|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۶۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: ۹۵ درصد از شکایات واصله مورد رسیدگی قرار گرفته است. در بررسی شکایات واصله، ۴۳ درصد شکایات منجر به تشکیل پرونده تخلف شده و ۵۲ درصد غیرمتخلف شناخته شدند.
بر اساس گزارشی که مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از وضعیت شکایت و تخلفات بازار در سال ۱۳۹۵ ارائه کرد، بیشترین تعداد شکایات دریافتی به ترتیب به گرانفروشی، کم فروشی و عدم درج قیمت تعلق داشته است.

غلامرضا صارمیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین آمار و نظرسنجی انجام شده در سال گذشته  گفت: در راستای اقدامات حمایتی، نظارتی بمنظور کنترل دقیق تر قیمت بازار کالا و خدمات توسط ستادهای خبری سازمانهای صنعت، معدن و تجارت جمعا تعداد ۲۰۷ هزار و ۹۷۹ مورد شکایات مردمی از طریق ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در بخش کالا و خدمات دریافت و بررسی شده  است که ۸۵ درصد در بخش کالا و ۱۵ درصد در بخش خدمات بوده است.

وی با اشاره به لیست کالاها و خدماتی که بیشترین تعداد شکایت را داشتند عنوان کرد: در این مدت نان، میوه و سبزیجات، پوشاک، گوشت مرغ و گوشت قرمز و همچنین پارکینگ شهری، تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و حمل و نقل درون شهری  به ترتیب بیشترین سهم شکایات را در بخش کالا و خدمات به‌خود اختصاص داده اند و بیشترین تعداد شکایات دریافتی به ترتیب نوع تخلف به گرانفروشی، کم فروشی و عدم درج قیمت تعلق داشته است.

مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  افزود: ۹۵ درصد از شکایات واصله مورد رسیدگی قرار گرفته است. در بررسی شکایات واصله، ۴۳ درصد شکایات منجر به تشکیل پرونده تخلف شده و ۵۲ درصد غیرمتخلف شناخته شدند.

وی ضمن اشاره به سیاست و تدبیر جدید سازمان جهت تسریع در احقاق حقوق شاکیان و جبران خسارت وارده در مواردی که موضوع شکایت موضوع عمومی و فراوانی نداشته باشد و واحد صنفی دارای سابقه تخلف نباشد اظهار کرد: از سال گذشته مصالحه قبل از ارجاع شکایت به مراجع قضایی در دستور کار واحدهای رسیدگی به شکایات قرار گرفته است که در سال ۱۳۹۵ از مجموع شکایات واصله توسط ستادهای خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها،   شش هزار ۷۱۵ مورد از شکایات که جنبه تخصصی داشته با ارزش بیش از ۱۹ میلیارد ۴۰۰ تومان، قبل از تشکیل پرونده تخلف منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده است .

این مقام مسئول همچنین با اشاره به همکاری های مشترک میان این سازمان در مورد نظارت بر بازار در قالب گشت های مشترک با سایر دستگاه های ذیربط در طرح بازرسی مشترک و به منظور پیشگیری از تخلفات اعلام کرد : از مجموع بازرسیهای انجام شده در سال گذشته، ۶۷ هزار و ۸۴۱ مورد بازرسی در قالب گشت مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی و همراهی دیگر دستگاههای اجرایی از جمله اتاق اصناف و اتحادیه‌ها، دانشگاه های علوم پزشکی، سازمان استاندارد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده که در جهت ثبات و آرامش بازار و صیانت از حقوق واحدهای صنفی و صنعتی صحیح العمل بیش از ۴۷ هزار  پرونده به ارزش حدود ۹۶ میلیون تومان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

صارمیان بیشترین آمار گشتهای مشترک توسط بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها طی همین مدت را با ۲۹ درصد، مربوط به اتاق اصناف و اتحادیه ها دانست و تصریح کرد : در این بین بیشترین سهم پرونده های متشکله را ادارات کل تعزیرات حکومتی با ۳۷ درصد بخود اختصاص داده اند.

در ماه رمضان از ظرفیت حداکثری بازرسان استفاده می‌شود

مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت در ادامه با اشاره به نظارت و پایش بازار ویژه ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۶ نیز تشریح کرد: با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای مواد غذایی به‌ویژه اقلام لبنی، پروتئینی، قند و شکر  و ...  در این ایام، مراقبت و پایش مستمر بازار با هدف تسهیل و تسریع در تامین و دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز با قیمت مصوب و مناسب و  نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی و برخورد با تخلفات احتمالی با هماهنگی و هم افزایی اتاق های اصناف و بهره گیری از ظرفیت حداکثری بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانهای سراسر کشور و نیز با برنامه ریزی برای انجام گشت های مشترک و هدفمند با سایر دستگاه های ذیربط،   انجام می شود  که اطلاعات تکمیلی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی همچنین سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان از طریق شماره تلفن ۱۲۴ ‌بطور شبانه‌روزی برای  دریافت شکایت، انتقاد، پیشنهاد و نظرات مردمی معرفی کرد.



منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین