|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۱۵۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
معان اول رئیس‌جمهور دولت یازدهم اظهار داشت: با صلاح دید بزرگان اصلاحات و تاکید آقای روحانی برای ایفای همین مسئولیت به صحنه آمدم. به عنوان مکمل و یاوری برای دفاع و پیشبرد راه اصلاحات و اعتدال به میدان آمدم.
 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه کشور در موقعیت حساسی قرار دارد گفت: از نظر توسعه‌ای واقعا در یک پیچ تاریخی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»، اسحاق جهانگیری کوه‌شایی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز در اولین برنامه انتخاباتی خود در رادیو ایران، ضمن تبریک عید مبعث رسول اکرم(ص)، گفت: انتخاباتی بزرگ و سرنوشت‌ساز پیش رو داریم. در  این انتخابات هر کسی با ایفای نقش خود و با رای آگاهانه کاری می‌کند که در برابر خداوند تبارک و ملت ایران پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه کشور در موقعیت حساسی قرار دارد، افزود: از نظر توسعه‌ای واقعا در یک پیچ تاریخی هستیم.

جهانگیری با بیان اینکه فرصت‌های کم نظیری پیش رو داریم و همچنین با تهدیدهای متفاوتی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: سوابق و تجربه‌هایی دارم که خواستم آنها را در اخیتار مردم قرار دهم. من فرزند ملت ایران هستم و با تلخی‌ها و شیرینی‌های این ملت زندگی کردم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما در انقلاب تصمیم‌های مهمی اتخاذ کردیم و پایان جنگ تصمیم مهمی در کشور بود. درباره پایان جنگ نقدها و صحبت‌هایی است، اما هیچ کسی قبول ندارد که باید به زمان جنگ برگشت. چالش هسته‌ای تصمیم بزرگی بود و احتمالا نقدهایی هم داشته باشند، اما هیچ کسی قبول ندارد که باید به دوران تهدیدها و تحریم‌ها برگردیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه گام‌های موثری در راه آزادی عدالت و توسعه برداشتیم، اما باید این قدم‌ها را بلندتر و محکم‌تر بر داریم، گفت: دولت در این سال‌ها واقعا مظلوم بوده و همه ظرفیت‌های کشور و همه توانایی‌های ملت برای رفع همه مشکلات هنوز به طور کامل به کار گرفته نشده است. ما هنوز در نیمه راه هستیم و نباید از راه عقلانیت، اصلاحات و اعتدال برگردیم.

معان اول رئیس‌جمهور دولت یازدهم اظهار داشت: با صلاح دید بزرگان اصلاحات و تاکید آقای روحانی برای ایفای همین مسئولیت به صحنه آمدم. به عنوان مکمل و یاوری برای دفاع و پیشبرد راه اصلاحات و اعتدال به میدان آمدم.

وی افزود: هیچ‌گاه خودم را طلب‌کار نظام و کشور ندانستم و تجربه کاری را از دولت شهید رجایی و در دولت‌های مهندس موسوی و هاشمی و دولت خاتمی و اکنون در دولت آقای روحانی سطوح مختلف مسئولیت از جهاد سازندگی دهستان، شهرستان، استان و نمایندگی مجلس، استاندار، وزارت و معاون اولی را پشت سر گذاشتم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: من کشور را سیاه و تاریک نمی‌بینم، اما مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را جدی می‌دانم. آینده را نامشخص و مبهم نمی‌بینم.

جهانگیری تصریح کرد: من در خانواده‌ای معمولی متولد شدم، پدرم کاگر معدن بوده، کسانی که با معدن آشنایی دارند، می‌دانند که در مشاغل کشور جزو سخت‌ترین کارهاست. تونل‌های طولانی و کار سخت در معادن و نان حلال معدن را به دست آوردن، کار دشورای است.

وی گفت: من امروز کشور را آن چنان که سیاه و تیره نشان می‌دهند، نمی‌بینم، اما مسائل جاری اعم از مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را جدی می‌دانم. من آینده را نیز مبهم نمی‌بینم، بنده ظرفیت‌های کنونی کشور، نقاط قوت و ضعف‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌ها را به دور از هر شعاری می‌شناسم و راه‌های برون رفت از آنها را هم به اعتبار تجربه این سال‌ها می‌دانم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به خانواده خود، گفت: پدرم کارگر معدن بوده. کسانی که با معدن‌کاری آشنایی دارند، می‌دانند که کار در معدن جزو سخت‌ترین کارها در معدن محسوب می‌شود.

جهانگیری با اشاره به دوران تحصیلات خود تصریح کرد: بنده تحصیلاتم را در سیرجان طی کردم و از دوران تحصیل با نیروهای انقلاب بودم. شهید یاری که از شهدای هفتم تیر است، معلم ما بود. بنده دوره دانشگاه را در دانشگاه شهید باهنر کرمان بودم و در مبارزات دانشجویی شرکت می‌کردم و در یکی از تظاهرات‌های مردم کرمان علیه حکومت پهلوی در مقابل مسجد ملک مورد هدف گلوله قرار گرفتم که به فضل خدا زنده ماندم تا بتوانم خدمت کنم.

وی ادامه داد: دوران کارشناسی‌ارشد در دانشگاه شریف و دوره دکترا در دانشگاه علوم تحقیقات بودم. با پیروزی انقلاب، با چشیدن درد فقر و محرومیت به همراه دانشجویان به منطقه ریگان بم رفتیم و در کنار روستائیان خدمت به آنها را شروع کردیم، البته در آن زمان هنوز فرمان تأسیس جهاد از جانب امام‌خمینی(ره) صادر نشده بود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: با تأسیس جهاد، مسئولیت جهاد جیرفت و کهنوج را پذیرفتم که منطقه‌ای بسیار محروم، ولی با مردمانی بسیار صمیمی و دوست داشتنی بود. در این دو سال با جوانان عزیز آشنا شدم و فعالیت‌هایی در حاشیه شهرها انجام دادم.

جهانگیری افزود: به گفته امام راحل بذر انقلاب با جهاد سازندگی در دل روستائیان کاشته شد.

وی ادامه داد: بعد به کرمان آمدم و عضو شورای جهاد استان کرمان شدم و همزمان مسئول پشتیبانی جنگ جهاد بودم. با انتخابات مجلس دوم به عنوان کاندیدای شهر جیرفت انتخاب شدم و پس از اینکه موفق به حضور در مجلس دوم شدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شدم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: همزمان با نمایندگی مجلس و با حکم آیت‌الله هاشمی که علاوه بر ریاست مجلس دوم، رئیس شورای عالی جنگ بود، به عنوان عضو گروه مشاوره مالی جنگ انتخاب شدم و پس از‌ آن در کمیته تخصیص ارز که مسائل مهم اقتصادی را مدیریت می‌کرد به خدمت‌گذاری مشغول شدم.

جهانگیری تصریح کرد: پس از آن به عنوان استاندار اصفهان منصوب شدم که یکی از مهمترین دوران خدمت من بود و در این مدت به توسعه استان و رابطه با هنرمندان و نخبگان این استان کمک شایانی شد. در سال 76 به عنوان وزیر معدن و فلزات انتخاب شدم که در آن دوره توسعه معادن از اهمیت بالایی برخوردار بود و به یاری خدا در این زمینه موفقیت‌های زیادی کسب شد و قانون معادن نیز در این دوره اصلاح شد.

وی افزود: در برنامه سوم توسعه با ادغام وزارت معدن و فلزات به وزارت صنایع و با رأی مجلس به عنوان وزیر صنایع و معادن انتخاب شدم و در بیش از 5 سال وزارت صنایع، دستاوردهای باشکوهی به دست آمد که یکی از آنها رشد مستمر صنعت کشور و رشد دو رقمی در این بخش بود. همچنین در آن دوران رشد سرمایه‌گذاری صنعتی بسیار بالا بود و هر سال نیز از سال قبل بهتر می‌شد. در این دوران در بخش صنعت به اشتغال‌زایی کمک شایانی شد.

اسحاق جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در این دولت اقدامات اساسی در صنعت و معدن انجام گرفت، گفت: بنده از سال 84 تا 92 از مسئولیت کنار رفتم و مهمترین اقدام من در آن دوره این بود که ماهنامه صنعت و معدن را ایجاد کردم و از این طریق عقایدم را در اختیار صاحب‌نظران قرار دادم، البته در این مدت به کارهای شخصی خود پرداختم، چرا که فرصت مناسبی بود که به این کارهای شخصی توجه کنم.

وی اضافه کرد: اما از سال 92 تاکنون که به عنوان معاون اول انتخاب شدم، دولت با مسائل بسیار جدی روبرو بود و بر همین اساس لازم بود اولویت‌های کشور را دقیقا مورد شناسایی قرار گیرد و اصلی‌ترین مسئله در این برهه حل مسئله هسته‌ای بود که به فضل الهی با انتخاب تیم دقیق توسط رئیس‌جمهور و همین‌طور تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری پرونده هسته‌ای کشور حل شد و فرصت‌های جدیدی برای توسعه فراهم شد.

معاون اول رئیس‌جمهور اقتصاد را از دیگر اولویت‌های دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: در سالی که دولت یازدهم روی کار آمد بی‌سابقه‌ترین تورم و رکود در کشور حاکم بود. در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی کشور با تورم‌های بالایی روبرو بود و حتی تورم 40 درصد داشته‌ایم، اما این در زمانی بود که رشد اقتصادی مثبت در کنار تورم بالا داشتیم و یا در مقطعی که رشد اقتصادی منفی بود تورم نیز در کنار آن پایین بود، اما در مقطعی که دولت روی کار آمد، تورم بالا همراه با رشد منفی اقتصادی بود که این نوع وضعیت در اقتصاد 40 ساله کشور بی‌سابقه بود.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در زمان کوتاهی موفق به سامان دادن این وضعیت شد به گونه‌ای که در سال جاری تورم تک رقمی شد، اقتصادی مقاومتی را مورد توجه قرار داد و افزود: در این مقطع سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بسیار به کمک دولت آمد. اساس اقتصاد مقاومتی برای این بود که اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های خارجی مقاوم باشد و همین‌طور از تنش‌های بین‌المللی آسیب نبیند، به همین دلیل اقتصادی مقاومتی را در 5 رویکرد اصلی به صورت جدی ادامه دادیم.

وی تصریح کرد: امروز بعد از گذشت 2 سال از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دستاوردهای بسیار مهمی در این زمینه کسب کردیم. در زمینه نفت و گاز تمرکز اصلی در موضوع اقتصادی مقاومتی این بود که برداشت‌مان را در مقابل خارجی‌هایی که از میادین مشترک برداشت داشته‌اند به تعادل برسانیم و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که سهم و حق ملت ایران را به اندازه‌ای که باید از میادین مشترک برداشت شود از اوایل امسال گرفته‌ایم و برداشت می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش موضوع کشاورزی و تلاش دولت برای تامین امنتی غذایی مردم را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال 95 بیش از 3 میلیون مازاد گندم داشتیم.

جهانگیری با بیان اینکه در بخش آب و برق دولت گام‌های بسیار بلندی برداشت، مسئله آب را از مهمترین چالش‌های پیش روی ملت ایران دانست و اضافه کرد: درباره مسئله آب در آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

وی در تشریح دستاوردهای دولت در حوزه صنعت نیز اظهار داشت: در سال 95 راه‌اندازی 7500 واحد تولیدی که با ظرفیت پایین و یا راکد بودند را مورد هدف قرار دادیم و تا پایان سال 95 بیش از 23000 واحد تولیدی را فعال کردیم. همچنین 5400 واحد صنعتی که 60 درصد پیشرفت‌شان انجام شده بود را تکمیل کردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع سلامت ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اصلی ملت ایران این بود که کسانی که به بیمارستان مراجعه می‌کردند بیشتر از آنچه از رنج بیماری ناراحت باشند از رنج هزینه‌ها ناراحت بودند و به همین دلیل دولت گام بلندی در این زمینه برداشت و هزینه پرداخت از جیب مردم از 37 درصد به بیش از 8.5 درصد کاهش پیدا کرد و در کنار آن پزشکان متخصص در مناطق محروم حضور پیدا کردند.

به گفته جهانگیری، دولت یازدهم در حوزه آموزش و پرورش نیز گام‌های بسیار بلندی برداشت.

وی توسعه روستایی را از مهمترین جهت‌گیری‌های توسعه کشور در آینده توصیف کرد و گفت: متاسفانه در جلسه شورای عالی آب مطرح شد که بیش از 6 هزار روستای کشور با سخت‌ترین شکل ممکن و از طریق تانکر به آب آشامیدنی دست می‌یابند و به فضل الهی در سال 95 در این زمینه گام بلندی برداشتیم و بیش از 10 هزار روستا را در این مسیر ساماندهی کردیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای دولت در زمینه گازرسانی به روستاهای محروم مسائل زیست محیطی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: دولت یازدهم و دوازدهم باید مسئله محیط زیست را در راس امورات قرار دهد. امروز ریزگردها مردم خوزستان را اذیت کرده و برنامه‌ریزی دقیقی برای مسائل زیست محیطی کشور تهیه شده که وقت مناسب توضیح داده می‌شود.

جهانگیری با اشاره به مسئله بیکاری در کشور، ادامه داد: ما با حجم قابل توجهی از نیروهای جوان تحصیل کرده جویای کار بیکار روبرو هستیم، امروز بیش از 5 میلبیون دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند که این تعداد دانشجو برای کشورهای در حال توسعه می‌تواند فرصت خوبی باشد که متاسفانه امروز هر خانواده دغدغه بیکاری فرزندان خود را دارند. معتقدیم باید بدون شعار مسئله بیکاری در راس مسائل اصلی قرار گیرد و با عنایت به تجربه‌ای که دردنیا و در داخل در این زمینه اندوخته شده راهی جز تولید و سرمایه‌گذاری اشتغالزا نداریم.

وی مسئله گردشگری را مورد توجه قرار داد و با انتقاد از حوادث رخ داده برای سفارت عربستان در تهران، تصریح کرد: متاسفانه با حمله و اشغال سفارت عربستان میزان گردشگری در ایران کم شد، ما باید به سمت حل مشکلات با کشورهای منطقه برویم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما نیاز به امنیت سرمایه‌گذاری در کشور داریم، گفت: همه قوا نیروهای امنیتی و دستگاه‌های نظارتی و قوانین کشور باید در راستای تقویت امنیت سرمایه‌گذاری باشد. نمی‌شود و نمی‌توان از بیکاری به عنوان دغدغه مردم بگوییم و در پی جستجوی راهکار و سرمایه‌گذاری باشیم، اما الزامات سرمایه‌گذاری را رعایت نکنیم، بنابراین امنیت سرمایه‌گذاری از جمله الزامات است.

جهانگیری در ادامه لغو قوانین زائد و اعطای مجوزهای ساخت محدودکننده، از مهمترین کارها برای تامین امنیت سرمایه‌گذاری دانست و گفت: دولت یازدهم دفتری را برای بهبود کسب و کار در وزارت اقتصاد و امور و دارایی شکل داد و این دفتر باید در دولت دوازدهم مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی در ادامه فقرزدایی را از دیگر موارد مورد توجه در برنامه‌های خود دانست و افزود: در دولت یازدهم اقدامات مهمی در جهت کمک به افراد تحت پوشش کمیته امداد انجام گرفت، اما باید کار جدی‌تری در این زمینه صورت گیرد. آسیب‌های اجتماعی باید در اولویت قرار گیرند. اعتیاد جامعه را رنج می‌دهد و باید با اعتیاد و معتاد برخورد مناسب صورت گیرد و در کنار آن نیز به خانواده‌های معتادین به شکل مناسب رسیدگی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور توجه به حاشیه‌نشین‌ها را از دیگر موارد مورد توجه دانست و گفت: بیش از 11 میلیون در حاشیه شهرهای بزرگ قرار دارند و باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

جهانگیری گفت: باید وضعیت به گونه‌ای باشد که همه مدیران و نیروهای مدیر کشور بدون اینکه به کدام نیروی سیاسی وابستگی داشته باشند امکان خدمتگذاری در دولت برای آنان فراهم شود؛ هیچ کسی نباید یک مدیر را به دلیل گرایشش از صحنه خدمتگذاری بیرون کند.

وی در پایان جایگاه رئیس‌جمهور در کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: ریاست جمهور و رئیس‌جمهور مهمترین جایگاه بعد از رهبری در کشور است. تصمیم رئیس‌جمهور در سرنوشت کشور و آینده کشور موثر است. با شعار و شعارها نمی‌توان راجع به رئیس‌جمهوری تصمیم گرفت. سابقه گذشته و تجربه رئیس‌جمهور باید آگاه به امور کشور باشد و از قدرت تصمیم‌گیری برخوردار باشد و همه اینها برای کشور تعیین‌کننده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین