|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۵۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
پرونده بابک زنجانی، در خارج از کشور یک متهم دیگر هم دارد؛ رضا ضراب. او که در ترکیه به فعالیت‌هایی در بازار طلا، بورس، آهن و صرافی مشغول بود، در فروردین سال ٩٥ در آمریکا به اتهام صدها‌ میلیون دلار معاملات مالی در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شد. او در آذر ١٣٩٢ نیز در ترکیه به خاطر فعالیت‌های اقتصادی برای دورزدن تحریم‌های ایران بازداشت شده بود.
یک ماه بعد از آغاز سال جدید و مدتی بی‌خبری، چند روزی است که دوباره از پرونده بابک زنجانی خبرهایی به گوش می‌رسد. آذر سال گذشته بود که حکم اعدام او را دیوان عالی کشور تأیید کرد. بر همین اساس، روز جمعه وکیل‌مدافع بابک زنجانی خبر داد که چهارشنبه هفته گذشته درخواست اعاده دادرسی موکلش را به دیوان عالی کشور تقدیم کرده است. رسول کوهپایه‌زاده با اعلام این خبر به ایسنا گفته: «مطابق قانون، به محض وصول درخواست اعاده دادرسی، در صورتی که حکم صادره از نوع مجازات سالب حیات باشد، دستور توقف اجرای حکم داده می‌شود. درخواست ما ثبت شد و باید روال قانونی تعیین شعبه و رسیدگی انجام شود». او صحبت‌های دادستان تهران درباره یکی دیگر از متهمان این پرونده را از دلایل این درخواست اعلام کرده و عنوان کرد: «مطابق  بند «ج» ماده ٤٧٤ قانون آیین دادرسی کیفری، پس از صدور حکم قطعی، اگر واقعه جدیدی حادث یا ظاهر یا ادله جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بی‌گناهی محکوم‌علیه شود یا عدم تقصیر او را ثابت کند، اعاده دادرسی پذیرفته می‌شود و ما هم در این زمینه اسناد و مدارک و دلایل خود را ارائه دادیم و به طور مشخص به صحبت‌های دادستان تهران که گفته است دستگیری و استرداد «ع.ز.ح.م» جعبه سیاه پرونده است، اشاره کردیم». کوهپایه‌زاده گفت: «جعبه‌سیاه یعنی حقایق ناب و تأثیرگذار که تا حالا به آن دسترسی وجود نداشته است؛ بنابراین این را اقتضا می‌کند که پرونده موکلم درخصوص اجرای مجازات سالب حیات تا بررسی دقیق و انجام تحقیقات کامل و صدور رأی قطعی درخصوص «ع.ز.ح.م» از دایره اجرا فاصله بگیرد». اما «ع.ز.ح.م» کیست؟ یک ‌ماه‌‌ونیم از تأیید حکم اعدام بابک زنجانی از طرف دیوان عالی کشور گذشته بود که رئیس پلیس بین‌الملل ناجا اعلام کرد یکی دیگر از عوامل اصلی این پرونده در یکی از کشورهای آمریکای‌مرکزی (دومینیکا، کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب) ردیابی و شناسایی و با همکاری پلیس این کشور دستگیر و به مقامات قضائی تحویل داده شده است. این نام مخفف چندین‌بار هم در جلسات دادگاه بابک زنجانی برده شده که به نظر می‌رسد همان «علیرضا زیباحالت‌منفرد» باشد. فردی که شواهد و صحبت‌های مطرح‌شده در دادگاه نشان می‌دهد نقش زیادی در کارها و امورات بابک زنجانی داشته است و متهم ردیف دوم پرونده نفتی هم در دادگاه اعلام کرد امور نفتی بابک زنجانی، از جمله محموله، تخلیه کشتی‌ها و اجاره مخازن نفت در اختیار او بوده است.

تغییر نام بانک بابک   زنجانی

سه‌شنبه گذشته، خبر دیگری هم درباره بابک زنجانی منتشر شد. تسنیم اعلام کرد که با مجوز ریاست بانک ملی تاجیکستان، مجموعه سهامی خصوصی بانک سرمایه‌گذاری «کانت» در تاجیکستان که متعلق به بابک زنجانی است، به «بانک آسیا» تغییر نام داده است. قبل از دستگیری بابک زنجانی، این موضوع مطرح شده بود که او بدهی بیش از دومیلیارد‌دلاری خود به وزارت نفت ایران را از طریق بانک ملی تاجیکستان پرداخت کرده است. اما این بانک در دی ‌٩٢ مدعی شد هیچ‌گونه ارتباطی با بابک زنجانی نداشته است.

متهم دیگر این پرونده

پرونده بابک زنجانی، در خارج از کشور یک متهم دیگر هم دارد؛ رضا ضراب. او که در ترکیه به فعالیت‌هایی در بازار طلا، بورس، آهن و صرافی مشغول بود، در فروردین سال ٩٥ در آمریکا به اتهام صدها‌ میلیون دلار معاملات مالی در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شد. او در آذر ١٣٩٢ نیز در ترکیه به خاطر فعالیت‌های اقتصادی برای دورزدن تحریم‌های ایران بازداشت شده بود.

اوایل فروردین بود که «بنجامین بارافمن»، وکیل ضراب، اعلام کرد در نامه‌ای به قاضی این پرونده، «رادلف جولیانی»، از نزدیکان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که سابقه شهرداری نیویورک را دارد و «مایکل ماکاسی»، قاضی سابق فدرال و دادستان آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش را برای به‌‌نتیجه‌رسیدن این پرونده و مذاکرات با مقامات دولتی در سطحی بالاتر از قضات فدرال استخدام کرده است.

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین