|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۴۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
وی خاطرنشان کرد:‌ مردم نشان دادند ارادت و وفاداری که به این شخصیت‌ها دارند، با توجه به تبلیغات منفی صدا و سیما و تبلیغات رسانه‌های خارجی تغییری نمی‌کند و این تبلیغات در رویکرد مردم اثری ندارد.
خیل مردمی که بدون برنامه‌ریزی رسمی، در یک روز تعطیل خود را به خیابان انقلاب رساندند تا آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی را تا خانه ابدی‌اش بدرقه کنند، نشان داد تلاش‌های گذشته برای تخریب شخصیت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، چیزی جز آب در ‌هاون کوبیدن نبوده است.

این حضور چنان بود که رسانه ها و همه طیف‌های سیاسی را به اذعان این حقیقت واداشت که این مراسم تشییع، پس از تشییع بنیانگذار انقلاب اسلامی بی سابقه بوده است. اما اتفاق سه‌شنبه گذشته، تنها در کمیت بی سابقه نبود. کیفیت حضور مردم، اینکه از همه سلایق و افکار اجتماعی و سیاسی، بدون شائبه و حاشیه‌سازی در مراسم تشییع شرکت کردند، چیزی نبود جز نمادی از وحدت مردم، امری که رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره بر آن تأکید داشت. فعالان سیاسی معتقدند این مراسم علاوه بر وحدت، پیام‌های دیگری نیز با خود داشت، اینکه مردم نشان دادند راه اعتدال را برگزیده‌اند و تحت تأثیر تبلیغات سوء اقلیت تندرو قرار نمی‌گیرند. دیدگاه‌های این چهره‌ها را می‌خوانید.
ترکان: مردم راه اعتدال را برگزیده‌اند
عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه با تأکید بر اینکه شیعه راه اعتدال است و راه افراط و تفریط نیست، گفت که مردم با حضور گسترده خود در مراسم تشییع شخصیتی که نماد اعتدال و میانه‌روی بوده است، نشان داد‌اند که راه اعتدال را انتخاب کرده‌اند.
اکبر ترکان که عضویت در کابینه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی را نیز در کارنامه خود دارد، با اشاره به شدت گرفتن اختلاف‌ها در جامعه، حتی میان خانواده‌ها تا پیش از شهادت شهید بهشتی، اضافه کرد: اما شهادت مظلومانه شهید بهشتی، آغازگر حرکتی برای وحدت و یکپارچگی جامعه شد، امروز نیز معتقدم که باید به احترام آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، از ضایعه رحلت ایشان برای وحدت جامعه استفاده کرد، البته با این شرط که همه جریان‌های سیاسی برای این وحدت تلاش کنند و منتظر اقدام دیگران نمانند.
وی، اعطای عزت از سوی خداوند به رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را، پیام دیگر مراسم روز سه‌شنبه دانست و افزود: این عزت بویژه به رخ کسانی کشیده شد که در سال‌های اخیر اقدامات ناروایی را انجام دادند، گویی هرچه بر شدت تخریب‌ها افزوده شد، خداوند نیز در مقابل عزت او را در جامعه زیادتر کرد.ترکان، حضور باصفای مردم را به صفای شخصیت آیت‌الله‌ هاشمی مرتبط دانست و درباره تخریب کنندگان شخصیت این چهره برجسته انقلاب اسلامی گفت: کسانی که در سال‌های گذشته دچار لغزش شدند، در پیشگاه خداوند استغفار کنند، زیرا دیگر آیت‌الله‌ هاشمی نیست تا از او حلالیت بطلبند.
کرباسچی: مردم معدل فهم خود را نشان دادند
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز در تعبیر خود از حضور مردم در مراسم تشییع گفت: مردم ثابت کردند معدل فهم‌شان نسبت به کسانی که به آنان وفادار هستند، قابل قبول است. به گزارش ایسنا، غلامحسین کرباسچی همچنین از رویکرد صدا و سیما به این شخصیت پیش از رحلتش انتقاد کرد و افزود: عملکرد صدا و سیما در گذشته نسبت به شخصیت آیت‌الله‌ هاشمی به گونه‌ای بوده است که اقدامات سه روز گذشته آن برای مردم باورکردنی نیست‌، اما اگر صدا و سیما قبلاً در مورد شخصیت آیت‌الله‌ هاشمی متعادل‌تر عمل کرده بود، بهتر می‌شد.
وی خاطرنشان کرد:‌ مردم نشان دادند ارادت و وفاداری که به این شخصیت‌ها دارند، با توجه به تبلیغات منفی صدا و سیما و تبلیغات رسانه‌های خارجی تغییری نمی‌کند و این تبلیغات در رویکرد مردم اثری ندارد.
منتجب‌نیا: کشور متعلق به یک جناح نیست

قائم مقام حزب اعتماد ملی، پیام حضور گسترده مردم، از طیف‌ها، افکار و با سلایق مختلف در مراسم تشییع را در این دانست که کشور متعلق به یک جناح نیست. در درون سرزمین بزرگ ایران، مردمی با سلایق، علایق و مذاهب مختلف زندگی می‌کنند و همه باید به صورت مساوی از منزلت و امکانات کشور برخوردار باشند.
حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا با تأکید بر اینکه کشور متعلق به هیچ قوم، قبیله، حزب و سلیقه‌ای نیست و همه مالک کشورند و نسبت به آن احساس وظیفه می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر مردم در مناسبت‌های مختلف، بویژه انتخابات حضور می‌یابند، در مقابل ما نیز نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که بخشی از مردم احساس کنند حاکمیت نسبت به آنان به گونه متفاوتی رفتار کرده و آنان را شهروند درجه دوم می‌داند.
این فعال سیاسی، حضور گسترده مردم را نشانگر آن دانست که مردم نسبت به بداخلاقی‌های سیاسی عکس‌العمل منفی از خود نشان می‌دهند، ادامه داد: مردم نشان دادند که تخریب‌ها اثری در روحیه و نگاه آنان ندارد، بلکه این رفتارها باعث افزایش حساسیت مردم می‌شود، چنان‌که مشاهده می‌کنیم هرگاه شخصیتی آماج حملات، توهین‌ها و تخریب‌ها قرار می‌گیرد، علاقه مردم به این چهره‌ها بیشتر می‌شود.قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز همچون ترکان ابراز امیدواری کرد بعد از رحلت آیت‌الله‌ هاشمی که فاجعه‌ای جبران ناشدنی است، مردم و مسئولان از زندگی و مشی او الگو بگیرند و این انقلاب و نظام را بر اساس روحیه اعتدال که همیشه شعار آیت‌الله بوده است، به پیش ببرند.
لطف‌الله میثمی: مردم به اعتدال رسیدند
لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی که خود در مراسم تشییع آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی حضور داشت، از باشکوه بودن و حضور اقشار مختلف مردم در این مراسم گفت و افزود: اینکه مردم در این مراسم شعار می‌دادند که «هاشمی‌ هاشمی راهت ادامه دارد» مؤید این واقعیت است که مردم به واقع دریافته‌اند که افراطی چپ و راست برای جامعه مطلوب نیست و از دل این دو، به اعتدال رسیده‌اند، آن را تنها راه اداره مطلوب کشور می‌دانند و این راه را تداوم خواهند داد. وی با بیان اینکه آیت‌الله‌ هاشمی در نظام بودند، اما دغدغه‌ها و نیازهای مردم را دنبال می‌کرد، ادامه داد: ما کمتر چنین شخصیت سیاسی را داریم که در نظام باشد، اما مردم را نمایندگی کند، در عین اینکه بعضی‌ها هم هستند که در مردم هستند، اما نظام را نمایندگی می‌کنند، اما رویکرد آقای‌ هاشمی، کم نظیر بوده است.
میثمی با ابراز تأسف از هجمه‌های «آشتی ناپذیری» که از سوی «افراد فاقد سابقه سیاسی و انقلابی» علیه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی اعمال می‌شد، اضافه کرد: این هجمه‌ها در حالی صورت می‌گرفت که آقای‌ هاشمی وزنه اعتدال بود، امروز نیز امیدواریم و آرزو می‌کنیم که این اعتدال برقرار باشد و در جامعه و میان فعالان سیاسی ما از بین نرود.
ابراهیمی: راه‌ هاشمی باید ادامه یابد
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، پیام تشییع باشکوه پیکر آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی را، تداوم راه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی دانست و گفت: راه ایشان حفظ وحدت، انسجام و یکپارچگی کشور، براساس مشارکت مردم بود.
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، با اشاره به اینکه بعد از تشییع پیکر امام(ره) مراسمی به این عظمت و وسعت ندیده است، اضافه کرد: اگر سیاسیون پیام مردم را دریافت نکنند، در واقع کم تجربگی آنان را نشان می‌دهد. هم انقلاب برای‌ هاشمی عزیز بود، هم وحدت و هم خدمتگزاری به مردم. اینها چیزی بود که در بیان مردم کاملاً مشهود بود و این تشییع باشکوه حق آقای‌ هاشمی بود.ابراهیمی، تخریب و توهین به آیت‌الله‌ هاشمی را نشأت گرفته از وسعت شخصیت و جایگاه او دانست و اظهار کرد: کسی که صراط مستقیم را انتخاب می‌کند، طبیعی است که مورد هجمه قرار بگیرد. اما تشییع بیانگر این است که برای توده مردم این حرف‌ها مطرح نیست و اگر انتقادی هم داشته باشند، دشمنی نبود. اما باید بگویم افراد مغرضی که نسبت به ایشان غرض‌ورزی می‌کردند، با اصل انقلاب مشکل داشتند و به دنبال ایجاد اختلاف در جامعه بودند، اطمینان دارم که مرگ ایشان، همچون زندگی‌شان موجب وحدت و انسجام جامعه ما خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین