|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۱۰۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
شیدا ملک افضلی با اعلام این خبر تاکید کرد: احتمال شدت آلایندگی ذرات معلق تا مقادیر ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب برای استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان متصور است.
رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار عنوان کرد: طبق تصاویر ماهواره‌ای سامانه بین المللی رصد پدیده ریزگردها وابسته به سازمان بین المللی هواشناسی، طی ۲ روز آینده، استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام، بخش‌هایی از کرمان، سمنان، کرمانشاه و مرکزی با پدیده ریزگردها مواجه خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، شیدا ملک افضلی با اعلام این خبر تاکید کرد: احتمال شدت آلایندگی ذرات معلق تا مقادیر ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب برای استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان متصور است.

رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار، متداول‌ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود را تحریک مجاری هوایی فوقانی دستگاه تنفسی، سوزش چشم و درد قفسه سینه و نفس تنگی برشمرد و گفت: معمولا نوزادان و کودکان، نوجوانان و سالخوردگان و همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماری قلبی عروقی، آسم، برونشیت، آمفیزم و جانبازان شیمیایی ممکن است آسیب پذیری بیشتری داشته باشند.

رئیس گروه سلامت هوا افزود: وقوع پدیده ریزگردها می‌تواند واکنش‌های حساسیتی، حملات قلبی و تنفسی را تشدید و مشکلات استنشاقی حادی را ایجاد کند.

وی با بیان مواردی از خود مراقبتی و کاهش تبعات مواجهه با ریزگردها گفت: افراد از حضور و فعالیت غیر ضروری تا رفع آلایندگی در فضاهای آزاد خودداری کنند، در صورت الزام به حضور در فضای آزاد حاوی ریزگردها این زمان را به حداقل ممکن کاهش دهند و از باز نگاه داشتن درب و پنجره ها و از نفوذ گرد و غبار به داخل منزل، محل کار و اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی جلوگیری به عمل آورند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه عمدتا وقوع پدیده ریزگردها در فصول گرم سال اتفاق می‌افتد برای پیگشیری و عدم ورود ریزگردها به فضای بسته به منظور استفاده از وسایل سرمایشی، در منزل، محل کار، اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از سیستم‌های خنک کننده چرخشی هوای فضای داخل نظیر تهویه مطبوع استفاده شود و در این شرایط کولرهای آبی و پنکه ها به دلیل امکان نفوذ هوای حاوی ریزگرد به فضای داخل و معلق نگه داشتن ذرات در هوای داخل توصیه نمی‌شود.

وی گفت: حتما کلیه افراد با سابقه بیماری‌های زمینه‌ای و گروههای حساس برای پیشگیری از حملات تنفسی و قلبی به منظور مراقبت‌های دارویی و بازتوانی با پزشک خود مشورت کنند.

رئیس گروه سلامت هوا در پایان گفت: هموطنان به منظور جلوگیری از نشست و امکان آلودگی ثانویه بر روی مواد غذایی و آشامیدنی در منازل، محل کار و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از پوشش مناسب استفاده کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین