیر دادگستری در پایان به لایحه جامع وکالت اشاره کرد و گفت: لایحه جامع وکالت لایحه خوبی است البته عالی نیست. با وجود اینکه تایید گرفت و به مجلس آمد اما در مجلس این لایحه متوقف شد. ما به دنبال آن بودیم که در این لایحه حق الوکاله را مشخص کنیم اما ما را متهم کردند که طرفدار پولدار‌ها هستیم در حالی که ما می‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین