|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۶۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
در دو جلسه پیشین به اتهامات مهدی شمس پرداختیم. دفاعیاتش را شنیدیم که البته هنوز ادامه دارد. بر اساس کیفرخواست قرائت شده توسط نماینده دادستان، مهدی شمس در جایگاه حاضر شود و دفاع خود را ارائه دهد.

 سومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب با حضور دو متهم پرونده، وکلای مدافع آنها، وکلای شرکت نفت، وکلای بانک مسکن، وکلای سازمان تامین اجتماعی و کارشناسان بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدیبر و امید، دادگاه با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و در ابتدا قاضی مقیسه گفت: امروز سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمین باند بزرگ اخلالگران نظام اقتصادی و کلاهبرداری از شرکت نفت و شرکای بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی آغاز می شود.

وی افزود: نماینده دادستان، مهدی شمس و فلاح هروی متهمان پرونده، وکلای مدافع متهمان، وکلای شرکت نفت، وکیل بانک مسکن، وکیل سازمان تامین اجتماعی و کارشناسان بانک مرکز ی در جلسه دادگاه حضور دارند.

قاضی مقیسه با قرائت موادی از قانون آیین دادرسی کیفری بر رعایت نظم جلسه تاکید و رسمیت جلسه را اعلام کرد.

وی یادآور شد: در دو جلسه پیشین به اتهامات مهدی شمس پرداختیم. دفاعیاتش را شنیدیم که البته هنوز ادامه دارد. بر اساس کیفرخواست قرائت شده توسط نماینده دادستان، مهدی شمس در جایگاه حاضر شود و دفاع خود را ارائه دهد.

رییس شعبه 28 دادگاه انقلاب مجددا اتهامات مهدی شمس را به متهم تفهیم کرد و افزود: افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل شبکه سازمان یافته برای جعل و استفاده از اسناد مجعول، کلاهبرداری و پولشویی اتهامات نامبرده است.

مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی از ریاست دادگاه خواست تا به یکی از وکلایش اجازه دهد تا چند دقیقه‌ای به جای او دفاع کند.

فلاحتی وکیل متهم ردیف دوم خطاب به ریاست دادگاه گفت: منشاء مشکلات امروز تحریم دشمنان است. اگر تحریم نبود این مشکلات هم نبود. معامله‌ای بین دو شرکت انجام می‌شد، اگر پول ایران بر می‌گشت آیا شاکی وجود داشت؟ آیا مدعی العموم می توانست طرح دعوا کند؟ پس اگر جرمی واقع شده، عدم پرداخت پول است؛ آن هم به دولت اسلامی. اگر پول پرداخت می شد جرمی نبود. اگر وزارت نفت که بنا به قوانین خاص خود عمل می‌کند می توانست در آن دوران عمل کند، نیازی به اصحاب این پرونده نبود.

وی افزود: وزارت نفت قانون خاص خود را دارد، یک شخص نمی‌تواند با دولت معامله کند، باید یک شرکت باشد. آن شرکت از وزارت نفت، نفت بخرد و وجه آن را به دولت بازگرداند. شرکتی از «اچ کی» نفت خریده و پولش را برنگردانده و موضوع فقط موضوع نفت نیست. پول نقدی هم هست که وزارت نفت به برخی متهمین داده یا مصرف جای دیگر شده یا  نتوانسته‌اند ماموریت خود را انجام دهند. این چه ربطی به موکلین ما دارد؟ موکلین ما بچه‌های این نظام اند. باندی در میان نیست که همه با هم دست به دست هم دهند و مال بیت المال را تصاحب کنند.

قاضی مقیسه در این هنگام در واکنش به این اظهارات وکیل مدافع مهدی شمس گفت: قرار نیست شعار بدهید و رجزخوانی کنید، اینها حزب‌اللهی نیستند. مدعی‌العموم موارد را بررسی کرده و تشخیص داده که شبکه سازمان‌ یافته‌ای هستند. این موارد بر اساس اظهارات مدعی العموم و کیفرخواست پرونده است. یک شبکه سازمان یافته در داخل کشور با تعدادی افراد که پرونده‌شان هم مطرح است بیت المال را غارت کردند.

رییس دادگاه گفت: آقای شمس شما می‌گویید عافیت‌طلب‌ها گوشه‌ای نشسته‌اند، شما آنها را معرفی کنید. اگر هم ما به افرادی رسیدیم شما به ما معرفی نکردید، دستگاه‌های امنیتی نظام و قوه قضاییه به اینها رسید. اینگونه نیست و نمی‌شود که سه نفر این همه اموال را به تنهایی ببرند. تعدادی از جمله مدیرعامل وقت بانک مسکن، وزرای سابق و مدیر شرکت ایکو دعوت شده‌اند و از آنها تحقیق شد. هر فردی کوچکترین کمکی در این‌باره کرده باشد با آنها برخورد خواهد شد. نظام با کسی تعارف ندارد. شما جوری شعار می‌دهید و رجز می‌خوانید که اینها بچه حزب‌اللهی هستند. شعار ندهید، رجز نخوانید، قانونی و مستدل سخن بگویید.

فلاحتی وکیل متهم ردیف دوم در میان سخنان قاضی پرسید: اگر پول‌ها برمی‌گشت اینها متهم بودند؟

قاضی مقیسه هم پاسخ داد: در اینجا سئوال و جواب نکنید، مستدل و قانونی صحبت کنید.

در این هنگام مهدوی وکیل مدافع شرکت نفت به منظور ارائه توضیحاتی از جای برخواست و گفت: 1 میلیارد و 427 میلیون و 500 هزار یورو به بابک زنجانی پرداخت شده است. بابک زنجانی گفته بود من بانک دارم و می‌توانم پول شما را به دلار و یورو تبدیل کنم. دی‌ماه 1391 چندین ماه از پرداخت‌ها گذشته بود و تبدیلی انجام نشده بود.آقایان با آن پول‌ها چیزهای دیگری خریده‌اند.

وکلای متهمین به این اظهارات مهدوی انتقاد داشته و واکنش نشان دادند.

قاضی مقیسه اعلام کرد: وکلای آقایان شمس و فلاح اجازه صحبت دهید. با شلوغ‌کاری کار درست نمی‌شود. جواب‌تان را آقای مهدوی داد. آقای شمس وکلایی انتخاب کردید که حرفی از قانون نزده‌اند، بلکه شعار داده‌اند و رجز خوانده‌اند.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با دستور قاضی مقیسه در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از خود اظهار کرد: 91 بار در کیفرخواست زنجانی دروغگو خوانده شده، اما حالا که نوبت من شده، او راستگو لحاظ شده است. من کسی را دروغگو نمی پندارم و قضاوت را بر عهده دادگاه می‌گذارم.

شمس ادامه داد: بر اساس قانون، هر ادعای بی اهمیت یا کم اهمیت باید مستند به اسناد و ادله متقن باشد. از طرف دیگر، هر شراکتی باید تعریف شود، من در هیچ یک از اینها نقشی نداشتم.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: یک سئوال از همه وکلای حاضر دارم و آن اینکه یک بشکه نفت معادل چند لیتر است؟ این سئوال را برای بزرگی این عملیات می پرسم. هر 7.5 دهم بشکه معادل یک تن است، حالا شما ببیند دو میلیون بشکه چه اقیانوسی است. ضمن اینکه من کاره ای نبودم و فقط نظارت داشتم. این پرونده کیفری نیست و حقوقی است و موضوع بدهی و بدهکار مطرح است.

مهدی شمس بیان کرد: نستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم، بلکه نهادهای امنیتی پس از کلی بررسی، به موضوع رسیدند. در اینجا یک فعلی انجام شده و بعدا من با نیت خیر وارد شدم تا به دور زدن تحریم ها کمک کنم و به همین خاطر در انگلستان و آمریکا تحت تعقیب قرار گرفتم، البته هر آنچه برای مملکتم انجام دادم، ادعایی ندارم، اما غصه‌ام این است که به من اتهام زدند.

این متهم اضافه کرد: آقای زنجانی همواره می گفت با توکل بر خدا و برای کمک به ممکلت وارد این میدان شده است. نظام هم به زنجانی اعتبار داده بود و وقتی اعتبار می دهند، حتما اعتبارسنجی شده است.

قاضی در این میان گفت: شما می‌خواهید باندی و تشکیلاتی بودن اقدامات را رفع کنید، اما در دفاعیات تان این وجود ندارد.

رییس دادگاه خاطرنشان کرد: اظهارات زنجانی را که چند روز گذشته به شعبه دعوت کردم می خوانم تا ببیند چقدر نقش اصلی داشتید. زنجانی گله داشت که ارز فروش نبوده در حالی که کارهای اولیه وی ارزفروشی و کارهای آرایشی بوده است. شخص فلاح و شما بودید که زنجانی را به مسئولان معرفی کردید و او را چهره‌ای دارای دو بانک مستعد در فروش نفت معرفی کردید.

قاضی مقیسه گفت: زنجانی در اظهارات خود گفته که من از سال 88 با شمس و فلاح رفیق شدم و به این نتیجه رسیدم که شمس می‌تواند به من در قضیه اقتصادی و نفت کمک کند. در جریان نفت، شمس را از انگلیس به مالزی دعوت کردم و فلاح هم حضور داشت. زنجانی ادامه داد که به همراه وکلای خارجی به مالزی رفتیم و آبان ماه سال 91 به شمس گفتم نفت در حال متروکه شدن است و شمس گفت من آماده ام انبار کنم و بفروشم. بعدا زنجانی اعلام می کند که وزیر نفت گفته تحویل می دهیم. شمس گفت که می شود با انتقال نفت از مالزی به دبی تا سه ماه دیگر آن را به تاخیر بیاندازیم. من و شمس و فلاح و فردی که به تازگی دستگیر شده، امضا کردیم، سپس به شارجه رفتیم. شرکت فال وضعیت خوبی نداشت، اما شمس گفت وضعیت فال خوب است. زنجانی گفته شمس به من اعتماد داد و گفت خیالت راحت باشد، وضعیت این شرکت خوب است. آنجا دفتر گرفتیم و نیرو استخدام کردیم و شمس نفت را آنجا به فروش رساند.

متهم ردیف دوم به قاضی گفت: در آن جلسه من و فلاح بودیم، اینها برای کار بانکی شان آمده بودند، زنجانی دروغ می گوید.

قاضی از متهم سئوال کرد که آیا شما با زنجانی به فال نرفتید؟ که متهم در پاسخ گفت: خود زنجانی با «ع. الف» صحبت کرد و از جلسه که بیرون آمد گفت که اینها قابل اعتماد هستند؛ من فقط امکان‌سنجی کردم.

مهدی شمس افزود: جلسه مالزی مربوط به سال 89 یا 90 است و آن موقع اصلا نفتی در کار نبود. به کرات در همین کیفرخواست گفتند این فرد دروغگو است. اگر قرار باشد تمام اصل پرونده را که بر اساس اظهارات یک فرد که متهم است، بگذاریم که درست نیست. خود من ابتدا به وزارت اطلاعات نامه نوشتم که اینها دارند دزدی می کنند و دیگر هم هیچ ارتباطی با فال ندارم.

در ادامه جلسه دادگاه، مهدی شمس به بیان ادامه دفاعیات خود پرداخت و گفت: یکی از ایرادات اصلی من آن است که بیش از وظیفه خودم را درگیر کردم و بقیه خود را کنار کشیدند. از زمان بازداشت زنجانی برای کمک به کشور، 5 بار به ایران آمدم و گزارشاتی درباره اونر ایر و فال دادم و فراتر از وظایف خود عمل کردم.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: در جلسه‌ای که در مالزی بود، اصلا بحث هواپیما مطرح نبوده و تصمیم به انتقال نفت داشتید.

متهم در پاسخ گفت: مرا با زنجانی رو به رو کنید. اصلا این اظهارات را نمی پذیرم و کذب است. من برای خرید هواپیما به مالزی رفتم.

شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: در بارنامه فروشنده و خریدار و کسی که تحویل می گیرد، وجود دارد. در اینجا فروشنده، بخش بین الملل نفت است و خریدار ندارد. یکی از مشکلات این است که اصلا بارنامه ای در رابطه با این محموله ها وجود ندارد. 

قاضی مقیسه گفت: کدام گمرک بدون بارنامه می‌پذیرد؟ اصلا امکان ندارد.

متهم با بیان اینکه امکان دارد؛ گفت که در این خصوص توضیح می‌دهد.

مهدی شمس افزود: در خیلی از موارد به ویژه این مورد خاص پیش می آید که برگه ای را به عنوان رسید می دهند؛ زیرا شرکت نفت بارنامه ها را در خزانه نگهداری می کند و اگر بارنامه تحویل بدهد امکان دارد توقیف شود. تمام بارها خارج از بندر و گمرک تحویل داده شده است. برای اینکه مالکیت کالا احراز شود، رسید انبار گرفتم تا مشخص شود مالکیت مربوط به شرکت ایزو است.

قاضی سئوال کرد: یعنی با رسید انبار، کالا را از گمرک رد کردید؟

متهم پاسخ داد: شرکت فال 700 هزار تن انبار ذخیره داشت که در منطقه آزاد قرار دارند و ما بارها را خارج از بندر تحویل دادیم. هر شرکتی یک سیستمی دارد تا موقعیت کشتی در همه جا مشخص باشد. ما این سیستم را خاموش می کردیم و تمام عملیات شبانه انجام می شد. یکی از دلایل اینکه حمل‌ها متوقف می‌شد این بود که کشتی‌های ایران را بیمه نمی‌کردند. قوانین بسیاری هم در مورد آلودگی آب وجود داشت. مثلاً کشتی دماوند ایرادی پیدا کرده بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این کشتی مقداری از نفت را به دریا ریخته بود که همه تا صبح بیدار بودیم و با مواد شیمیایی تمیز می‌کردیم و با مقداری رشوه و زیرمیزی به گارد ساحلی مشکل را حل کردیم. در جرم من در انگلستان هم گفته شده قاچاقچی و دورزن تحریم؛ حمل این نفت‌ها را قاچاق می‌دانستند که خود مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

متهم تاکید کرد: اعتباراتی را هم که شرکت نفت داده بود خودش ارجح‌تر از موضوع نفت است. من در موضوع نفت در مردادماه برای کمک وارد شدم. شما می‌گویید هر که هر جا کمک کرده مقصر است، خیلی‌ها به ایشان کمک کردند.

قاضی مقیسه در میان سخنان متهم گفت: شما می‌گویید افراد امین او را به من معرفی کرده‌اند، آیا آقایان «و - د» و «م» امین هستند؟

شمس پاسخ داد: بله؛ «و- د» امین است.

قاضی مقیسه از مهدی شمس خواست که موضوع آشنایی‌اش را با این دو نفر توضیح دهد که متهم گفت: آشنایی من با آقای «و-د» مربوط به مسائل کاری و مربوط به مسائلی است که در دادگاه نمی‌توانم بگویم. آقای فلاح هم امین من هستند، من پشت آقای فلاح نماز می‌خوانم.

رییس شعبه گفت: اینگونه نیست که افراد امین زنجانی را به شما معرفی کردند، شما بودید که زنجانی را به افراد امین نظام به گونه‌ای نشان دادید که گویی این فرد،‌ فردی امین است. شما بابک زنجانی را به «و-د» معرفی کردید.

قاضی خطاب به متهم گفت: «و - د» می‌گوید بابک زنجانی را مهدی شمس به من معرفی کرد.

شمس در پاسخ گفت: من این کار را نکردم؛ نمی‌شود هر که هرچه می‌گوید همان باشد. با این حساب تمام بانک‌ها و شرکت‌ها و چهار وزیر که در این‌باره کمک کردند شریک حساب می‌شوند. من در شرایط اضطرار و تمام کسانی که در این‌باره کمک کردند با نیت خیر وارد شدیم.

قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: درباره همان بانک کنت و بانکی که در مالزی بود شما به گونه‌ای جلوه دادید که بابک زنجانی دو بانک دارد؛ واقعیت را بگویید.

متهم در حالی که جو دادگاه برایش ناامید کننده شده بود به قاضی گفت: شما گوش به حرف واقعیت نمی‌دهید.

مهدی شمس در ادامه بیان کرد: نکو  8 محموله داشت. شما تاریخ تقدم و تأخرها را نگاه کنید و بعد قضاوت کنید. شما به گونه‌ای نسبت به من قضاوت دارید که من احساس می‌کنم از قبل محکوم هستم و بی‌جهت دفاع می‌کنم. اگر معرفی در تجارت جرم است که نصف مردم دنیا را باید دستگیر کنند. آقای «و - د» برای منافع خود کار می‌کند و به خاطر اعتماد به من کاری نمی‌کند.

وی افزود: مگر معرفی جرم است؟ همه کارهای تجاری دنیا با همین معرفی انجام می شود. آقای «و - د» به عنوان یک مسئول نظام باید امکان‌سنجی می‌کرد.

قاضی مقیسه گفت: به شما اعتماد کردند.

متهم ادامه داد: اصلا بحث اعتماد نیست. هیچ کس به خاطر اعتماد، آبروی خود را نمی برد. ضمن اینکه تاریخ ها نیز در این پرنده مشخص است.

مهدی شمس گفت: در کیفرخواست یک جایی گفته شد من مورد اعتماد نظام بودم و در جای دیگر گفتید که اجنبی هستم.

قاضی مقیسه پاسخ داد: ما گفتیم نفت ممکلت را به کسی دادند که تابعیت دوگانه دارد و می تواند برود و برنگردد.

متهم گفت: من که آمدم.

قاضی مقیسه افزود: آمدن‌تان چه فایده دارد؟ نفت و پول همه رفته است. نمی گویید هم پول نفت کجاست. افراد متدینی بودند که قادر بودند بهتر از شما عمل کنند، اما شما و فلاح و زنجانی طوری عمل کردید که انگار کسی قادر به فروش نفت نیست.

مهدی شمس گفت: ما هم بچه های زمان جنگ هستیم.

قاضی مقیسه پاسخ داد: ما نگفتیم شما بچه های زمان جنگ نیستید. ما می گوییم افراد بهتر از زنجانی بوده اند. کسی که سابقه زندان دارد و کسی که در جهت کارهای آرایشی شرکت می زند قابل اعتماد نیست. کسی که چک اش برگشت می خورد قابل اعتماد نیست.

نجفی نماینده دادستان هم پس از اجازه از قاضی اظهار کرد: در اینجا فقط بحث معرفی مطرح نیست بلکه در کنار آن کلی کار هم انجام شده است. شما در این قراردادها نقش موثر داشتید. هیچ کس نگفته صرف معرفی جرم است اما وقتی یکسری اعمال کنار هم قرار می گیرد، یک شبکه بوجود می آید. خانم «م» در تشکیلات زنجانی، یک نقشی را ایفا می کند، آقای «ص» در تاجیکستان یک نقش دیگر دارد، کارمندان دیگر زنجانی به شکل دیگر عمل می کنند. زنجانی در قالب یک موسسه یک ال سی صادر کرده و تایید کننده هم بانک خودش است که اصلا بانک نیست بلکه یک ماشین جعل بوده است.

نجفی گفت: در این شبکه مجرمانه که منتج به عدم برگشت وجوه شد، بحث نفت است. نگویید کالا را به من ندادند. نقش شما خیلی فعال تر از اینهاست. شما در راس هرم، این بار را مدیریت می کردید. به لحاظ حقوقی شما حتما تحویل گیرنده بار بودید و به عنوان نماینده ایزو قرارداد بستید و آقای فلاح هم عضویت سهامداری در ایزو داشته است. شما در تمام این سلسه مراتب با فال حضور داشتید وگرنه امروز دعوای شما با فال معنا نداشت. پس شما ذی نفع بودید که دعوا به طرفیت فال مطرح کردید.

نماینده دادستان توضیح داد: یک و دو دهم میلیارد یورو نفت تحویل شما شده است؛ بنابراین اظهار نکنید که هیچ نقشی نداشتید. در وجوه نقدی هم که به زنجانی دادند، نقش شما در تبدیل این وجوه و خریدها بسیار محرز است. خواهش می کنم به جای اینکه بگویید معرفی جرم است، به سلسه اقدامات خود بپردازید. کجای کیفرخواست آمده که معرفی جرم است؟

مهدی شمس هم در پاسخ به اظهارات نماینده دادستان گفت: شرکت ایزو خریدار و شرکت نفت هم فروشنده بوده است. ال سی داده و ال سی را هم قبول کردند. باید ال سی ها را چک می کردند و من در این قضیه نقش نداشتم. در رابطه با فال نیز من به وزارت اطلاعات و شرکت نفت گزارش دادم و 20 نامه هم برای مقام محترم تحقیق نوشتم و فراتر از وظیفه خود عمل کردم.

متهم افزود: زنجانی فردی سخنور و سخنگوست و مسایل را با حالت بازاریابی مطرح می کند. از سال 89 نیز با قرارگاه خاتم و شهرداری همکاری داشته و از سال 91 نیز شریک بانک ملت بوده است. اساس کار بازاریابی این است که طرف توانمندی های خود را بیشتر از آنچه هست نشان دهد و عرف هم است.

قاضی مقیسه در این حین گفت: زنجانی که خودش انجام نداده، با تایید شما دو فرد، آقایی که هیچ اعتباری نداشته، معتبر معرفی شده است. اظهارات زنجانی و مسئولان نشان می‌دهد که شما او را تایید کردید.

متهم مدعی شد: بابک زنجانی از قبل با وزیر رفیق بوده است. طبق اظهارات نماینده دادستان، از یک و چهار دهم میلیارد دلار، 600 میلیارد به پیمانکاران و 600 میلیارد نیز به صرافی داده شده، چرا ردیابی نشده است؟ تنها جایی که شفاف است، اونر ایر و فال است.

متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی افزود: درخواست دارم یک دادگاه غیرعلنی گذاشته شود و در رابطه با خیلی مسائل صحبت شود.

قاضی مقیسه گفت: موضوع را بررسی می کنم.

رییس دادگاه گفت: چند محموله تحویل گرفتید؟ همه تحویل شما شده، درست است؟ که متهم پاسخ داد: خیر

قاضی گفت: حسب کیفرخواست و تحقیقات صورت گرفته کل محموله های نفتی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون یورو به طور مستقیم و غیر مستقیم تحویل شما شده است، قبول دارید؟

متهم: قبول ندارم، از یک میلیون و 900 هزار تا، یک میلیون و 400 هزار مربوط به فال بوده و بقیه به افراد دیگر تحویل شده است. من اصلا از ال سی ها خبر نداشتم. 6 هواپیما در اونر ایر وجود داشت که قرار بود هما بخرد، اما زنجانی گفت که خودمان بخریم.

قاضی مقیسه گفت که پول اونر ایر را از کجا دادید؟ که متهم گفت: پول اونر ایر را از فال پرداخت کردیم.

رییس شعبه 28 دادگاه انقلاب به صدور یک چک برای خرید فال اشاره کرد که متهم گفت: اصلا چکی در کار نبوده و همه از طریق سوئیفت خریداری شده است.

شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: اگر قرار باشد، الی سی مجعول صادر شده باشد، من خودم یکی از قربانیان این ال سی ها هستم. در هنگام ارایه ال سی ها به نفت من اصلا ایران نبودم و زمان امضای قراردادها نیز من اصلا اطلاع نداشتم. کدام سند جعلی را صادر کرده‌ام؟ اتهام شراکت در جعل و استفاده از سند مجعول علیه من، متکی به اسناد متقن نیست.

مهدی شمس گفت: در خصوص پرداخت و فروش نقشی نداشتم. من در حمل و تحویل بار نقش داشتم. من نمایندگی بودم، فال بدون اجازه فروش کرده است.

قاضی مقیسه گفت که شکایت می کردید؟ و متهم در پاسخ گفت که شکایت کرده‌ام.

مهدی شمس بیان کرد: من در کلاهبرداری و ال سی هیچ نقشی نداشتم. در محکمه قبلی اصلا به حرف های من توجهی نشد که امیدوارم در این دادگاه توجه شود.

متهم درباره ورود زنجانی به مجموعه نفت اظهار کرد: علم و اطلاع من در آن زمان از خرید هواپیما، بیشتر نبوده و پول هواپیماها نیز قبل از سال 91 پرداخت شده است. من سعی کردم به کشور کمک کنم. بابک زنجانی برای مذاکره با مسئولان نفت به لوزان می رود و اصلا من حضور نداشتم.

متهم اضافه کرد: 14 اردیبهشت سال 91 حساب های شرکت اچ کی وابسته به نیکو در بانک اف آی آی بی افتتاح می شود. این حساب ها توسط شرکت اس سی تی بنکرز افتتاح شده که در ایران و قابل ارزیابی بوده است. وظیفه راستی آزمایی، وظیفه خود آقایان بوده است. حتما یک امکاناتی داشته که این کار را انجام دادند. حتی چند روز پیش شنیدم که شراکت بانک ملت با بابک زنجانی به توصیه بانک مرکزی بوده است.

مهدی شمس گفت: در اینجا آب از سرچشمه گل آلود است؛ زیرا هیچ گونه امکان سنجی برای فروش نفت و سایر موارد انجام نمی شود. 4 خرداد سال 91 اولین پرداخت هنگفت به دستور بانک مرکزی انجام می شود. دو ماه پس از جلسه لوزان سوئیس یعنی 2 خرداد 91 و دو هفته پس از افتتاح حساب نزد اف آی آی بی و چند روز پس از فروش اولین محموله نفتی، با توجه به توصیه «ک. د» جلسه ای در دفتر «الف.د» تشکیل می‌شود و من هم بابت خرید کشتی به آنجا رفتم.

قاضی مقیسه گفت: شخص شما زنجانی را به جلسه بردید. همه جلسات و روند کار درباره فروش و خارج کردن نفت بوده و اصلا بحث خرید هواپیما و کشتی نبوده است.

متهم گفت: حتی اگر من معرفی کرده باشم، تاریخ های ورود زنجانی به مجموعه نفت به قبل از این تاریخ باز می‌گردد. اصلاً  در آن جلسه بحث نفت نبود. من برای فروش کشتی به جلسه رفتم.

در این حین نماینده دادستان از متهم پرسید که سرنوشت محموله‌ای که به خانم یو دادند چه شد؟ که متهم بیان کرد: یک محموله برگشت خورد.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: چند روز قبل از آقای «م» تحقیق شده و گفته شمس مکرر زنگ می زد و در مورد محموله شرکت نفت سئوال می‌کرد. اگر نقش نداشتید چطور این جمله را به «م» گفتید که این محموله برای زنجانی است و چرا می خواهی به شرکت نفت بازگردد. «س. ج» هم در اظهارات خود گفته که تمام محموله های نفتی را غیر از یک یا دو مورد به شخص مهدی شمس تحویل داده است.

قاضی مقیسه اظهار کرد:  شما مانع بازگشت محموله نفتی به ایران شدی؟

متهم در پاسخ گفت: من به خاطر ضرر و زیانش گفتم. می خواستم از بابت خیرخواهی کمک کنم.

نماینده دادستان یادآور شد: اگر شما نقشی نداشتید، چه صحبتی با خانم یو داشتید که متهم گفت آقای «ج.س» به من گفت که با خانم یو صحبت کنم.

متهم ردیف دوم در ادامه دفاعیات خود گفت: آقای «و -د» به من گفته بود زنجانی با وزیر دوستی دارد و اخیرا هم از طریق آقای فلاح مطلع شدم که در بحث خرید گوشت و مرغ نیز همکاری داشته است و آقای «ن.م» را هم فقط یک بار دیدم.

قاضی مقیسه گفت: آقای زنجانی می گوید مجری کارهای ما آقایان شمس و فلاح بوده ‌اند.

متهم تاکید کرد: اصلا چنین چیزی نیست و ایمیل های زنجانی موجود است.

در این حین، قاضی مقیسه ادامه رسیدگی به این پرونده را به 27 تیر ماه موکول کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین