|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۴۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۰
ترس، بهت و حیرت از جمله ویژگی‌های دوران پسا اوباما است، جایی که حتی مریل استریپ در مراسم جوایز گلدن‌گلوب پشت تریبون رفت و از آینده‌ای مبهم و سخت سخن گفت.
 ترس، بهت و حیرت از جمله ویژگی‌های دوران پسا اوباما است، جایی که حتی مریل استریپ در مراسم جوایز گلدن‌گلوب پشت تریبون رفت و از آینده‌ای مبهم و سخت سخن گفت.

به گزارش دنیای اقتصاد، اما باراک اوباما رئیس‌جمهوری که روزهای مدیریتش بر آمریکا به‌شمارش افتاده، در آخرین سخنرانی خود همه را به خوش‌بینی دعوت کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان او روز سه‌شنبه در یک سخنرانی از همه خداحافظی کرد. او هفته بعد همین موقع کاخ سفید را تحویل دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید این کشور خواهد داد. سی‌ان‌ان در توصیف سخنرانی روز آخر او می‌نویسد: محبوب اما از نظر سیاسی فروتنانه عمل کرد. او در این سخنرانی تاکید کرد که هرگز از نگاه رو به جلو برای تغییرات دست برنداشته و همچنان به تغییرات بیشتر خوش‌بین است. با این حال او نیز مجبور شد نسبت به آینده دموکراسی در ایالات متحده هشدار دهد شاید اگر ترامپ انتخاب نمی شد اوباما نیز در سخنرانی خداحافظی خود مجبور نبود نسبت به عاقبت و سرانجام دموکراسی در این کشور دل نگران باشد و مردم را نسبت به ضرورت محافظت از میراث تاریخی دموکراسی در آمریکا آگاه کند.

سخنرانی اوباما در شرایطی صورت گرفت که گاهی او احساساتی می‌شد و لرزه بر صدایش می‌افتاد و حتی چند بار قطرات اشکی در چشمانش جمع شد. دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما پس از هشت سال حضور در کاخ سفید، 8 روز دیگر به پایان می‌رسد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، روز ۲۰ ژانویه به‌طور رسمی سوگند یاد می‌کند. این سخنرانی در مرکز همایش «مک کورمیک» در شهر شیکاگو با حضور ۲۰ هزار نفر برگزار شد.

باراک اوباما در این سخنرانی خطاب به مردم آمریکا تاکید کرد: بزرگ‌ترین افتخارم خدمت به شما بود. وی در ادامه گفته است: اگر هشت سال پیش من می‌گفتم، آمریکا قادر خواهد بود که روند بزرگ‌ترین رکود اقتصادی خود را معکوس کند، خودرو‌سازی را احیا کند، طولانی‌ترین دوران اشتغال‌زایی را در تاریخ داشته باشد، اگر من می‌گفتم، فصل تازه‌ای از روابط با مردم کوبا گشوده خواهد شد و با ایران بر سر مسائل هسته‌ای توافق خواهد شد و می‌گفتم مغز و طراح حملات یازدهم سپتامبر از بین خواهد رفت، اگر به شما می‌گفتم حق بیمه برای ۲۰ میلیون شهروند تامین خواهد شد، شما می‌گفتید اینها بلندپروازانه است.

اشارات اخیر باراک اوباما به دستاوردهای دولت او در هشت سال گذشته در عرصه داخلی و بین‌المللی است.رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین سخنرانی خود تصریح کرد: جهان در 10 روز آینده شاهد یکی از درخشان‌ترین نشانه‌های دموکراسی ما خواهد بود. انتقال قدرت از یک رئیس‌جمهوری که به‌طور دموکراتیک و آزاد انتخاب شده به‌صورت مسالمت‌آمیز انجام خواهد شد.

هشدار در مورد سرانجام دموکراسی آمریکایی
اوباما در سخنرانی خود از مردم خواست تا در مقابل چالش‌های پیش روی دموکراسی در آمریکا متحد باشند و بدانند که دموکراسی به کسی هدیه داده نمی‌شود، بلکه باید برای آن تلاش و کوشش کرد. وی با این حال تصریح کرد: بدیهی فرض کردن دموکراسی، تهدیدی برای دموکراسی است. رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است: آنچه من آموخته‌ام این است که تغییر زمانی محقق می‌شود که مردم عادی نیز در آن مشارکت داشته باشند و در کنار هم گرد آمده و با یکدیگر آن را درخواست کنند. وی با این حال تصریح کرده است: یکی از خطرهای پیش‌روی دموکراسی در آمریکا مساله «ترس» است که باعث می‌شود تعادل نظام دموکراتیک به‌هم بخورد.

باراک اوباما با اشاره به چالش‌های پیش‌روی آمریکا گفت: هوشیار باشیم اما نترسیم. داعش مردم بی‌گناه را می‌کشد اما آنها نمی‌توانند آمریکا را شکست دهند، مگر اینکه در این جنگ، ما به قانون اساسی و اصول بنیانی خود خیانت کنیم. وی اضافه کرد: رقبایی چون چین و روسیه نمی‌توانند مانند ما درجهان موثر باشند مگر اینکه ما آنچه را که برایش مبارزه می‌کنیم، رها کنیم و کشور خود را تبدیل کنیم به کشور بزرگی که کشور‌های کوچک در اطراف خودش را آزار و اذیت می‌کند.

باراک اوباما همچنین در این شب تاکید کرد: دموکراسی مستلزم این نیست که همه یکپارچه و یک شکل و هم‌عقیده باشند. بنیانگذاران این کشور با هم اختلاف داشتند، ولی در ‌‌نهایت با یکدیگر مصالحه کردند. آنها انتظار دارند که ما نیز چنین کنیم. وی در این زمینه تصریح کرد: «قانون اساسی ما چیزی جز یک تکه کاغذ نیست. از خودش هیچ قدرتی ندارد. ما، مردم، به آن قدرت می‌دهیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه به تهدیدهایی مانند نابرابری، تبعیض نژادی و فرصت‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: دموکراسی ما نتیجه نخواهد داد، مگر اینکه برای همگان فرصت اقتصادی مهیا کند. وی با این حال تاکید کرد که آمریکا نسبت به هشت سال گذشته به جای بهتری تبدیل شده و در موقعیت قوی‌تری قرار گرفته است. رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد: نسبت به آینده کشور در مقایسه با زمانی که روی کار آمد، خوش‌بین‌تر است. باراک اوباما در انتهای سخنرانی خود از میشل اوباما، همسرش برای همراهی‌اش طی ۲۵ سال گذشته تشکر کرد. وی همچنین از جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا تمجید کرد و گفت: طی این سال‌ها او را مانند برادر خود می‌داند.

اوباما «آمار» داد
سخنرانی روز سه‌شنبه باراک اوباما دفاع از خود بود. او در این روز سعی کرد با ارائه آمار چهره دولت خود را در 8 سال گذشته مقبول نشان دهد. اوباما در این روز سعی کرد از اوباماکر دفاع کند و به‌رغم انتقاداتی که جمهوری‌خواهان همواره از آن دارند، موفق‌ترین برنامه دوران کاری‌اش معرفی کرد. او گفت از زمانی که قدرت را در دست گرفت، افراد بیشتری در آمریکا تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتند. وی همچنین آمار اشتغال در دوران حکومت خود را راضی‌کننده خواند.

اوباما البته به‌رغم خوش‌بینی‌اش یک توصیه هم به دموکرات‌ها داشت. او گفت که متعهد است تا قدرت را مسالمت‌آمیز به جانشین خود دونالد ترامپ تحویل دهد اما از دموکرات‌ها خواست در دام فرماندهی کل قوایی وی نیفتند. اوباما در این سخنرانی البته اشاره‌ای هم به موضوع نژادپرستی در کشورش داشت و گفت که آمریکایی‌ها هر روز بیشتر از گذشته تلاش می‌کنند تا شناخت بهتری از هم به‌دست آورند. اوباما پس از 8 سال ریاست از مردم آمریکا خواست که با تفاوت‌های یکدیگر بیشتر آشنا شوند و یک آشتی ملی ترتیب دهند.

اوباما در این زمینه تاکید کرد: در سال‌های پیش رو سهم بیشتری از نیروی کار به کودکان دو رگه تعلق خواهد گرفت. او همچنین خواست تا برای کمک به کودکان مهاجر قوانین بهتری تصویب شود. اوباما البته هشدار داد که قوانین به تنهایی کارگر نیست و قلب‌ها نیز باید در این زمینه تغییر کند. سخنان باراک اوباما در شرایطی مطرح می‌شود که در سال گذشته به‌دلیل کشته شدن چند سیاه‌پوست توسط نیروهای پلیس، اعتراضات فراگیری در ایالات‌متحده رخ داد.

با این حال وی از مردم آمریکا خواست تا با اقلیت‌ها و آمریکایی‌آفریقایی‌ها همدلی بیشتری داشته باشند. او گفت شاید از نظر اقلیت‌ها و آفریقایی-‌آمریکایی‌ها طبقه متوسط سفید از همه مزایا استفاده می‌کند؛ اما کسی نمی‌بیند که او هم با اقتصاد، فرهنگ و تغییرات فناوری دست و پنجه نرم می‌کند. گفته می‌شود باراک اوباما برای این سخنرانی ماه‌ها مطالعه کرده است. او زمانی که حکومت را از جورج بوش پسر تحویل گرفت جوان و فردی ناشناخته بود. او قدرت را زمانی در دست گرفت که آمریکا با بزرگ‌ترین بحران مالی خود دست و‌پنجه نرم می‌کرد و آمریکا دو کشور را در اشغال خود داشت.

ساشا کجا بود؟
در روزی که اوباما با مردم آمریکا خداحافظی کرد بزرگ‌ترین دختر وی به نام ساشا در مراسم نبود. همین امر موجب شد سریعا شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان دهند و به‌دنبال ساشا اوباما بگردند. در همین زمینه گفته می‌شود در حین سخنرانی باراک اوباما هشتگ «ساشا کجاست؟» به سرعت در اینترنت فراگیر شد و برخی از کاربران نیز سعی می‌کردند از غیبت وی جوک بسازند. برخی می‌گفتند ساشا اوباما برای حضور در دوره‌های ضدتروریستی غایب بوده و برخی دیگر نیز می‌گفتند او به کمپین «ترامپ مالیاتت را بپرداز» پیوسته است. اما یکی از مقامات کاخ سفید می‌گوید ساشا اوباما تنها به این دلیل که امتحان داشته در مراسم غایب بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین