کد خبر: ۲۹۹۰۴۴
تاریخ انتشار:۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
ترکیه از پیش شرط دولت وفاق لیبی برای قبول آتش‌بس با حفتر خبر داد


وزیر خارجه ترکیه از پیش شرطی که دولت وفاق ملی لیبی برای قبول آتش‌بس با تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی گذاشته است، خبر داد.

به گزارش فارس، وزارت خارجه ترکیه گفت که دولت لیبی آتش‌بس در این کشور را جز در صورت عقب نشینی نیروهای تحت فرماندهی ژنرال حفتر از شهر «سرت» و پایگاه هوایی «الجفره» و بازگشت به خط توافق «الصخیرات»، نمی‌پذیرد.

«مولود چاووش اوغلو»و وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی زبان «فایننشال تایمز» گفت: «ترکیه می‌گوید تا زمانی که حفتر عقب نشینی نکند، آتش‌بسی در لیبی نخواهد بود».

وزیر خارجه ترکیه، دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس را در ادامه عملیات علیه نیروهای حفتر در صورت عقب نشینی این نیروها از شهر ساحلی سرت و منطقه الجفره که یک پایگاه هوایی استراتژیک در آنجاست ، مصمم خواند.

اوغلو به خطر ادامه درگیری‌ها در لیبی که آن را جنگ نیابتی در این کشور خواند اشاره کرد و گفت: «تشدید تنش‌ها می‌تواند به وقوع درگیری مستقیم میان نیروهای بیگانه حامی طرف‌های مختلف در لیبی منجر شود».

وزیر خارجه ترکیه درباره حمله هوایی به پایگاه هوایی الوطیه در غرب لیبی گفت: «در این خصوص تحقیقات در حال انجام است و عاملان آن مجازات خواهند شد».

او به حضور نیروهای آموزشی و فنی ترکیه‌ای در پایگاه الوطیه اشاره کرد که نیروهای حفتر آن را در ۱۸ ماه مه گذشته به تصرف خود درآوردند و افزود: «به نیروهای ترکیه‌ای در این پایگاه در حمله هوایی مذکور آسیبی نرسید».

اوغلو تصریح کرد که روسیه ماه گذشته در جریان سفر هیئتی از این کشور به استانبول پیشنهادی را درباره آتش‌بس ارائه داد که شامل تاریخ و ساعت مشخصی برای ایجاد آتش‌بس در لیبی بود.

وزیر خارجه ترکیه گفت که در گفت‌وگوهای ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی، دولت وفاق پیش شرطی را برای آتش‌بس تعیین کرده است که آن هم عقب‌نشینی حفتر از سرت و الجفره و بازگشت به خط توافق الصخیرات است که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده است.

اوغلو گفت:«توپ اکنون در زمین طرف مقابل است، آنها باید این پیش شرط‌ها را برای ایجاد آتش‌بس پایدار بپذیرند».

وزیر خارجه ترکیه در پایان سخنان خود گفت: «ترکیه هیچ گونه افزایش تنش یا جنگی در منطقه را تایید نمی‌کند در حالی که دیگران از کودتاچیان حفتر حمایت می‌کنند».

به دنبال شدت گرفتن درگیری‌ها در لیبی، طرف‌های خارجی هم پایشان به این بحران باز شده و کشورهای مختلف طرف یکی از این دو طرف اصلی درگیری را گرفته‌اند.

طبق گزارش‌ها، روسیه، مصر، امارات عربی متحده و برخی کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه حامی نیروهای حفتر هستند و ترکیه و قطر از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور مصر هم با بالا گرفتن تنش‌ها نیروهای ارتش خود را به حال آماده باش درآورده و تاکید کرده که شهر سرت و پایگاه الجفره برای مصر هم خط قرمز است و امنیت ملی مصر هم متاثر از آن است.