|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵
کد خبر: ۱۴۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
آنها در اکتشافات خود ابزارهای نخ‌ریسی و سوزن‌های استخوانی را نیز کشف کردند که بیانگر این مطلب است که ساکنان منطقه «جیاهو» نخ‌ریسی ابتدایی انجام می‌دادند و مهارت‌های دوخت و دوز برای تولید پارچه داشته‌اند.
دانشمندان قدیمی‌ترین شواهد تولید ابریشم توسط انسان را در یک مقبره متعلق به دوران نوسنگی در چین کشف کردند.

به نقل از دیلی‌میل، محققان بر این باورند که از 8500 سال پیش در مقبره‌ها از مواد زینتی استفاده می‌شد و شواهد به دست‌آمده نیز حاکی از آن است که ابریشم از عصر نوسنگی تولید می‌شد. آنها در بررسی‌های خود مشخص کردند افرادی که در مقبره‌ها به خاک سپرده می‌شدند، هنگام دفن در جامه‌های ابریشمی پوشیده می‌شدند.

باستان‌شناسان دانشگاه علوم و فناوری چین سه مقبره را در مناطقی از وجود شواهدی از دوران نوسنگی مورد مطالعه قرار دادند. «جیاهو» یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های عصر نوسنگی در مرکز چین است که در میانه ایالت «حنان» واقع شده است. این منطقه به خاطر کشف ابزارآلات موسیقی اولیه مانند فلوت‌های استخوانی، عسل و میوه، برنج‌های اولیه خانگی در شمال چین و همچنین اولین نوشته‌های تصویری یافت‌شده شهرت دارد.


مقبره‌ای از دوران نوسنگی که نخ ابریشم متعلق به 5800 سال پیش در آن کشف شده است


محققان بعد از شنیدن داستان‌هایی درباره پرورش کرم ابریشم و بافندگی با ابریشم که در این منطقه آغاز شده بود، احتمال می‌دهند ابریشم اولین بار در این منطقه تولید شده باشد. افسانه‌های موجود کشف ابریشم را به یک امپراتوری زن متعلق به هزاران سال پیش می‌دانند که نخ‌های ظریف ابریشم را بعد از قرار دادن پیله‌های کرم ابریشم در چای از هم جدا می‌کرد.


ویرانه‌های جیاهو که در آن نشانه‌هایی از حضور نخ ابریشم کشف شده است

زمانی که دانشمندان خاک سه مقبره را مورد مطالعه قرار دادند، توانستند پپتیدهای کرم ابریشم را پیدا کنند که همان پروتئین موجود در ابریشم است. پیش از این، تنها شواهد یافت‌شده از تولیدات ابریشمی در دوران نوسنگی در قالب ابزارهای تولید ابریشم مانند چرخ‌های ریسندگی بوده است.

ابریشم از آنجایی که به آسانی تجزیه می‌شود، به ندرت در مقبره‌های قدیمی می‌توان آثاری از آن پیدا کرد. محققان در مطالعات اخیر ردپاهایی از ابریشم را در خاک سه مقبره متعلق به دوران نوسنگی یافتند که قدمت آن حدود 3500 سال پیش از زمانی است که در تحقیقات پیشین به دست آورده بودند.

آنها در اکتشافات خود ابزارهای نخ‌ریسی و سوزن‌های استخوانی را نیز کشف کردند که بیانگر این مطلب است که ساکنان منطقه «جیاهو» نخ‌ریسی ابتدایی انجام می‌دادند و مهارت‌های دوخت و دوز برای تولید پارچه داشته‌اند.

محققان امیدوارند که در مطالعات آینده به نشانه‌های بیشتری از ابریشم در این منطقه و سایر مناطق دست یابند.



منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین