|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۶۹۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
در همین حال گزارش شد که یک زن ۶۱ ساله بعد از شلیک گلوله در جریان حمله شبه‌نظامیان حامی دولت ونزوئلا با موتور به یک حوزه رای گیری مخالفان دولت واقع در یک کلیسا در غرب شهر کاراکاس کشته شده و چهار تن دیگر زخمی شدند.
 صدها هزار ونزوئلایی در سراسر این کشور و همچنین در میان گروه‌های ساکن خارج در دیگر نقاط جهان به منظور رای دادن در یک همه پرسی نمادین در رد طرح نیکولاس مادورو برای بازنویسی قانون اساسی در روز یکشنبه صف کشیدند.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این طرح پیشنهادی باعث افزایش تنش‌ها در ونزوئلایی که درگیر اعتراضات ضد دولتی و کمبود کالاهای اساسی است، شده است.

در همین حال گزارش شد که یک زن ۶۱ ساله بعد از شلیک گلوله در جریان حمله شبه‌نظامیان حامی دولت ونزوئلا با موتور به یک حوزه رای گیری مخالفان دولت واقع در یک کلیسا در غرب شهر کاراکاس کشته شده و چهار تن دیگر زخمی شدند.

کارلوس اوکاریز، شهردار منطقه سوکره در کاراکاس که از مخالفان دولت است، گفت: در جریان این اتفاق شبه‌نظامیان حامی دولت نیکولاس مادورو به رای دهندگان در محل کلیسایی در منطقه کاتیا که به طور سنتی حامی دولت بوده، حمله کردند.

دادستان کل ونزوئلا نیز در بیانیه‌ای گفت: این زن ۶۱ ساله که یک پرستار بوده کشته شده و چهار تن دیگر زخمی شدند.

در یک ویدئوی پخش شده از این اتفاق ابتدا جمعیت انبوهی در اطراف این کلیسا تجمع کردند که پس از آن صدها نفر با ورود یکسری افراد شبه‌نظامی موتور سوار و شلیک گلوله از سوی آنها به شکلی وحشت زده فرار می‌کنند.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در یک سخنرانی تلویزیونی اشاره‌ای به این حادثه نکرد اما خواهان پایان دادن به  خشونتی شد که آن را منسوب به مخالفان دولت دانست.

مادورو اظهار کرد: من از اپوزیسیون می‌خواهم که مجددا به صلح بازگردند و به قانون اساسی احترام گذاشته و پشت میز نشسته و مذاکره کنند.

اواخر روز یکشنبه ساموئل مونکادا، وزیر امور خارجه ونزوئلا در توئیتر نوشت که ویسنته فاکس، رئیس‌جمهور سابق مکزیک به دلیل حمایت از خشونت و مداخله خارجی ورودش به ونزوئلا ممنوع است.

فاکس روز شنبه به همراه یک گروه از روسای جمهور سابق آمریکای لاتین به ونزوئلا سفر کرده بود تا به اعلام حمایت از همه پرسی مخالفان بپردازند.

مونکادا اشاره‌ای به شواهد و مدارک مربوط به این اتهام‌زنی نکرد.

در همین حال حامیان دولت ونزوئلا نیز در بسیاری از بخش‌های پایتخت در اقدامی متقابل و تمرین برای رای گیری ۳۰ ژوئیه به منظور گزینش اعضای مجمع بازنویسی قانون اساسی اقدام به رای دادن در حوزه‌های رای گیری کردند اما مشخصا تعداد آنها کمتر بود.

موفقیت همه پرسی نمادین اپوزیسیون ونزوئلا با میزان شرکت کنندگان در آن تعیین خواهد شد.

ائتلاف اپوزیسیون مشهور به اتحاد دموکراتیک متشکل از ۲۰ حزب مخالف اقدام به چاپ ۱۴ میلیون برگه رای برای رای دهندگان در داخل و خارج از این کشور ۳۱ میلیون نفری کرد.

اگرچه بسیاری از ناظران انتظار این میزان شرکت در همه پرسی مخالفان را نداشتند اما تحلیلگران می‌گویند شرکت تنها بیش از ۸ میلیون نفر کافی خواهد بود تا به میزان چشمگیری فشارها را بر دولت ونزوئلا افزایش دهد.

تصاویر حاکی از آن بودند که مشارکت در این همه پرسی مخالفان بالا بوده و جمعیت انبوه مردم در مقابل میزهای رای گیری در پارک‌ها و کلیساهای سراسر پایتخت ونزوئلا صف کشیده بودند.

مخالفان ونزوئلا در آخرین بیانیه خود اعلام کردند که بیش از ۷.۱ میلیون نفر در همه پرسی آنها برای رد طرح مادورو برای بازنویسی قانون اساسی شرکت کردند.

این میزان کمتر از ۷.۷ میلیون نفری است که در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ به کاندیداهای مخالف دولت مادورو رای دادند.




منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین