|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۱۵۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
صدا و سيما چهارشنبه ١٦ فروردين ماه درست در همان روزهايي كه اخبار انتخاباتي از جمنا حاكي از انتخاب رييسي به عنوان كانديداي اصلي بود در «شبكه تهران»، بعد از اذان مغرب و عشا، نماز او را پخش كرد.
ابراهيم رييسي كه هوادارانش او را شبيه‌ترين فرد به شهيد بهشتي مي‌دانند، دست به قلم شده و در ايامي كه شوراي نگهبان مشغول بررسي صلاحيت او و رقبايش هستند دو نامه نوشته است؛ گله‌مندانه و كوتاه؛ يكي به رييس صدا و سيما و ديگري به سرسخت‌ترين رقيبش حسن روحاني. از صدا و سيما به خاطر عدم رعايت «عدالت تبليغاتي» و از رقيب سرسختش حسن روحاني كه به زعم او آن‌طور كه بايد جانب اخلاق را رعايت نمي‌كند گله مند است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ اما اعتراض رييسي به صدا و سيما براي چيست و منظورش از «عدالت تبليغاتي» چيست؟ آيا حسن روحاني جانب اخلاق را فرو گذاشته و رفتارهايش شائبه تبليغاتي دارد؟رييسي در نامه‌اش به علي عسگري، نوشته است: «انتظار اين است به منظور برگزاري انتخاباتي «سالم، پرشور و رقابتي»، رسانه ملي خود را به رعايت عدالت تبليغاتي ملزم بداند. متاسفانه برخلاف روال معمول، اكنون برنامه‌هاي جاري رييس‌جمهور محترم كه يكي از كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري هستند، به طور پي‌درپي و پرحجم در صدا و سيما پوشش زنده و خبري پيدا مي‌كند. از آنجا كه بسياري از برنامه‌هاي مزبور، جزو شوون انحصاري رييس دولت نبوده و انجام آنها متوقف به حضور ايشان نيست، از صداوسيما انتظار مي‌رود با عنايت به اهداف و ماموريت‌هاي قانوني خود از هرگونه اقدامي كه با ايجاد شائبه تبليغ جانبدارانه به نفع يك فرد يا جريان خاص، فرآيند داوري درست و آگاهانه مردم شريف را مخدوش سازد، جدا پرهيز نمايد.» 

البته در اين ١١٧ كلمه‌اي كه حجت الاسلام رييسي خطاب به علي عسگري نوشته به درستي روشن نيست صدا و سيما در پخش كدام برنامه رييس‌جمهور بي‌عدالتي كرده است. آيا پخش سخنراني رييس‌جمهور در مراسم روز ارتش كه همه ساله به صورت زنده پخش مي‌شود مصداق بي‌عدالتي تبليغاتي است يا پخش زنده مراسم روز ملي فناوري هسته‌اي با حضور رييس‌جمهور يا پخش مستقيم افتتاح فازهاي ١٧ تا ٢١ پارس جنوبي كه بعد از نزديك به يك دهه بالاخره ايران را در بهره‌برداري از ميدان نفتي مشترك با قطر برابر كرد؟

رسانه ملي حامي كيست؟

اعتماد نوشت:اعتراض رييسي به عملكرد صدا و سيما در حالي است كه از قضا رسانه ملي اين روزها بيشتر از هر زمان ديگري در مظان حمايت از خود او به عنوان يكي از كانديداهاي اصولگراست. او در حالي به صدا و سيما براي پخش بخشي از برنامه‌هاي عادي رييس‌جمهور خرده گرفته است كه صدا و سيما دوم اسفندماه زماني كه نام رييسي به عنوان كانديداي جناح اصولگرا جدي شده بود افتتاح فاز اول خط دوم متروي مشهد و سخنراني رييسي در آن برنامه را پوشش داد. حجت‌الاسلام رييسي با داغ‌تر شدن فضاي انتخاباتي و جدي‌تر شدن احتمال كانديداتوري‌اش ٢٢ اسفند ماه در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما حاضر شد تا به صورت زنده به ارايه كارنامه يك‌ساله عملكردش در توليت استان قدس بپردازد. جايي كه در آن وعده داد تا پايان سال آينده امكان اسكان و اقامت ٢٤ هزار زاير نيازمند در زايرشهر امام رضا را فراهم خواهد كرد. رييسي در حالي صدا و سيما را به دليل پوشش برنامه‌هاي رييس‌جمهور متهم به بي‌عدالتي تبليغاتي مي‌كند كه صدا و سيما چهارشنبه ١٦ فروردين ماه درست در همان روزهايي كه اخبار انتخاباتي از جمنا حاكي از انتخاب رييسي به عنوان كانديداي اصلي بود در «شبكه تهران»، بعد از اذان مغرب و عشا، نماز او را پخش كرد. آن هم در شرايطي كه سه روز بعد رسانه ملي سخنراني رييس‌جمهور در همايش «اقتصاد مقاومتي و توسعه روستايي» را به صورت زنده نشان نداد. همان همايشي كه روحاني با لحني كنايي به صدا و سيما گفته بود «هر روستا و روستايي يك رسانه براي دولت مظلوم يازدهم است.» اينها تازه به جز برنامه‌هاي مختلفي است كه صدا و سيما در نقد برنامه‌ها و اقدامات دولت آن هم بدون حضور كارشناسي از دولت پخش مي‌كند. حمايت صدا و سيما از رييسي آنچنان واكنش‌برانگيز شد كه موسوي‌لاري وزير كشور دولت اصلاحات در گفت‌وگويي به «اعتماد» گفت: اين روش جانبدارانه صدا و سيما از يك كانديداي خاص راه به جايي نخواهد برد. او با نقل به مضمون از ناطق‌نوري گفت: ايشان به من گفتند شكست من در سال ٧٦ به خاطر صدا و سيما بود. آنقدر از من حمايت كردند كه مردم به رقيب من راي دادند.

اما متن نامه ديگر ابراهيم رييسي به رييس‌جمهور هم جالب است. او خطاب به رييس‌جمهور نوشته: «بنده و جنابعالي پيش از آنكه حقوقدان باشيم، هر دو مفتخر به كسوت روحانيت هستيم و اين انتساب، ما را به رعايت امور اخلاقي بيش از ديگران ملزم و موظف مي‌نمايد. اگر در صحنه انتخابات رياست‌جمهوري، رقابت براي خدمت به مردم است و همين مايه مباهات ماست، حيف است كه به شائبه نمايش‌هاي تبليغاتي كه داوري ديگران را درباره ما مخدوش مي‌كند، آلوده شود.» حسن روحاني رييس‌جمهور در اين نامه در حالي مورد اتهام «نمايش تبليغاتي» قرار گرفته است كه او در نشست خبري اخيرش براي پرهيز از استفاده از امكانات دولتي و تبليغات پيش از هنگام از پاسخ به سوالات انتخاباتي خبرنگاران پرهيز كرد. او حتي در همان سفر به عسلويه و افتتاح فازهاي پارس جنوبي كه حالا رسانه‌هاي اصولگرا آن را نمايش تبليغاتي مي‌دانند هم حاضر به افتتاح دو طرح بزرگ پتروشيمي پرديس ٣ و متانول كاوه به عنوان بزرگ‌ترين واحد متانول دنيا نشد چرا كه اين دو طرح صددرصد به بهره‌برداري نرسيده بودند و تنها دو هفته ديگر به بهره‌برداري كامل آنها باقي مانده بود.

توزيع آرد تبركي

رييسي اما با همه اينها در حالي عملكرد روحاني را نمايش تبليغاتي دانسته است كه هشتم فروردين ماه امسال و در همان بحبوحه مطرح شدن نامش به عنوان كانديداي اصولگرايان صدها تن «آرد تبركي» در ميان محرومين خوزستان توزيع كرد. اين خبر را خبرگزاري مهر منتشر كرده بود. رسانه‌هاي اصولگرايي مانند مشرق‌نيوز اين اقدام را با عنوان عمليات بزرگ مردمي «نسيم كرامت» پوشش دادند كه توسط بنياد كرامت امام رضا در خوزستان انجام شد. اقدامي كه از آن تاريخ تا ولادت امام علي ادامه داشت. نكته جالب آنكه شعار رييسي آنچنان‌كه در سخنراني‌هايش هم بيان كرده است تشكيل دولت «كار و كرامت» است.

واكنش مجلس به اقدامات رييسي

اين اقدام رييسي اما با واكنش‌هاي زيادي هم در همان زمان مواجه بود. از جمله محمود صادقي، نماينده تهران اين اقدامات رييسي را با استناد به ماده ٦٨قانون اساسي و ممنوعيت هرگونه فعاليت تبليغاتي با استفاده از امكانات بيت‌المال را جرم و قانون‌شكني خواند. صادقي، نماينده تهران در توييت خودش با زبان كنايه‌آميز نوشته بود: آغاز عمليات بزرگ مردمي توزيع صدها تن «آرد تبركي»در بين مردم خوزستان؛ آرد از سيب‌زميني مغذي‌تر است؟! اشاره صادقي به «سيب‌زميني» همان اقدام دولت نهم در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري دهم و توزيع رايگان سيب‌زميني بود. اما اين نامه علاوه بر واكنش‌هاي زيادي كه در فضاي مجازي داشته با واكنش چهره‌هاي سياسي هم همراه بوده است.  علاوه بر اين آرين‌منش، دبير حزب موتلفه خراسان رضوي هم به جماران گفت: قرار نيست به خاطر اينكه انتخابات در پيش است فعاليت‌هاي كشور در طول يك ماه مانده به برگزاري انتخابات، متوقف و رييس‌جمهور و مسوولان كشور ممنوع‌التصوير شوند. آيا در گذشته فعاليت‌هاي دولت‌ها از هر جناحي كه بوده‌اند، زمان انتخابات از سوي صدا و سيما متوقف مي‌شده است؟ به نظر نمي‌رسد كه در گذشته همچنين چيزي بوده باشد و قانون انتخابات هم در اين موارد ساكت است.

انتقادات اقتصادي

با تمام اينها اما رييسي در كنار قاليباف دو كانديداي پركار اصولگرا هستند كه هيچ فرصتي را براي حمله به اقدامات دولت از دست نمي‌دهند. ابراهيم رييسي كه رييس‌جمهور را از فعاليت‌هاي تبليغاتي برحذر داشته با حضور زودهنگام در جمع‌هاي انتخاباتي ديروز در جمع فعالان اقتصادي كارآفرين بخش خصوصي، تعاوني و اصناف حاضر شد و عملكرد اقتصادي دولت را زير سوال برد. از جمله گفته بود: وضع فعلي مناسب اقتدار اين نظام و شايسته مردم نيست كه جوان بيكار ما از خانواده خود خجالت بكشد. يا اينكه چرا دولت فقط از ۳۰ درصد ظرفيت متخصصان بهره مي‌برد؟ هرچه هست ظاهرا رقابت براي ابراهيم رييسي جدي است. اما او با اين حمله زودهنگام انتخاباتي به رقيبش پيروز خواهد شد؟ بايد منتظر ماند و ديد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین