|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۵۶۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۰
کره جنوبی از کره شمالی خواست با توجه به حساسیت شبه جزیره کره و شرایط بحرانی که مدتی است این منطقه را فرا گرفته، دست از مداخله جویی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر دارد.
 کره جنوبی از کره شمالی خواست با توجه به حساسیت شبه جزیره کره و شرایط بحرانی که مدتی است این منطقه را فرا گرفته، دست از مداخله جویی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر دارد.

این درخواست در شرایطی مطرح می شود که تبلیغات رسمی انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام کره جنوبی از دو روز پیش آغاز شده است.

در این انتخابات که روز نهم ماه «می» (19 اردیبهشت ماه سالجاری) برگزار می شود دستکم ۱۵ نفر داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هستند که پنج نفر آنها از نامزدهای اصلی و اعضای احزاب مخالف و حاکم به حساب می آیند.

با برکنار شدن خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی از قدرت با رای دادگاه قانون اساسی، این احتمال وجود دارد که با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید، سیاست خارجی این کشور شاهد تحولاتی چشمگیر باشد.

کره جنوبی درخواست عدم مداخله کره شمالی در انتخابات ریاست جمهوری را پس از آن مطرح کرد که روزنامه «رودونگ سینمون» ارگان حزب حاکم کار کره شمالی از رای دهندگان کره ای خواست هوشیار باشند.

این روزنامه می نویسد: پیشتر مقام های محافظه کار کره جنوبی که در قدرت بودند، نشان دادند که سیاست های نادرستی دارند و این بار رای دهندگان کره ای نباید آنها را به عنوان مسئول کشورشان انتخاب کنند.

احتمالا اشاره این روزنامه به «آهین چول سو» از حزب حاکم بوده که به داشتن سیاست های سرسختانه علیه کره شمالی مشهور است و به تازگی هم در سخنانی گفت که به دلیل قدرت دفاعی بالای کره جنوبی هراس کره شمالی کاملا طبیعی است.

اما «مون جائه این» دیگر نامزد این انتخابات که سیاست ها ملایم‌تری نسبت به پیونگ یانگ دارد، خاطر نشان کرده است چنانچه پیروز شود، حتی آماده است با رهبر کره شمالی مستقیما دیدار و گفت وگو کند.

وزارت وحدت کره جنوبی در پاسخ به گزارش روزنامه «رودونگ سینمون» بیانیه ای منتشر کرده و در آن آورده است که کره شمالی برای رسیدن به مطامع سیاسی خود در حال گمراه کردن اذهان رای دهندگان کره ای است.

شدیدترین رقابت هم در شرایط فعلی و براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ میان «مون جائه این» از حزب مخالف دمکرات و «آهین چول سو» محافظه کار از حزب مردم است و درصد محبوبیت «مون» بر اساس نظرسنجی گالوپ کره جنوبی ۴۰ و برای حریف وی «آهین» ۳۷ درصد است.

گزارش رسانه های منطقه حاکیست که شرایط برای تغییر سیاست خارجی کره جنوبی در حال رقم خوردن است و دو کشور کره شمالی و چین از وضعیت موجود استقبال گرمی می کنند.

کره شمالی و جنوبی پس از جنگ خونین سالهای 1950 تا 1953 میلادی و پایان حاکمیت ژاپن بر کره، تاکنون موفق به امضای پیمان صلح نشده اند و شرایط آنان به همین دلیل، همچنان در وضعیت سرد و شکننده ای قرار گرفته و گاهی تا مرز شروع مجدد جنگ پیش رفته اند.

از آن زمان به بعد برخی کشورها تلاش می کنند برای برطرف کردن تنش ها میان پیونگ یانگ و سئول مذاکرات صلح میان دو طرف از سرگرفته شود، اما کره شمالی به دلیل اعلام پیش شرط هایی از سوی آمریکا، حاضر به شرکت در دور جدید این مذاکرات نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین