|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۱۴۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید دیروز اعلام کرد: ترامپ به روشنی گفته که انتظار دارد، دولت روسیه تنش ها را در اوکراین کاهش داده و شبه جزیره کریمه را به این کشور بازگرداند.
دولت آمریکا در 24 ساعت گذشته سه بار مواضع ضدروسی گرفته که تازه ترین آن ضرورت برتری داشتن (نظامی) واشنگتن بر مسکو هنگام مذاکره است.

 در تازه ترین اظهارنظر مقام های دولت ترامپ، ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در نشست همتایان خود در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، گفت: در حالیکه واشنگتن و متحدانش برای همکاری با روسیه تلاش می کنند، اگر مسکو تصمیم به انجام اقدام های متناقض قوانین بین المللی بگیرد، باید دفاع کنیم.

روزنامه های روسیه امروز (پنجشنبه) سخنان رئیس پنتاگون را با عناوین «وزیر دفاع آمریکا: فقط از موضع برتر می توان با روسیه گفت وگو کرد» و «رئیس پنتاگون از لزوم مذاکره با مسکو از موضع برتر سخن گفت»، بازتاب دادند.

همزمان با اظهارات متیس، کرتنی هیلسون سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آمریکا برای پشتیبانی جدی از ارتش اوکراین مصمم است.

روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس امروز نوشت: باب یورک معاون اول وزیر دفاع آمریکا بر حمایت از ارتش اوکراین، حفظ تمامیت ارضی، استقلال و حق حاکمیت اوکراین تاکید کرد و گفت که پشتیبانی های واشنگتن از کی یف ادامه می یابد.

اشاره این مقام پنتاگون می تواند به شبه جزیره کریمه باشد که سال 2014 براساس نتایج یک همه پرسی از اوکراین جدا و به روسیه منضم شد و دونالد ترامپ هم بازپس گرداندن آن را خواستار شده، ولی با پاسخ منفی و فوری مسکو رد شد.

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید دیروز اعلام کرد: ترامپ به روشنی گفته که انتظار دارد، دولت روسیه تنش ها را در اوکراین کاهش داده و شبه جزیره کریمه را به این کشور بازگرداند.

روسیه به این موضع گیری کاخ سفید پاسخ فوری داد و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور با اعلام اینکه «کریمه بازپس دادنی نیست»، دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر مالکیت اوکراین بر این شبه جزیره را قاطعانه رد کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود با بیان اینکه روسیه قصد ندارد، کریمه را به اوکراین بازگرداند، اظهار کرد: قلمرو کشور ما به هیچ کشوری واگذار نمی شود و کریمه نیز بخشی از فدراسیون روسیه است.

پیش از این هم نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود: خواستار گسترش روابط با روسیه هستیم، اما وضعیت ناراحت کننده شرق اوکراین، مساله ای است که محکومیت آشکار و شدید اقدام های روسیه را طلب می کند.
هیلی در نشست یاد شده تاکید کرد که تحریم ها علیه روسیه تا بازگشت شبه جزیره کریمه به خاک اوکراین لغو نخواهد شد.
مواضع ضدروسی دولت جدید آمریکا به ویژه در حوزه اوکراین در حالی ابراز می شود که ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی، احتمال تغییر دیدگاه آمریکا در باره الحاق کریمه به روسیه و همچنین لغو شدن تحریم ها علیه مسکو را مطرح کرده بود.
اما وی پس از به قدرت رسیدن در یک کنفرانس خبری با ترزا می نخست وزیر انگلیس در واشنگتن گفت که صحبت از لغو تحریم ها در مورد روسیه هنوز خیلی زود است.
از سوی دیگر، این موضع بر خلاف وعده های قبلی کارتر پیچ مشاور ترامپ است که پیش از آغاز کار دولت جدید این کشور با بیان سخنانی در مسکو نشان داد، واشنگتن پس از باراک اوباما سیاست های متفاوتی در باره کریمه پیش خواهد گرفت.

مشاور ترامپ در سفر به مسکو (آذرماه) گفت که پس از دوره مسئولیت اوباما (20ژانویه 2017)، سیاست آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ در قبال روسیه و مساله اوکراین تغییر می کند.

پیچ در گفت وگو با خبرگزاری روسیا سگودنیا، اظهار کرد: امکان رهایی واشنگتن از اطلاعات نادرست در باره مساله شبه جزیره کریمه و تغییر خط مشی سیاسی در مورد پذیرفتن الحاق این منطقه به روسیه وجود دارد.

سیاست های ضدروسی آمریکا که در چهار سال دوم ریاست جمهوری اوباما به صورت پیگیرانه با همراهی اتحادیه اروپا اجرا شد، افزون بر تداوم تحریم های سه ساله علیه مسکو، توقف تقریبی کار نهاد شورای روسیه-ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) و خروج این کشور از جمع قدرت های برتر صنعتی جهان یا جی هشت را در پی داشت.

اختلاف اصلی غرب و مسکو بر سر الحاق شبه جزیره کریمه در دریای سیاه به روسیه است.

این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار تن جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رئیس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور اضافه شده بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین