|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱
کد خبر: ۱۶۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در زمینه مرگ و میر مادران باردار و مرگ و میر نوزادان از رتبه 11 در منطقه به رتبه 3 رسیده‌ایم، گفت: این نتایج پاسخ به کسانی است که می‌گویند طرح تحول نظام سلامت درمان‌محور بوده است.
وزیر بهداشت دو مطالبه حوزه سلامت مبنی بر "تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای" و همچنین "پایدار شدن منابع سلامت" که برای ادامه طرح تحول ضروری است را خطاب به رییس‌جمهور اعلام کرد.

 دکتر سیدحسن هاشمی در جشنواره عمران و سلامت، گفت: طی چهار سال گذشته تیمی متشکل از متخصصان مختلف حوزه سلامت در خدمت مردم و دولت بودند؛ به طوریکه تاریخ وزارت بهداشت هیچ‌گاه این تعداد از عالمان این رشته را در ستاد و مراکز استانی به کار نگرفته بود. این افراد توانستند طرحی بی‌نظیر را در تاریخ این سرزمین اجرا کنند و رضایت بیش از 80 درصدی مردم بویژه محرومان را به دست آورد. نتیجه این رضایت را در انتخابات پرشور ریاست‌جمهوری دیدیم.

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت با سه هدف کاهش هزینه‌های مردم، افزایش دسترسی، توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی طراحی و اجرا شد، گفت: در زمینه کاهش هزینه‌های مردم بالغ بر 5000 میلیارد تومان هزینه کردیم تا پرداختی مردم از 40 درصد به هشت درصد رسید. همچنین پرداخت از جیب کلی مردم که بالای 55 درصد بود بعد از طرح تحول به 40 درصد کاهش یافته است و این 15 درصد عدد زیادی محسوب می‌شود؛ به ویژه اگر بدانیم برای هر یک درصد کاهش باید 790 میلیارد هزینه کنیم. البته درست است که کاهش مناسبی را در پرداخت از جیب مردم ایجاد کرده‌ایم اما هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه کاهش پرداختی مردم در حوزه سلامت به 25 درصد است و در کشورهای پیشرفته نیز پرداختی مردم زیر 20 درصد تعیین می‌شود.

وزیر بهداشت درباره هدف دوم طرح تحول یعنی افزایش دسترسی مردم، گفت: در این راستا کار هماهنگی کردن بیمه سلامت را پیش بردیم و این قانون بعد از 20 سال در دولت آقای روحانی به اجرا در آمد؛ به طوریکه نزدیک به 11 میلیون نفر علاوه بر جمعیت روستایی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. همچنین 12 هزار پزشک و متخصص به سیستم اضافه کردیم و 30 هزار مراقب سلامت تربیت شد. 2500 مورد تجهیزات پزشکی جدید وارد بیمارستان‌ها شد و این اقدامات بخشی از رنج مردم در حوزه سلامت را التیام داد.

پاسخی به کسانی که "تحول" را "درمان محور" می‌خوانند

هاشمی ادامه داد: در زمینه هدف سوم یعنی توسعه زیرساخت‌ها شاهد توسعه مراکز بهداشتی و درمانی بودیم و این کار تا حدی انجام شد که به اعتراف افرادی که 30 سال در این حوزه کار می‌کنند، اقدامات وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت در زمینه توسعه زیرساخت‌ها مانند یک انقلاب بوده است؛ به طوریکه توانستیم 2.5 میلیون متر مربع فضای بیمارستانی را بازسازی و نوسازی کنیم. همچنین در ابتدای دولت قول ایجاد 21 هزار تخت بیمارستانی را دادیم و امروز تعداد تخت‌های بیمارستانی ساخته شده به 25 هزار تخت رسیده است؛ این در حالی بود که عده‌ای از همان ابتدا می‌گفتند رسیدن به چنین هدفی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در عین حال 5000 مرکز بهداشتی و درمانی ساخته و نوسازی شد و پنج هزار و 500 مرکز دیگر نیز در دست ساخت است. در عین حال اقداماتی مانند توزیع و تامین واکسن، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، رایگان شدن زایمان طبیعی، ایجاد 2000 اتاق تک نفره زایمان، رساندن مرگ و میر نوزادان از 12 در هزار به 9 در هزار و ... اقداماتی است که در این سال‌ها از سوی وزارت بهداشت و در قالب طرح تحول سلامت انجام شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در زمینه مرگ و میر مادران باردار و مرگ و میر نوزادان از رتبه 11 در منطقه به رتبه 3 رسیده‌ایم، گفت: این نتایج پاسخ به کسانی است که می‌گویند طرح تحول نظام سلامت درمان‌محور بوده است. اقداماتی که این دولت در حوزه بهداشت انجام داد در تاریخ انقلاب بی‌نظیر بوده است. در عین حال ما در قالب این طرح تعداد زیادی آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور اضافه کردیم و 35 پایگاه اورژانس هوایی نیز راه‌اندازی شد. در کنار این اقدامات تحول بزرگی در آموزش پزشکی صورت گرفت و طرح آمایش سرزمینی برای اولین بار در گروه پزشکی راه‌اندازی و 10 قطب در کشور ایجاد شد.

هاشمی با بیان اینکه زیرساخت‌های آموزشی از آزمون‌ها گرفته تا محتوای دروس و تجهیزات آزمایشگاهی همه بازنگری شدند، گفت: رتبه ما در تولید مقالات از 20 به 18 ارتقا یافته، همچنین پیش از طرح تحول 108 دانشمند برتر در جهان داشتیم که در حال حاضر تعداد آنها به 466 نفر افزایش یافته است. همچنین رشد مقالات در نشریه اسکوپوس 42 درصد و در ISI‌، 56 درصد بوده است. میزان سایتیشن مقالات نیز از 12 هزار به 37 هزار و 500 رسیده است و در زمینه کیفیت مقالات نیز با رشدی 360 درصدی مواجه بودیم.

نتایج "تحول سلامت" تا 5 سال دیگر مشخص می‌شود

وی با تاکید بر اینکه نتایج اقدامات طرح تحول سلامت تا پنج سال آینده دیده می‌شود و حاصل می‌دهد، گفت: رتبه ما در حوزه نوآوری از 106 به 75 رسیده و در عین حال 340 داروی جدید را هم روانه بازار کردیم، البته همه رونمایی‌های ما زمانی بوده که دارو وارد داروخانه شده است، بنابراین کار نمایشی انجام ندادیم.

وزیر بهداشت گفت: همه دولت‌ها همیشه علاقه دارند که در جهت توسعه جاده، ساخت سد و کارهای عمرانی حرکت کنند و اراده‌ای برای انجام کار در حوزه سلامت ندارند چرا که فکر می‌کنند کار در این حوزه سودی در پی ندارد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته عکس این موضوع صادق است و سلامت حرف اول را در موفقیت دولت‌ها می‌زند.

"روحانی" اشتباه تاریخی "سلامت" را اصلاح کرد

هاشمی خطاب به رییس‌جمهور که در این جلسه حضور داشت، گفت: شما برای اولین بار این اشتباه تاریخی را اصلاح کردید و حوزه سلامت را جزو اولویت‌های خود قرار دادید و راهی را در پیش گرفتید که در آن نسبت به عمل به قانون و فرمایشات رهبری تاکید شده بود و تحقق آرزوی شهدا و انقلاب بود؛ اما باید بدانیم که این کار تازه آغاز راه است و این نهال نوپا نیازمند مراقبت است. اینکه همواره گروهی فریاد بر می‌آورند که هزینه‌های سلامت سرسام‌آور است و این فریادها گاهی خود اعضای دولت را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، درست نیست. در این دولت بودجه آموزش و پرورش بیش از دو برابر افزایش یافت. در موضوع گندم هزینه بسیار زیادی شد. این در حالی است که کل بودجه طرح تحول نظام سلامت 11 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه رتبه ایران از نظر سرانه‌ای که دولت برای سلامت پرداخت می‌کند در بین کشورهای سند چشم‌انداز، رتبه هشتم است، گفت: بنابراین نیاز به توجه به این حوزه همچنان وجود دارد؛ چرا که همچنان در این حوزه مشکلاتی داریم و امیدواریم با ادامه این طرح آنها را حل کنیم. مهم این نیست که چه کسی این حوزه را اداره می‌کند، مهم این است که شرکایمان حمایت‌شان را ادامه دهند که شخص رییس‌جمهور در راس هستند. البته از رییس‌جمهور به دلیل حمایت‌هایشان از حوزه سلامت تشکر می‌کنم، اما بعد از رییس‌جمهور سازمان برنامه و بودجه، تامین اجتماعی، مجلس، صداوسیما، ائمه جمعه و سایر نهادها نیز باید کمک کنند؛ چرا که مشکلات کشور بدون تعهد همه ارکان نظام قابل حل نیست و همه باید کمک کنند. کسانی که در فضای رسانه‌ای خود را ارزشی می‌دانند و ما را تخریب می‌کنند، انتظار نداشته باشند که مردم با این کارهایشان به حوزه سلامت امیدوار باشند، این در همه بخش‌ها صادق است. امیدوارم از ماه آینده دولتی قوی‌تر کارش را آغاز کند.

بیمه‌ها تجمیع نشوند، ادامه "تحول سلامت" شدنی نیست

وزیر بهداشت از رییس‌جمهور دو مطالبه حوزه سلامت را خواستار شد و گفت: برای ادامه طرح تحول سلامت در مرحله اول باید مدیریت این بخش یکپارچه باشد و در صورتیکه نتوانیم صندوق‌های بیمه را تجمیع کنیم، ادامه طرح شدنی نیست؛ چرا که برخی با تلاش‌هایشان اقدامات ما را از بین می‌برند و هر چه ما می‌بافیم را پنبه می‌کنند.

وی افزود: از طرفی منابع‌مان هم باید پایدار باشد چرا که گره زدن منابع سلامت به پول نفت مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند؛ چرا که همه مردم با این حوزه سر و کار دارند.

سیاسیون با سلامت مردم مهربان‌تر باشند

هاشمی ادامه داد: متاسفانه در فضای رسانه‌ای هم هر روز مشکلاتی را برایمان ایجاد می‌کنند. در عین حال امیدوارم یکپارچه شدن تولیت سلامت و پایداری منابع مورد توجه قرار گیرد و گروه‌های مختلف سیاسی با ما مهربان‌تر باشند و همه اعم از دولت، مجلس، قوه قضاییه و ... با سلامت مردم مهربان‌تر باشند. این موضوع در سایه وفاق ملی شدنی است.

وزیر بهداشت در پایان از رییس‌جمهور و همه دست‌اندرکاران حوزه سلامت تشکر کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین