|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۶۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
یوسف بن علوی ، وزیر خارجه عمان در گفت‌وگویی با برنامه بلا قیود در شبکه بی بی سی عربی به روابط ایران با عمان پرداخت، مهمترین بخش های پرسش وپاسخ مجری برنامه با بن علوی به شرح زیر است:
وزیر خارجه عمان گفت که روابط مسقط با تهران مبتنی بر صداقت و دوستی است و همکاری‌های ما دوجانبه است و برخی اتفاقات منطقه نمی‌تواند روابط ما با ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

 یوسف بن علوی ، وزیر خارجه عمان در گفت‌وگویی با برنامه بلا قیود در شبکه  بی بی سی عربی به روابط ایران با عمان پرداخت، مهمترین بخش های پرسش وپاسخ مجری برنامه با بن علوی به شرح زیر است:

-مجری: تعریف تروریسم در ائتلاف اسلامی متفاوت است، برخی داعش و گروههای تندرو و رادیکال را می‌گویند، برخی نیز از ایران نام می برند ، برخی هم وهابیت را تروریسم می خوانند، در این میان مفهوم مورد نظر مسقط چیست؟

بن‌علوی: آنچه بیش از همه معروف و ملموس است گروه‌ها و نیروهایی هستند که در منطقه به وجود آمده‌اند و با ثبات و امنیت منطقه دشمنی می کنند. مثلا در عراق داعش حضور دارد، در افغانستان القاعده حضور دارد. درواقع این گروهها به بخشی از تحولات منطقه ای تبدیل شده اند چنین تعریفی وجه مشترک بسیاری از کشورهاست، اما سیاست های سلطان نشین عمان این است که خود را از درگیری های منطقه دور نگه دارد با این حال آماده ایم تا در راه حلها برای مشکلات، سهیم باشیم. معتقدم در حال حاضر مسائلی که منجر به نگرانی در منطقه شده است در حال آشکار شدن و شفافیت است، حتی در موضوع یمن نیز ما با برادرانمان در حوزه خلیج فارس درباره چگونگی بهبود شرایط این کشور در حال رایزنی هستیم تا این کشور به کشوری امن و باثبات تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مجری در ادامه پرسید  منشور شورای همکاری بر این موضوع اشاره دارد که هر کشور عضو حق دارد سیاست های کلی خود را تنظیم کند، اما مباحثی درباره عربستان و ایران در منطقه وجود دارد، برخی کشورها عربستان را به دلیل برخی موضع‌گیری‌هایش علیه ایران به اتهاماتی چون پناه دادن به تروریسم و حمایت از تروریسم متهم می‌کنند، اگر چه سلطان نشین عمان این اتهام را مطرح نکرده است اما در اولین سفر دوره ای ملک سلمان به کشورهای منطقه که ژانویه 2015  اتفاق افتاده بود شاهد بودیم که او کشور شما را در سفرش جای نداده بود؟

-بن علوی: استثناء شدن مسقط از آن سفر دلیل سیاسی نداشت، استثناء شدن سفر به مسقط ، به عواملی ارتباط داشت که فقط به سلطان نشین عمان مرتبط است و حتی به عربستان هم ارتباطی ندارد. شرایط عمومی ما آن زمان مناسب نبود و دوستان ما در عربستان هم این را می دانستند. پیش از آن سفر، خادم الحرمین با هیئت عمانی در کنفرانس بحرین گفتگو کرده بود . ما در هر زمانی از سفر ملک سلمان استقبال می کنیم ، این خاندان را ما از خود می دانیم.

-مجری: ایران نگاه خاصی به سلطان نشین عمان دارد، مسقط در مذاکرات غیر علنی ایران با 1+5 نقش میانجی را ایفا کرده بود، آیا این خبر درست است؟

-بن علوی: مراحلی از مذاکرات ایران و 1+5 علنی و مراحلی هم غیر علنی بود.

- مجری: چرا میانجیگری سری؟

- بن علوی: نگفتم سری بلکه گفتم غیر علنی، زیرا دو طرف سالها با هم دیدار نداشتند، میانشان مشکلات پیچیده و اختلافات عمیقی بود. اختلافاتی که می گویم در حد اختلافات خفیف میان یک فرد با همسایه اش نبود که بتوان با یک نشست آن را حل کرد.

- آیا این حرکت شما با سیاست پرهیز مسقط از ورود به برخی اختلافات در تضاد نیست؟

- بن علوی: سیاست ما در پرهیز از ورود به برخی مشکلات، زمانی است که ورود به این حیطه اقدامی منفی تلقی شود، بی طرفی منفی در سیاست ما جایی ندارد، اما سلطان نشین عمان نیز در این موضوع منافع اساسی داشت.

- مجری: منافع شما چه بود؟

- بن علوی: ما بخشی از این منطقه هستیم و خواستار امنیت و ثبات منطقه‌ایم، نمی خواهیم منطقه بیش از این با بحران و جنگ روبرو شود.

- مجری: برخی از کشورهای شورای همکاری اگر چه در آغاز، از توافق هسته‌ای میان ایران و غرب استقبال کرده بودند اما بعدا مدعی شدند آمریکا کشورهای حوزه خلیج فارس را رها کرده است، و چه بسا توافقی که با ایران شد در میان مدت و بلند مدت به زیان آمریکا تمام شود؟

- بن علوی: آنچه که ما می دانیم، اظهارات شما را تایید نمی‌کند، ما می دانیم روابط دوجانبه و جمعی منطقه با آمریکا بسیار قوی است و حتی ممکن است بتوان مدعی شد این روابط از روابط آمریکا با ناتو هم قوی تر است. کافی است به این نکته اشاره کنم که مدت زمانی آمریکا معالجه چهل هزار بیمار موجود در کشورهای منطقه را بر عهده گرفته بود. این اقدام با هدف کمک به کشورهای شورای همکاری انجام شده بود.

- مجری: برخی از نزدیکان به نهادهای تصمیم گیر که از روزنامه نگاران مطرح منطقه هستند الحاق مسقط به ائتلاف اسلامی را به روابط مثبت مسقط با تهران پیوند داده اند؟

- بن علوی: این افراد به ادعای خودشان، به نهادهای تصمیم گیر نزدیکند، این سخنان بافته ذهن آنان است و درست نیست، الحاق ما به این ائتلاف به روابط ما با برخی کشورها ارتباطی ندارد، روابط ما با ایران تا هم اکنون که با شما صحبت می کنم، قوی ترین روابط است، ما از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران تا به الان با این کشور اتفاق نظر داریم، روابط ما بر اساس محبت، دوستی و همکاری دوجانبه است و هم زمان در برخی مسائل اختلاف دیدگاه هم داریم. ما توجهی به برخی اختلافات میان عربستان و ایران نداریم، معتقدیم نه اختلافات عربستان با ایران دائمی است و نه اختلافات ایران با عربستان همیشگی است، اختلافات عقیده میان این دو کشور بارها آشکار و پس از مدتی حل شد. در حال حاضر هم آنچه را که شاهدیم، نتیجه شرایطی است که منطقه شاهد بود. طبیعی است که کشوری با کشور دیگر در روند تعامل با اتفاقات و تحولات منطقه ای اختلاف نظر داشته باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین