|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۵۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
این یک تحلیل سیاسی است و من نمی دانم چه افرادی تأیید می شوند و این که دو قطبی یا چند قطبی می شود، و این امر طبیعتا منوط به افرادی است که تأیید صلاحیت می شوند.
 سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این که بررسی صلاحیت ها در هر انتخاباتی مربوط به همان دوره از انتخابات است، تأکید کرد در این فرایند "استصحاب" نداریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛"عباسعلی کدخدایی"  درخصوص نحوه بررسی صلاحیت ثبت نام کنندگان، با بیان اینکه در این فرایند "استصحاب" نداریم، گفت: بررسی صلاحیتها در هر انتخاباتی، مربوط به همان دوره ای است که فرد در آن انتخابات ثبت نام کرده است، حال ممکن است فرد تأیید شود و یا نشود.

وی با تأکید بر بررسی صلاحیت همه ثبت نام کنندگان در هر دوره انتخاباتی، افزود: بنابراین ما در این زمینه هیچگاه استصحاب نداریم، به مفهوم این که اگر کسی که قبلا تأیید شده اکنون هم مورد تأیید است، و یا اگر کسی رد شده، الان هم رد خواهد شد.

کدخدایی گفت: التزام عملی به ولایت فقیه، شرط آخر است که در اصل 115 آمده و در قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده که فرد باید ملتزم به ولایت فقیه باشد. ولی این متفاوت است با این که بگوییم مثلا رهبری نظام در جایی بیانی داشتند و آن بیان ناظر به این فرد است، و آن بخواهد مبنای بررسی صلاحیت قرار بگیرد؛ نه اینطور نیست.

کدخدایی درخصوص تأثیر احکام قضایی در بررسی صلاحیتها اظهار داشت: طبیعتا فردی که بخواهد انتخاب شود، وقتی که می گوییم رجل سیاسی باشد، و یا دارای امانت و تقوا باشد؛ امانت و تقوا لوازمش آن است که مرتکب جرایم و تخلفاتی نشده باشد، و اگر مرتکب آن شده باشد از آن جهت که تقوا و امانت او محل تردید می شود، می تواند در بررسی صلاحیتها تأثیر گذار باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه  با العالم، درباره تبلیغات انتخاباتی و شرایط آن اظهار داشت: تبلیغات در قانون انتخابات حداقلی از تعاریف را به خود اختصاص داده است، و ما تعریف تبیلغات را به خوبی نداریم.

کدخدایی خاطرنشان کرد: در قانون ما دو ممنوعیت را درخصوص تبلیغات زودهنگام و یا استفاده از امکانات دولتی داریم.  و آن چه که مسلم است، وسایل ارتباط جمعی مانند رسانه ملی و رسانه های دولت و حکومت، نباید هیچکدام تبیلغ افراد را داشته باشند.

کدخدایی تأکید کرد: قانون انتخابات ما در حوزه تبلیغات باید مورد بازبینی قرار بگیرد، و شفافیت بیشتری را در بحث تبلیغات داشته باشد.

کدخدایی خبرهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی درباره تأیید و یا رد صلاحیت ها گفت: هیچکدام از این خبرها صحیح نیست و پیشتر هم رسما تکذیب کردم و گفتم که اینها شایعاتی بیشتر نیست. اینها اخبارکذبی است که دلیل آنها را نمی دانم، و باید از همان کسانی که آنها را منتشر می کنند سؤال کنید!

کدخدایی درپاسخ به این سؤال که آیا پیش بینی می کند انتخابات آتی با قطب بندی همراه باشد، گفت: این یک تحلیل سیاسی است و من نمی دانم چه افرادی تأیید می شوند و این که دو قطبی یا چند قطبی می شود، و این امر طبیعتا منوط به افرادی  است که تأیید صلاحیت می شوند.

کدخدایی درخصوص روند بررسی صلاحیتها گفت: در قانون انتخابات ریاست جمهوری، تبصره ای داریم که بر اساس آن هرگاه شورای نگهبان به مدارکی دست یابد، یا این که نظرش نسبت به یکی از داوطلبانی که احراز صلاحیت شده اند عوض شود، می تواند  نظرش را اعلام کند، یعنی تا روز انتخابات ممکن است ورود کند و احراز صلاحیت فرد را پس بگیرد.

کدخدایی در پاسخ به این که چند نفر احراز صلاحیت خواهند شد، اظهار داشت: این که چه تعدادی از ثبت نام کنندگان احراز صلاحیت می شوند، سقفی در شورای نگهبان وجود ندارد که بخواهیم درباره آن اظهار نظر کنیم.

کدخدایی تأکید کرد: اعلام این مسأله که چه تعداد احراز صلاحیت می شوند، دشوار است؛ ولی همانطور که در رسانه ها اعلام کردم، می توانم بگویم بسیاری از کسانی که ثبت نام کرده اند فاقد شرایط هستند.

وی افزود: در دوره های گذشته بین 400، 600 و یا حتی بیشتر از هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم، ولی تعدادی که صلاحیت آنها احراز شده، بین 4 تا 10 نفر بودند. بنابراین طبیعتا تعداد افرادی که صلاحیت آنها احراز می شود نسبت به جمعیت ثبت نام کنندگان اندک است که این امر با توجه به شرایط بسیار سنگین و با اهمیت اصل 115 قانون اساسی، طبیعی است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: در بررسی صلاحیتها برای انتخابات ریاست جمهوری، ما یک مرحله و یک مرجع یعنی شورای نگهبان را داریم، که هر 12 نفر اعضای این شورا باید درباره ثبت نام کنندگان به این نتیجه برسند که کدام یک شرایط مندرج در اصل 115 را دارند.

وی افزود: اگر شورای نگهبان نتواند ظرف 5 روز اول اعلام نظر کند، 5 روز دیگر تمدید می شود، و از آن طرف داوطلبان پست ریاست جمهوری می توانند مدارک خود را به شورای نگهبان ارسال کنند؛ و از آنجا که ما در انتخابات ریاست جمهوری احراز صلاحیت داریم، بنابراین دیگر مرحله ای برای اعتراض درنظر گرفته نشده است. درست برخلاف آنچه که در انتخابات مجلس شورای اسلامی است و افراد فرصت دارند در مراحل خاص شکایت کنند.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که آیا اسامی تأیید صلاحیت شدگان در موعد مقرر اعلام خواهد شد و یا 5 روز دیگر، گفت: پایان پنج روز ما، پنج شنبه آینده است که اگر بتوانیم نتیجه را اعلام خواهیم کرد و اما اینکه آیا لازم است 5 روز دوم را تمدید کنیم، به جلسه بعدی بستگی دارد که بتوانیم ببینم تا چه اندازه پیشرفت داشته ایم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین