کد خبر: ۱۷۹۷۰۸
تاریخ انتشار:۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
نقشه راه «معصوم» و احتمال تعویق رفراندوم
فواد معصوم رئیس جمهوری کرد عراق این روزها شاید یکی از دشوارترین مقاطع مسئولیتی خود را پشت سر می گذارد. از یک سو کردها وی را به عدم حمایت از استقلال کردستان و تحقق اهداف تاریخی خود متهم می کنند و از سوی دیگر بر اساس سوگندی که در پارلمان عراق یاد کرده است موظف به حمایت و تلاش در جهت حفظ تمامیت ارضی این کشور است.
 فواد معصوم رئیس جمهوری کرد عراق این روزها شاید یکی از دشوارترین مقاطع مسئولیتی خود را پشت سر می گذارد. از یک سو کردها وی را به عدم حمایت از استقلال کردستان و تحقق اهداف تاریخی خود متهم می کنند و از سوی دیگر بر اساس سوگندی که در پارلمان عراق یاد کرده است موظف به حمایت و تلاش در جهت حفظ تمامیت ارضی این کشور است.

اگرچه کُردها معتقدند که پست ریاست جمهوری عراق برای آنان دستاوردی در پی نداشته است اما دوران طلایی حضور جلال طالبانی در کاخ ریاست جمهوری عراق هنوز خاطره خوشی برای آنها محسوب می شود. در آن سالها نه از یکه تازی های مسعود بارزانی خبری بود و نه بحران اقتصادی فراگیر اقلیم کردستان وجود داشت. حکومت مرکزی متعهد به تخصیص سهم 17 درصدی کردستان عراق از بودجه عمومی بود و حتی گفته می شد که نه تنها در میان اربیل و بغداد، بلکه طالبانی، حلقه اتصال جریانهای سیاسی عراق به کلی بوده است. شخصیتی که با درک شرایط حساس منطقه ای از جایگاه خوبی در میان کشورها و رهبران منطقه و حتی جهان برخوردار بود. اما غیاب سیاسی طالبانی روابط اقلیم و حکومت مرکزی را به کلی دگرگون ساخت و از طرفی اتحادیه میهنی کردستان را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است. نبود دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان در عرصه سیاسی موجب شده است وحدت رویه این حزب در موضوعات داخلی و عراقی بر خلاف گذشته به دست فراموشی سپرده شود. اینک در چنین شرایطی فواد معصوم کرد که از سهم سیاسی اتحادیه میهنی کردستان تکیه بر صندلی ریاست جمهوری عراق زده است با ارائه نقشه راه جدید، شانس تقویت وجه خود را در عرصه سیاسی عراق در این برهه حساس به نمایش گذاشته است. در صورت موفقیت فواد معصوم می توان اتحاد دوباره عراق را به نام وی نوشت منوط به آنکه هم حزبی های وی در اتحادیه میهنی کردستان، بارزانی را بر این عضو کهنه کار خود ترجیج ندهند.

چهاردهمین بسته خبری خبرگزاری تسنیم را از رفراندوم اقلیم کردستان عراق در ادامه مشاهده می کنید.

درخواست مجدد تعویق  رفراندوم از سوی احزاب منتقد

احزاب جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان که با زمان و مکانیزم برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان مخالف هستند در اطلاعیه مشترکی برگزاری این پروسه را خطری علیه اقلیم کردستان و آینده آن قلمداد کرده اند. در این اطلاعیه با اشاره به وضعیت مناطق مورد منازعه از جمله کرکوک آمده است که برگزاری رفراندوم در این مناطق موجب از دست رفتن آنها و متشنج شدن بیشتر اوضاع خواهد شد. جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان همچنین خطرات هرگونه برخورد نظامی میان نیروهای پیشمرگ و دیگر نیروهای مسلح عراق را یادآوری کرده اند. این دو حزب منتقد رفراندوم که تاکنون به هیچ یک از درخواست های بارزانی روی خوشی نشان نداده اند رفراندوم را نه تنها مایه اتحاد ملی کردها بلکه عاملی در جهت تفرقه داخلی دانسته و مسئولین را از برگزاری آن به شیوه اعلام شده کنونی بر حذر داشته اند. در خاتمه این اطلاعیه مشترک چنین آمده است که آمریکا و کشورهای اروپایی از اقلیم کردستان درخواست کرده اند که این رفراندوم برگزار نگردد و همزمان آمادگی خود را جهت میانجیگری اربیل - بغداد با هدف حل مشکلات اعلام کرده اند، بنابراین بهترین تصمیم، عدم برگزاری رفراندوم در این مقطع است.

موگرینی اعلام کرد: حمایت از تمامیت ارضی عراق

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برلزوم حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کرد. فدریکا موگرینی گفت: هر گونه تصمیم یکجانبه در عراق از قبیل برگزاری رفراندوم بدون نتیجه خواهد بود و لازم است کنار گذاشته شود. وی تاکید کرد که مشکلات کنونی اربیل و بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق و از طریق مذاکره و گفتگو چاره یابی شوند. موگرینی حمایت خود را از نقش میانجیگری سازمان ملل متحد در این زمینه اعلام کرد.

بارزانی در  سلیمانیه: سیاست همیشگی و سخنانی تکراری

این روزها مسعود بارزانی در تجمعات رفراندومی مناطق مختلف اقلیم کردستان شرکت می کند. وی برای اولین بار از آغاز فعالیت های تبلیغات رفراندوم به منطقه ای خارج از مناطق تحت نفوذ حزب دمکرات کردستان عراق در اقلیم کردستان آمد. رسانه های مستقل در اقلیم کردستان گزارش دادند که هماهنگی های زیادی با هدف افزایش شمار شرکت کنندگان در تجمع سلیمانیه از مدتها پیش صورت گرفته است. بر اساس این گزارشها ساکنین شهرها و مناطق اطراف سلیمانیه با اتوبوس به محل برگزاری تجمع منتقل شده اند. از طرف دیگر و همچنانکه در بسته های خبری پیشین بدان پرداخته شد بارزانی با اعمال فشار بر رهبران اتحادیه میهنی کردستان از آنان خواسته بود به صراحت از برگزاری رفراندوم حمایت کنند. در این راستا اعلام شده است که جناح موافق رفراندوم در اتحادیه میهنی کردستان هم جهت حضور شمار زیادی از مردم در ورزشگاه 12 هزار نفری سلیمانیه برنامه ریزی کرده بود. اما بارزانی در تجمع سلیمانیه نیز چیز جدیدی برای گفتن نداشت و به همان سخنان همیشگی خود بسنده کرد. وی گفت: کردها پس از 2003 با بازگشت به بغداد دچار اشتباه بزرگ سیاسی شده اند. بارزانی گفت: حکومت عراق به قانون اساسی این کشور پایبند نبوده است و ما ناگزیر به برگزاری رفراندوم شده ایم. رئیس اقلیم کردستان ادعا کرد که احزاب سیاسی کرد بر خلاف آنچه گفته می شود در موضوعات ملی با هم متحد و هم عقیده هستند. بارزانی در سخنانی بر خلاف آنچه که بارها در اقلیم کردستان از سوی سیاستمداران و تحلیلگران و حتی احزاب منتقد گفته می شود، تاکید کرد که برگزاری رفراندوم تصمیم یک شخص و حزب خاص نیست.

کُردها از  طرح  جایگزین  سازمان  ملل  متحد  میگویند

طرح جایگزین رفراندوم اقلیم کردستان به موضوع مورد بحث این روزهای رسانه های کردی تبدیل شده است. یک مسئول کرد در اظهاراتی جدید به افشای جزئیاتی از این طرح پرداخته و اعلام کرده است در صورتیکه بغداد مایل باشد رفراندوم برگزار نخواهد شد. کاروان جمال طاهر نماینده حکومت اقلیم کردستان در انگلیس گفته است: هیئتی از اقلیم کردستان به بغداد سفر و مذاکرات دوجانبه با حکومت مرکزی آغاز خواهد شد. وی اعلام کرد: اقلیم کردستان با هدف تعویق رفراندوم، طرح جایگزین مورد نظر خود را درخواست کرده است و در این راستا با نظارت جامعه بین الملل، مذاکرات اربیل - بغداد آغاز خواهد شد. نماینده حکومت اقلیم کردستان در انگلیس در خصوص جزئیات این طرح ادعا کرده است که در فاصله زمانی دو ساله گفتگوهایی میان اربیل و مرکز با هدف استقلال اقلیم در جریان خواهد بود.

آنچه در  جلسه  معصوم - بارزانی  در  سلیمانیه  به  رسانهها  رسید

رئیس جمهوری عراق در سفری به سلیمانیه به دیدار مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان رفت که این روزها با حمایت رژیم صهیونیستی در پی تجزیه عراق است. فواد معصوم در جلسه ای با بارزانی و با حضور اعضای ارشد اتحادیه میهنی کردستان نقشه راه خود را جهت برون رفت از بن بست کنونی در عراق تشریح کرد. از مهمترین نتایج سفر معصوم به سلیمانیه موافقت بارزانی با سفر هیئت کرد به بغداد و آغاز فوری مذاکرات بوده است. از سوی دیگر نقشه راه رئیس جمهوری عراق در رسانه های اقلیم کردستان مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس طرح فواد معصوم سقف زمانی مشخصی برای مذاکرات چاره یابی مشکلات اربیل - بغداد در نظر گرفته خواهد شد که در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، رفراندوم کردها برگزار خواهد شد. این سقف زمانی سه ساله با تائید اعضای دائم شورای امنیت خواهد بود. معصوم تاکید کرده است که مذاکرات بدون پیش شرط و با حمایت سازمان ملل متحد خواهد بود. در حال حاضر سوال این است که آیا نقشه راه رئیس جمهوری کرد عراق، بارزانی را به عقب نشینی از برگزاری رفراندوم مجاب خواهد کرد یا نه؟

بارزانی در  سلیمانیه  به  دیدار  همسر  جلال  طالبانی رفت

مسعود بارزانی در سلیمانیه به منطقه دباشان رفت تا با همسر جلال طالبانی و عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان دیدار کند. پس از غیاب سیاسی طالبانی، همسر وی به یکی از پایه های قدرت اتحادیه میهنی کردستان تبدیل شده است. اگرچه سانسور خبری شدیدی بر این دیدار حاکم بوده است اما رسانه های کردی گزارش داده اند که بارزانی خواستار هماهنگی بیشتر دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی در موضوعات سیاسی اقلیم بوده است. این در حالیست که هفته گذشته نیز هیرو ابراهیم احمد همسر جلال طالبانی دیبرکل اتحادیه میهنی کردستان در منطقه پیرمام به دیدار رئیس اقلیم کردستان رفت.

ادعای  فرزند  بارزانی: بسیاری از کشورهای  جهان،کردستان مستقل  را  به رسمیت  خواهند  شناخت

مسرور بارزانی مشاور شورای امنیت ملی اقلیم کردستان عراق ادعا کرده است اکنون بهترین زمان برای رسیدن به استقلال کردستان است و در صورت جدایی از عراق کشورهای زیادی در سطح جهان ما را به رسمیت خواهند شناخت. این در حالیست که تاکنون هیچ کشوری حمایت خود را از برگزاری رفراندوم مورد نظر مسعود بارزانی اعلام نکرده است. تنها رژیم جعلی اسرائیل از اقدام کردهای عراقی حمایت کرده است که آنهم به اعتراف بخشی از کردها هزینه هایی را برای آنان به دنبال خواهد داشت.

تعریف  و  تمجید  سعودیها از بارزانی

یک منبع در حکومت ریاض اعلام کرده است که رفراندوم اقلیم کردستان عراق برگزار نخواهد شد. رسانه های اقلیم کردستان اظهارات یک منبع نامشخص در حکومت عربستان را پوشش داده اند که ادعا کرده است حکمت و دانایی مسعود بارزانی در نهایت موجب آن خواهد شد رفراندوم اقلیم برگزار نگردد. این منبع همچنین گفته است بارزانی خواستار خلق بحران دیگری در منطقه نیست.

سفر بارزانی به منطقه  گرمیان لغو شد

مسئول شاخه گرمیان اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد به دلایل امنیتی، سفر رئیس اقلیم کردستان به این منطقه لغو شده است. بر اساس برنامه های اعلام شده، بارزانی امروز پنج شنبه در شهر کلار واقع در منطقه گرمیان سخنرانی عمومی داشت که با صلاحدید مسئولین امنیتی منطقه این سفر انجام نشده است.

بارزانی  در سلیمانیه،العبادی در  منطقهای نزدیک اربیل

دیروز همزمان با سفر رئیس اقلیم کردستان به شهر سلیمانیه، حیدر العبادی نخست وزیر عراق به منطقه ای در نزدیکی اربیل سفر کرد. العبادی به مخمور رفت تا بر اساس آنچه دفتر وی اعلام کرد مسائل امنیتی مرتبط با آزادسازی مناطق شرق رودخانه دجله و غرب کرکوک و شهرستان الحویجه را با فرماندهان نظامی در میان بگذارد. نخست وزیر عراق در این سفر با فرماندهان میدانی دیدار کرد.

 مشاور  رئیس جمهوری  عراق  ازجلسه  مهم  بغداد میگوید

با هدف مذاکره پیرامون نقشه راه ارائه شده توسط رئیس جمهوری عراق مرتبط با چاره یابی مشکلات اربیل - بغداد جلسه ای فوق العاده مهم در پایتخت عراق برگزار خواهد شد. مشاور رئیس جمهوری عراق هم اعلام کرده است فواد معصوم امروز با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار می کند. عبداله علی آبادی مشاور رئیس جمهوری عراق در این رابطه گفت: جریانهای سیاسی عراق درخواست کرده اند برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان به تعویق بیفتد و هر چه زودتر مذاکرات چاره یابی مشکلات حکومت اقلیم و حکومت مرکزی آغاز شود. به گفته مشاور رئیس جمهوری عراق هیئت کردی مذاکرات خود را با ائتلاف ملی شیعیان عراق آغاز خواهند کرد. علی آبادی اعلام کرده است که کردها هنوز هم از حل و فصل مشکلات خود با بغداد ناامید نشده اند. وی گفت: امروز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به دیدار رئیس جمهوری عراق خواهد آمد و جلسه ای مهم در کاخ ریاست جمهوری برگزار خواهد شد به ویژه آنکه وی به تازگی از آمریکا برگشته و بر این باوریم که ایده جدیدی با خود به همراه دارد.

از  برگزاری  تجمعات اعتراضآمیز  در  سلیمانیه  ممانعت  به  عمل آمد

همزمان با سفر رئیس اقلیم کردستان به سلیمانیه، حضور نیروهای امنیتی در این شهر چشمگیر بود. این نیروها از برگزاری هر گونه تجمع اعتراضی علیه مسعود بارزانی ممانعت به عمل آوردند. نیروهای امنیتی داخلی اقلیم موسوم به آسایش، 18 نفر از سازمان دهندگان اعتراضات علیه بارزانی را بازداشت و بعدها با خاتمه سفر وی آنها را آزاد کردند.

نخستوزیر  اقلیم  از  آخرین شانس میگوید

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان و معاون مسعود بارزانی در حزب دمکرات کردستان عراق که کمتر در این مدت به موضوع برگزاری رفراندوم پرداخته است دیروز در اربیل با شماری از خبرنگاران رسانه های وابسته به این حزب دیدار کرد. وی گفت: اقلیم کردستان آماده است آخرین شانس گفتگو را به بغداد دهد. وی ادعا کرد که کلیه جریانهای سیاسی اقلیم کردستان موافق برگزاری رفراندوم و چاره یابی مناطق مورد منازعه با بغداد از طریق تفاهم و گفتگو هستند. نخست وزیر اقلیم کردستان گفت: مذاکرات احتمالی ما با بغداد دارای سقف زمانی و با نظارت بین المللی خواهد بود.

گزارش واشنگتنپست از رفراندوم اقلیم: شکاف داخلی در  اقلیم کردستان عراق

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی به موضوع رفراندوم اقلیم کردستان عراق پرداخته و می نویسد: رفراندوم باعث شکاف داخلی در اقلیم کردستان شده و در حال حاضر احتمال تعویق آن تقویت شده است. در گزارش این روزنامه آمده است که بخشی از جریانهای سیاسی اقلیم موافق برگزاری این رفراندوم نبوده و همین امر اختلافات جدیدی را به دنبال داشته است. این روزنامه به موضعگیری جنبش تغییر در قبال زمان و مکانیزم برگزاری رفراندوم اشاره و نوشته است علی رغم موافقت اتحادیه میهنی کردستان با برگزاری این پروسه، بخشی از رهبران این حزب انتقاداتی به آن وارد و نوعی از اختلاف درون حزبی در اتحادیه پیرامون رفراندوم به وضوح مشاهده می شود. واشنگتن پست با استناد به فشارهای داخلی و خارجی از تقویت احتمال تعویق رفراندوم گزارش داده است.

دبیرکل  حزب سوسیالیست دمکرات  کردستان: تا  25  سپتامبر تلاش خواهیم  کرد

محمد حاج محمود دبیرکل حزب سوسیالیست دمکرات کردستان و از یاران نزدیک رفراندومی مسعود بارزانی با اشاره به دیدار سلیمانیه رئیس جمهوری عراق و رئیس اقلیم کردستان گفته است هیئت سیاسی کرد جمعه به بغداد خواهد رفت. این شخصیت سیاسی کرد که در سالهای اخیر به دلیل نزدیکی بیشتر به سیاست های حزب دمکرات کردستان مورد انتقاد قرار گرفته است در ارتباط با برگزاری یا تعویق رفراندوم هم گفت: تا 25 سپتامبر به تلاش های خود ادامه خواهیم داد.

چمچمال و بار  دیگر تیراندازی به مقر یکی از احزاب سیاسی اقلیم  کردستان

در هفته های گذشته مقرهای حزب دمکرات کردستان عراق در شهرستان چمچمال مورد اصابت گلوله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت. همزمان دو تن از شخصیت های دینی کرد هم در این شهر مورد ضرب و شتم واقع شدند. روز چهارشنبه هم افراد مسلح ناشناس در شهر چمچمال به مقر حزبی جنبش تغییر در این شهر تیراندازی کردند. بر اساس گزارش ها، تیراندازی خسارات جانی نداشته و تنها چند گلوله به ساختمان اصابت کرده است.

یک  شخصیت دینی کُرد: عدم حمایت  از  رفراندوم  کفر است

محمدامین کلاری مسئول شاخه گرمیان اتحادیه علمای دینی اقلیم کردستان عراق به یکی از سایت های وابسته به حزب دمکرات کردستان گفته است: موضوع رفراندوم و استقلال کردستان، موضوعی قومی و ملی است و حمایت از چنین موضوعی وظیفه دینی کردها است و بالعکس مخالفت با رفراندوم و استقلال، کفر تلقی می شود. سخنان این شخصیت دینی کرد در خلال برگزاری کنفرانسی بوده است که با همکاری مشترک دو حزب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان عراق با حضور شخصیت های دینی منطقه در شهر کلار برگزار شد.