کد خبر: ۲۸۳۸۵۳
تاریخ انتشار:۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
عوامل اصلی اغتشاشات شناسایی شده‌اند
در ادامه این بیانیه آمده: یقیناً دشمنان دلبسته به این اغتشاشات همچون گذشته دستاوردی جز شرمندگی و سرافکندگی نخواهند داشت. برقراری امنیت و آرامش مردم شریف و ملت عزیز ایران را وظیفه دینی و ملی خویش می‎دانیم و به رهبر فرزانه و مردم سربلند کشور اطمینان می‎دهیم که در این راه از هیچ گونه مجاهدتی دریغ نخواهیم کرد.
  وزارت اطلاعات هم با صدور بیانیه‌ای درباره مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت اعلام کرد که عوامل اصلی اغتشاشات دو روز گذشته شناسایی و اقدام مناسب در حال انجام است. به گزارش ایسنا، در متن بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: با توجه به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) درخصوص مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، به آگاهی ملت شهیدپرور می‌‏رساند؛ این وزارتخانه ضمن نصب‌العین قرار دادن منویات معظم‌له و توجه دادن همه مسئولین امر به وظایف خود، برخورد با اشرار را وظیفه خود می‎داند و با هرگونه عوامل ناامنی و برهم زدن امنیت و آرامش ملت شریف، برخورد قاطع می‎کند. ضمناً، عوامل اصلی اغتشاشات دو روز گذشته شناسایی و اقدام مناسب در حال انجام است که نتیجه آن، متعاقباً به آگاهی ملت شریف خواهد رسید. در ادامه این بیانیه آمده: یقیناً دشمنان دلبسته به این اغتشاشات همچون گذشته دستاوردی جز شرمندگی و سرافکندگی نخواهند داشت. برقراری امنیت و آرامش مردم شریف و ملت عزیز ایران را وظیفه دینی و ملی خویش می‎دانیم و به رهبر فرزانه و مردم سربلند کشور اطمینان می‎دهیم که در این راه از هیچ گونه مجاهدتی دریغ نخواهیم کرد.

خشونت و خسارت اعتراضات بنزینی چقدر بود؟

همچنین براساس گزارشی که در خبرگزاری فارس منتشر شده، اولین برآوردهای یک نهاد امنیتی از میزان اعتراضات بنزینی در روزهای گذشته از حجم خشونت گسترده و سازماندهی شده حکایت دارد. براساس این گزارش، تعداد کل معترضان و آشوبگران از شب جمعه تا روز یکشنبه مجموعاً 87 هزار و 400 نفر برآورد شده که از این میزان حدود 82 هزار و 200 نفر مرد و 5 هزار و 200 نفر آنها زن بوده‎اند. بخش قابل توجهی از معترضان صرفاً در محل تجمعات حاضر بوده و با هسته مرکزی اغتشاشات همراهی نداشتند. با این حال برای بسیاری از آنها پیامک هشدار توسط دستگاه‎های امنیتی ارسال شده است. شیوه عملکرد هسته اصلی خشونت نشان می‌دهد که این افراد کاملاً آموزش دیده بوده و برخلاف بسیاری از مردم که از افزایش ناگهانی بنزین غافلگیر شده‌اند، این افراد مترصد و آماده چنین موقعیتی بوده‌اند.

براساس این گزارش، از میان هزار و 80 شهر و شهرستان کشور، اعتراضات و تجمعات کوچک و بزرگ در 100 نقطه کشور صورت گرفته که جمعیت این تجمعات بین 50 تا حداکثر هزار و 500 نفر تخمین زده شده است. حجم خشونت و میزان تخریب آشوبگران نسبت به تجمعات دی ماه 96 گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده و در نتیجه آسیب‌های جانی و مالی در مقایسه با آن افزایش داشته است. در استان‌های خوزستان، تهران بزرگ، فارس و کرمان بیشترین آسیب به اموال عمومی زده شده است.

آمار دقیقی از میزان کشته شده‌ها در دسترس نیست اما بیشترین تلفات مربوط به حمله مسلح به انبارهای نفتی و مقرهای نظامی بوده است که در جریان جلوگیری از انفجار انبارهای نفتی و خلع سلاح مقرهای نظامی به وقوع پیوسته است. تعدادی از نیروهای پلیس و مردمی نیز در این حملات به شهادت رسیدند. حدود هزار نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند و بیش از 100 بانک و 57 فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده یا به غارت رفته است. به عنوان نمونه در یکی از تلخ‌ترین حوادث شنبه شب در استان تهران بعد از حمله به یک بانک و آتش زدن آن، کل ساختمان و طبقات بالایی آن که مسکونی بوده است، دچار حریق شده و عده‌ای در پشت بام ساختمان محبوس شده‌اند. ورود آتش‌نشانی به صحنه به دلیل اجتماع  و توقف ماشین‌ها با تأخیر قابل توجهی صورت گرفته و در لحظات آخر با تلاش مردم و اقدام پلیس جلوی یک فاجعه انسانی گرفته شده است.

در پایان این گزارش آمده که در تهران و شهرستان‌ها کار شناسایی ماشین‌هایی که اقدام به بستن خیابان‌ها می‎کردند انجام شده است که از روز یکشنبه مراحل بازداشت آنها اجرایی می‌‏شود.